Přišel čas ukončit dohadování, které ze zvířátek je nejúžasnější, nejsilnější a nejkamarádštější. Ať rozhodně soutěž! Kdo zažije nejvíc dobrodružství, prochodí nejvíc dálav, porazí nejvíc soupeřů a udělá radost nejvíc kamarádům, ten bude vyhlášen tím nejlepším zvířátkem pod sluncem. A to věru není málo!

My Little Scythe
Autoři Hoby Chou, Vienna Chou
Počet hráčů 1–6 hráčů
Časová náročnost 45–60 minut
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku 135. (rodinné), 639. (celkově)
Mechanismy Seber a dones, házení kostkami, ovládání území, pohyb po mapě

Některé deskoherní frančízy jsou natolik oblíbené, že vznikají i jejich zjednodušené verze. Ty přijdou ke slovu, když chcete ke své oblíbené hře pozvolna přivést svoje potomky a vychovat si tak z nich spoluhráče. Hráli jsme Děti z Carcassonne, Jízdenky, prosím Junior, v češtině vyšly i přístupnější verze Catanu či třeba Doby kamenné. Některé hry bychom ale na vznik dětské verze netipovali. A tou je třeba zrovna Scythe, velká eurovka s parádními ilustracemi a hrůzu budícími mechy.

Přesto ale dětská verze vznikla. Nejprve jako fanouškovský výtvor, který autoři zveřejnili jako print & play verzi. Když se strhla vlna zájmu a hra vyhrála Golden Geek Award v kategorii print & play her, rozhodli se ve Stonemaier Games dopřát jí profesionální verzi. A letos jsme se dočkali i počeštění, přestože v Albi se tomu dlouho bránili.

Jablečné království vás vítá

Pojďme si My Little Scythe představit. Jde o rodinnou hru pro jednoho až šest hráčů (sólově se dá hrát proti Automce), v níž jde o vítězství v turnaji jablečného království. Toho dosáhne ten z hráčů, který jako první získá čtyři poháry za úspěch v různých disciplínách.

Každý hráč obsluhuje dvě postavičky, které běhají po herním plánu, sbírají krystaly, jablka, zažívají dobrodružství a jednou za čas si to se soupeři rozdají v pěkně vypečené koláčové bitvě. Pro ty, kdo znají původní Scythe, bude start hry prakticky okamžitý, akce se totiž, podobně jako ve starším bratříčkovi, vybírají z hráčské desky a nesmí se opakovat dvě stejné po sobě.

První akcí je pohyb. Při tom každá vaše postavička buď popoběhne o dvě pole, nebo jen o jedno a s sebou vezme suroviny (modré krystaly nebo červeňoučká jablíčka). V druhé akci hodem kostek prozkoumáváte mapu, abyste našli jablíčka, safíry nebo nová dobrodružství. Podle hodů umisťujete dané žetony na odpovídající typy terénu. V rámci třetí akce hráči vytváří výhody do dalších kol, pečou munici do koláčových bitev, získají kartičku kouzla nebo si trvale vylepší jednu z akcí: pohyb nebo tvorba.

Dal bych si jeden pohár

Jak ale dosáhnout na kýžené poháry? Stačí splnit 4 různé podmínky z celkem 8 možných. 2 poháry lze získat za doručení jablek nebo safírů do Továrny, ehm., tedy hradu Stálestálu, který se nachází uprostřed mapy. Většinou je nutné doručit 4 kusy, ale někdy stačí i méně. Svoji blyštivou odměnu si můžete odnést i za dosažení maxima na stupnicích přátelství a množství koláčů (soubojová síla). Chcete-li jít cestou mírotvornou, vylepšete si akce jdi a vytvoř, zažijte 2 dobrodružství (vyřešení kartičky, podobné jako setkání v Scythe) nebo nasyslete 3 bojové karty kouzel. A pro velké drsňáky je tu samozřejmě pohár za vítězství v koláčové bitvě!

Při svých toulkách po mapě si musíte dávat pozor, aby vám stupnice přátelství neklesla pod určitou úroveň, celé klání se musí odehrát v přátelské atmosféře a kdo bude moc zlý (např. hodně vyvolává souboje), nesmí si dočasně připsat zisk poháru. Při dosažení čtvrtého poháru se rozjede velké finále, ve kterém v závěrečném sprintu mohou prvního hráče dohnat i ostatní.

Prostě pohledný počin

My Little Scythe je nádherně vyprodukovaná hra, všechny komponenty jsou vymazlené, figurky roztomilé a volající po nabarvení, kvalitu podtrhuje i dobře vymyšlený insert do krabice. Pravidla hry jsou přímočará a se sedmi nebo osmiletým dítětem si můžete v pohodě zahrát. Když se budete loudat, bude partie trvat hodinu, ve 4 dospělých jsme se vešli do 45 minut. Před partií se sice někteří šklebili, ale škleb byl brzy vystřídán úsměvem, jak je hra bavila.

Krásné na hře je, že sice nejde do velké hloubky, ale není tak povrchní, jak by se z vizuálu mohlo zdát. Vstřícným způsobem ukazuje, jak je možné dosáhnout lehké asymetrie (kartičky povahy, které si losujete pro každou partii), rozmanitosti (karty dobrodružství), různých cest k úspěchu (8 kategorií pro zisk 4 pohárů), vylepšování schopností (vylepšení přidávající bonusy k akcím) a že altruismus se vyplácí (umisťování safírů a jablek na místa, kde stojí soupeři –> posun na ukazateli přátelství). Tyto šikovné drobnosti se mi moc líbily a přesvědčily mě, že nad designem hry někdo opravdu přemýšlel.

Trochu vadit by vám mohlo infantilní vzezření hry, ale za to se u hry cílící na děti od 8 let zlobit nemůžu. Podobně jako u velkého Scythe se může objevit problém s plynulostí hry, když hrajete ve více než 4 hráčích. I přesto, že jsou volby jednodušší, dá se dostat do stavu nerozhodnosti a partie ztrácí dynamiku. Klíčem je nebrat tuhle roztomilou hru tak vážně, na to je přece jen hodně rodinně zaměřená. Jako tréninkový kemp pro přípravu mladých hráčů na větší hry je to ale kousek k nezaplacení.

Délkou hry i hloubkou strategických možností se My Little Scythe dostal přesně tam, kam podle mě měl. Někomu to může být málo a uvítal by větší porci strategie, mně to takhle ale vyhovovalo. Nejde o roztomilou rychlovku, ale příjemně plynoucí kompetitivní hru, kterou s dětmi určitě neprotrpíte. Tohle je rodinné hraní roku 2020.

Úžasně vypadající rodinná hra, na které se potěr vycvičí pro větší a dospělejší deskovky. My Little Scythe je výborná zábava na hodinku, pro čtyřčlennou rodinku (badum tss).