Cinkal se v duchu pomodlil ke všem hlodavčím bohům, které znal. Měl oči jako orel, a proto si dobře všiml, že se na druhé straně ulice mezi popelnicemi něco mihlo. A pokud ho zrak neklame, byl to chundelatý ocásek. Kočičí ocásek.
Ticho přerazilo chrastění konzervy, kterou kočka shodila, když do ní laškovně šťouchla, aby se přesvědčila, že už v ní není ani trocha dušeného masa. Náhle se zarazila, otočila se jeho směrem a on věděl, že si ho všimla.
Pevně sevřel svoji jednoranku a zamířil.

Kolonie
Autor Jerry Hawthorne
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 60–120 minut
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 414. (tematické), 2 485. (celkově)
Mechanismy Kampaňová hra, kooperativní hra, pohyb po mapě, příběh

Některé deskové hry lze zrecenzovat jednoduše, prostě si je několikrát zahrajete v různých počtech hráčů, s jinými spoluhráči a víte. Pak je tu ale pár her, kterým věnujete hodně času, ale stejně si pořád nejste jistí, jestli je váš názor dostatečně fundovaný. Typické je to pro hry, které mají příběhovou kampaň a jejichž mechanismy se postupně odkrývají a mění. Trochu jsem se toho bál i u Kolonie, ale řekl jsem si, že když jsem zvládnul pořádně otestovat Gloomhaven, zvládnu i Kolonii.

Myši, jaké z terárií neznáte

Jedná se o kampaňovou kooperativní hru, která se odehrává na stránkách knihy (jedná se o tzv. „hru s knihou příběhů“, ke kterým se řadí třeba ještě Plyšová hlídka nebo starší Mice and Mystics). V rámci kampaně hrajete několik (desítek) scénářů, které mají společné to, že se herní plán vždy odhalí na stránkách knihy. Někdy s sebou stránka nese i nová nebo upravená pravidla a úkol, jehož splnění je zásadní pro váš úspěch ve scénáři.

V týmu můžete být až čtyři, my jsme kampaň hráli ve dvou. Na výběr máte z několika postav ze zvířecí říše. Malá zvířátka ale chodí po dvou, umí používat nástroje a celkově jde o hodně jiné tvorečky, než které znáte z terárií a klecí. Příběh se odehrává ve světě, ze kterého záhadně zmizeli lidé a vaše postavy jsou součástí kolonie, jež se snaží najít v novém uspořádání světa svoje místo a hlavně přežít.

Postupně se vydáváte na kratší nebo vzdálenější výpravy ven do postapo světa, abyste plnili úkoly, pátrali po ztracených postavách, hledali jídlo a užitečné předměty. V rámci jednoho výletu objevíte mapu na jedné stránce knihy a příběh i s pravidly na druhé. Mapa je rozdělena na sektory, které prozkoumáváte, interagujete s nimi a bojujete v nich. Ve svém tahu pomocí karet ze své ruky provádíte akce. Karty mají pět barev a hodnoty od 1 do 3, přičemž každá z barev má svoje primární použití, pro obyčejný pohyb ale můžete jít za jakoukoliv barvu a hodnotu.

Co umí inteligentní hlodavci

Jednou z možných akcí je hledání symbolizované žlutou barvou, odměnou za úspěch je nalezení jídla, součástek, nebo jiných předmětů. Modrou barvu nese útok na dálku, který umí některé postavy. Červená značí útok na blízko a zelenou barvu využijete ve chvíli, kdy se chcete pokusit vyjednávat. Pátá barva je bílá a karty této barvy primárně slouží k aktivování speciálních schopností postav.

Pořád tu píši o pokusech, ale ještě jsem ani nenastínil, o co jde. U velké části akcí si úspěch musíte zasloužit nejen použitím správné barvy karty, ale ještě i hodem kostky navíc. Snažíte se dosáhnout hodnoty, kterou vám test určuje, dostanete ji po sečtení hodu, hodnoty použitých karet dané barvy a případné hodnoty bonusu pro daný typ činnosti, kterou má vaše postava.

Takže se s parťáky střídáte v tazích, slídíte po lokacích, rvete si kapsy proviantem a vybavením, sem tam sejmete skupinku škorpiónů. Čím déle vám trvá zvládnout lokaci, tím je větší pravděpodobnost, že z balíčku karet (dobíráte si vždy do pěti) otočíte kartu hrozby. Ty vykládáte poblíž knihy a kromě toho, že uvádí do pohybu nepřátele, mohou i samy o sobě (když se moc nahromadí) způsobit nějakou nepříjemnost. Efektivita je tady hlavní zaklínadlo.

Pojď, vezmu tě na cestu postapo rájem!

Jakmile se po úspěšné misi vrátite zpět do úkrytu, přepočítáte zisky a zkontrolujete, o kolik víc času jste strávili mimo kolonii, než by bylo záhodno. Když jste pryč, je vaše domovská základna oslabená; strávíte-li příliš moc času venku, může během vaší nepřítomnosti dojít k nájezdu na zásoby, případně se přihodí jiná nepříjemnost.

Příběh je na poměry deskovek dobře napsaný, svět působí živě a postavy v něm mají překvapivou hloubku. Kolonie je moje první zkušenost s hrou, která využívá knihu příběhů, a musím říct, že tenhle mechanismus je pecka. Už teď stříhám metr, kdy si hru zahraji s dětmi a budeme ji využívat jako pohádku před spaním (trocha násilí je přece v každé dobré pohádce!).

Líbil se mi také způsob hraní akcí pomocí karet, je nápaditý a vnáší do hry příjemnou porci taktiky. Vaši kolonii si můžete vylepšovat, takže se mezi jednotlivými scénáři  zabavíte trochu jiným typem činnosti. Ten nám při hraní dobře prohloubil ponoření do hry, příběhu a dodal pocit budování hlodavčího ráje.

Něco nám tu skřípe

Jsou toho plné internety, ale nezmínit to, byl bych nařčen ze zatajování skutečností. Kolonie má neskutečně PŘÍŠERNÁ pravidla. Učil jsem se téměř tři stovky her, část z nich z anglických pravidel a nikdy se mi nestalo, že bych hru nerozjel jen pomocí pravidel, nebo že bych v ní tápal a neměl odpovědi na nejasnosti. Až u Kolonie. Řešení bylo naštěstí snadné, pustil jsem si geniální video od Braňa z Nithranie a bylo hotovo. Snad se autoři do budoucna poučí (pozor, mizerný návod není chyba lokalizace, takhle bídná jsou už původní pravidla!).

Z negativ už mám na seznamu jen občasné zdlouhavé přesuny přes již prozkoumané lokace, chvílemi jsme taky pociťovali nízkou obtížnost některých úkolů. Na druhou stranu, pro rodinné hraní to nejsou překážky, naopak, občas bylo běhání přes lokace zábavné a hra nám odpustila pár chyb (takže jsme se hádali méně než u jiných kooperativek).

Objevte svět, nad jehož krásou užasnete

Mohlo by se zdát, že pár negativ mi zkazilo chuť z Kolonie, ale není tomu tak. Díky tomu, jak je hra zábavná a chvílemi úplně strhující, jsme negativa odpustili a byli jsme rádi, že jsme úvodní nejasnosti v pravidlech překonali. Navíc, hra se pyšní opravdu parádním vizuálem, styl kresby map a dalších obrázků nám prostě sedl do noty a pokud byste mě nechali, o figurkách a jejich nádherném detailu a krásném stínování bych mluvil i psal dlouhé minuty.

Pokud tedy překonáte úvodní trable s tím, že nevíte jak hru hrát, Kolonie se jako pouliční štěně vděčně vrhne do vaší náruče a obveselí vás krásnými zážitky. Objevovat nové mapy, posouvat příběh, plnit postranní mise a starat se o vaši základnu je prostě vynikající deskoherní zážitek a skvělá hra pro páry, rodiče se školou povinnými dětmi nebo prostě jen deskohráče s dětskou duší. A to je za mě skvělá nabídka.

Nesmírně pohledná kampaňovka jako stvořená pro rodinné či párové hraní. Překonejte nepřívětivá pravidla a dostanete skvělý zážitek!