Denis stál na skalním ostrohu půl míle od oceánu a nevěřícně zíral, co se před ním právě odehrává. Lindě vypadl foťák z rukou, ani si toho nevšimla. A nebylo divu.
Z moře se právě na břeh batolilo monstrum. Nebo spíš Monstrum. Jak jinak chcete pojmenovat tvora, který je vysoký jako mrakodrap, dlouhý jako kolona autobusů a široký jako městská čtvrt? Přes své gigantické rozměry ale vypadal mírumilovně.
„Foť,“ zašeptal Denis a Linda se konečně vzpamatovala. Shýbla se pro aparát. „Tohle mi nikdo neuvěří,“ zašeptala.

Big Monster
Autor Dimitri Perrier
V ČR distribuuje BoardBros
Počet hráčů 2–6 hráčů
Časová náročnost 30 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku 4 605. (celkově)
Mechanismy Draft, sbírání sad, týmová hra, simultánní akce hráčů

Postarší francouzský gentleman se zálibou v deskových hrách, takový je Dimitri Perrier, designér Big Monster, jenž je jeho prvotinou. Svoji hru prezentoval na loňském Essenu, kde zaujala nás, kluky z MFantasy a BoardBros, natolik, že jsme se ji rozhodli vydat. Pojďme si tuhle hru představit blíž.

Pochybné praktiky žurnalistů

Ano, stejně jako recenze hry Ve stínu pyramid, i tento článek má hodnotu objektivity někde mezi televizní věštbou a severokorejskou televizí. Což ale neznamená, že by vám nic neřekl. Vysvětlíme vám totiž, proč nás Big Monster zaujalo natolik, že jsme do něj narvali pár stovek hodin práce, solidní ranec peněz a plný hrnec naděje. Takže teď vám ten hrnec… teda, Big Monster chceme nabídnout. Co je na této hře zajímavého?

Big Monster je jednoduchá draftovačka pro 2–6 lidí. Čím více hráčů máte, tím lépe funguje, a nejlepší divočina začíná ve čtyřech hráčích. Pro dva a tři hráče jsou k dispozici speciální pravidla, které z ní udělají taktičtější, nicméně pomalejší záležitost.

Základním mechanismem Big Monster je totiž rychlý, ale zároveň chytrý draft. Hra se hraje na dvě velká kola, trochu připomínající třeba 7 divů nebo Obludárium. V každém z nich dostanete na začátku 10 dílků různých monster. Všichni naráz si začnete vybírat, a až zvolíte to, po němž vaše srdce touží nejvíc, na tajňáka je před sebe položíte. Doteď vše probíhá klasicky, ale nyní přichází zvrat. Místo toho, abyste dílky poslali kamarádovi doleva, si vyberete, koho z protihráčů jimi oblažíte.

Pohotovost nad moudrost

Protože všichni hráči staví svá monstra před sebe, máte solidní přehled, kdo co sbírá a komu se jak daří. Má někdo stádo bažinných monster a vy jedno třímáte v ruce? Hlavně poslat dílky jinam! Máte ruku plnou silných, využitelných karet? Hráč s nejhorším začátkem je jistě ocení. Komu se hodí jedna z půlek vodního monstra, tomu nepatří do rukou! Tím, že draft probíhá simultánně, záleží nejen na vaší chytrosti, ale také pohotovosti. Jakmile se váš spoluhráč bláznivě rozřehtá, je vám jasné, že jste něco přehlédli a seslali mu z nebes pravý poklad. A podle vzteklého vrčení zase usoudíte, že jste trefili hřebíček na hlavičku. Kdo rychle dává, dvakrát dává; každému hráči může totiž přistát jen jedna hromádka, a pokud chcete vašeho největšího rivala počastovat dílky, které se mu nehodí, jednejte rychle.

Sami sobě dílky dávat nemůžete, ale pokud jste poslední, kdo ještě žádnou hromádku neobdržel a zároveň kdo ještě vybírá, nic jiného vám nezbude. I s tím jde taktizovat. Pokud držíte silnou ruku, můžete raději počkat a doufat, že zůstanete nepovšimnuti.

Dílky skládáte kolem destičky svého průzkumníka, již jste nafasovali na začátku partie. Můžete je klást celkem volně vedle sebe, ale pokud je budete umisťovat dobře, vyděláte spoustu bodů navíc. Některá monstra na sobě mají třeba fragmenty krystalů, a když se vám je podaří spojit, budete odměněni. Další nejlépe fungují v kombinaci s jinými monstry – mutagenní s nestabilními, která posilují, velké monstrum se pak skládá ze dvou odlišných dílků, jež dohromady tvoří celý, bodově tučný obrázek.

Stopařův galaktický bestiář

U jednotlivých druhů ještě chviličku zůstaneme. Je jich zde celkem 7. Každý se boduje jinak, což zní složitě, ale ve skutečnosti je to prosté. Pouštní a kamenná monstra sama o sobě body nepřináší, ale na kamenných často najdete krystaly a oba dva druhy kreatur se dají využít pro získání bonusových žetonů, k nimž se za moment dostaneme. Lávová, vodní a ledová monstra na sobě mají napsáno, kolik bodů z nich dostanete, u ledových i, kolik bodů je za jejich evoluci. Bažinná monstra navzájem zvyšují svoji hodnotu – čím víc jich máte, tím víc bodů obdržíte, což najdete na přehledné chytré kartičce. Jedině travní monstra se bodují každé jinak, což ale snadno poznáte z ikonek.

Kromě uvedených způsobů lze zaskórovat ještě dvěma dalšími. Po každém položení dílků určíte, zda někdo nezískal bonusový žeton – třeba za dvě velká monstra, pět lávových, za sady krystalů a podobně. Ve hře je také jeden žeton postihu; schytá jej hráč, který má na konci partie nejméně kamenných a pouštních monster. Takže ačkoliv se jedná o papírově nejslabší monstra, není dobrý nápad se jim úplně vyhýbat.

Finálních pár bodů můžete vytlouct ze schopnosti vašeho průzkumníka. Těch je ve hře celá řada a každý vám pomáhá jinak. Někteří vám dají hned od začátku monstrum navíc, jiní vypisují bodovou odměnu za vybraný typ monster, další umožní třeba posílat dílky sám sobě, takže pokud jste rychlí a máte dobrou ruku, můžete ji vytěžit až do dna.

Mezigenerační konflikt nás baví

Specialitou a velice silnou stránkou hry je týmová varianta. V ní se rozdělíte do dvojic. Hraje se jako obvykle, jen máte jiné bonusové žetony (které sbíráte jako tým). Na konci partie se pak týmu počítá skóre slabšího hráče; kdo tak má „nejsilnější nejslabší“ článek, vítězí. Najednou se tak musíte starat nejen sami o sebe, ale i o parťáka. Má dost bodů? Neztrácíte kvůli němu? Co mu poslat, aby se vyhoupl? Čím nakrmit soupeře – a kterého? Týmový mód přidává hře další rozměr, a také skvěle pomůže vychovávat vaše děti ke spolupráci.

Hra je svou jednoduchostí totiž jak dělaná pro rodinné partie – a klidně si můžete dát třeba děti vs. rodiče vs. prarodiče! Osobně máme zkušenost, že ji snadno zvládnou i mladší než desetileté děti. Takže pokud sháníte něco, u čeho se pobavíte na oslavě narozenin vašich školáků, jste na správné adrese. Velice dobrou zkušenost máme i se staršími hráči, například naši vlastní rodičové nás kdykoliv chutě vyzvou na souboj.

Nehrajme si na euro

Mezi zkušenými hráči funguje Big Monster jako rychlý filler, který díky svému tempu probere ospalce. Snadno můžete vzít do party deskoherně nezkušeného kamaráda, tady se neztratí. A nebo chcete skladnou hru, která se dá vytáhnout pěkně u skleničky vína? S Big Monster určitě neuděláte chybu. Velice často tuto hru také volíme na závěr večera, kdy už je pozdě rozdělávat hodinovou karetku, ale zároveň ještě nemáme chuť jít domů.

Co od hry naopak nečekejte, je strategičnost a promyšlenost každého tahu až za roh. Tohle není na každém rozhodnutí závislé matematické euro, a pokud tak k Big Monstru přistoupíte, neužijete si ho. Tohle je dynamická, rozřehtaná, trochu škodolibá a zároveň týmová zábava. A kdo má na podobné sousto chuť, nacpe se dosyta.

Jednoduchý dynamický draft se zábavnou týmovou variantou baví celé rodiny či party kamarádů.