Pětice kuchařů krájí zeleninu, zatímco na sebe vrhá vzteklé pohledy. Proč? Včera se v hospodě pohádali, jaký salát je nejlepší! „Rajčatový,“ nabízel jeden. „Já mám radši mrkvový,“ ušklíbl se druhý. „Hlavně ať je bez cibule!“ vmísila se vysoká kuchařka s dlouhými copánky. A tak se handrkovali, dokud nepadla sázka. Kdo udělá ten nejlepší salát, ten ji vyhraje!

Zbodni salát
Autoři Molly Johnson, Robert Melvin, Shawn Stankewich
Počet hráčů 2–6 hráčů
Časová náročnost 15–30 minut
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 104- (rodinné hry), 550. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, sbírání sad

Čas od času, a v poslední době vlastně s větší frekvencí než dříve, chci hrát i jednoduché hry, s přímočarými pravidly a zábavnými, svižnými partiemi. Takové hry, ke kterým posadím rodiče, nehráčskou návštěvu nebo je vybalím jen tak uprostřed velkými hrami nabitého večera. No a Zbodni salát od MINDOKu se zdál být přesně takovou hrou…

Název hry je parádní překlad původního Point salad, které odkazuje na jednu z mechanik euroher. Jedná se o malinkou karetku, kterou původně vydalo AEG a která se točí okolo jednoduché premisy. Dostali jste chuť na salát a máte k dispozici šest ingrediencí (mrkev, rajče, salát, zelí, cibuli a papriku). Jak je dáte dohromady a jak si necháte svůj výtvor ohodnotit, už záleží na vašem umu a možnostech v každé hře.

Velká kreativita malého salátu

Alfou, deltou, kappou i omegou hry jsou oboustranné karty, které jsou na líci zeleninové a na rubu bodovací. V krabičce je jich celkem 108 a co se bodování týče, každá je jiná! Cílem každého salátologa je potom namíchat si z bodovacích a zeleninových karet nejlépe bodovaný pokrm, před kterým ostatní saláty zvadnou závistí. Jak na to?

Tím se dostáváme k jedné ze škatulek mého původního seznamu požadavků, pravidlům. Ve Zbodni salát se nemusíte zaobírat spoustou pokynů, výjimek, instrukcemi na několik stránek. Pokud hru někdo již nachystal, vy si sednete a za tři minuty hrajete, a to i při úplně první partii. Jakto? No protože je to tak úžasně jednoduché: když jste na tahu, vezmete si buď dvě karty zeleniny, nebo jednu bodovací kartu. Na výběr jsou vždy (kromě pár tahů ke konci partie) tři bodovací karty a šest karet zeleniny. Každý si skládá vlastní zeleninovou sestavu a k ní bodovací karty. Nic víc, nic míň, ale to úplně stačí!

Kouzlo hry spočívá v příjemných dilematech, kdy si z neustále se měnící nabídky zeleniny i bodovacích karet snažíte poskládat sbírku, která spolu bude hezky komunikovat (tedy bodovat se). Ve Zbodni salát je v podstatě pět základních druhů bodovacích karet: za konkrétní sady zeleniny, za sudé/liché kusy jednoho druhu zeleniny, za nejvíce/nejméně karet daného druhu zeleniny, kombinované (x bodů za cibuli, y bodů za rajče, –z bodů za papriku), plus pár unikátních karet. Těchto pět druhů bodovacích karet se ve hře točí v různých variacích, při hře méně než šesti hráčů se jich navíc část během dané partie neobjeví.

Body, nebo zeleninu!

V každé partii budete nejspíš muset hrát jinak, vaši strategii budete muset měnit a u toho se podle mě skvěle pobavíte. Nadbytečné nebo nehodící se bodovací karty lze navíc natrvalo otočit a využít jako zeleninu, takže až do konce hry můžete tímto směrem svá předchozí rozhodnutí mírně upravovat.

Takže přímočará pravidla bychom měli, zábavné a svižné partie taky, je tu vůbec něco, co mi na salátu nešmakovalo? Ano, příprava před partií. Pokud hrajete v menším počtu než je maximálních šest hráčů, musíte upravit složení karet ve hře, což je docela otravná činnost. Dobrou zprávou je, že v pravidlech je polopaticky vysvětleno, jak ke správné sestavě karet pro partii dojít (kolik karet od každého druhu zeleniny musíte přidat nebo odebrat), případně vás může uklidnit, že ve dvou a třech hráčích si lze nachystat karty do hromádek pro dvě nebo tři partie dopředu. A že nikdy neskončíte u jedné, to vám garantuji.

Salát jsem zbodnul s chutí a se mnou i ostatní strávníci u stolu. Tahle hra se prostě povedla a na jednoduchoučkých pravidlech dokázala naservírovat chutnou (ne)jednohubku, která baví bez rozdílu věku, zkušeností a hráčských preferencí.

Zbodni salát je geniální hra do každé sbírky. V kapesním balení najdete spoustu zábavy s herní dobou okolo čtvrt hodinky. Ale pozor, salátové partie chodí minimálně ve dvou!