Čingischán shlížel ze svého koně na nádherné město, rozkládající se v údolí před ním. Monumentální divy, knihovny a divadla na každém kroku, pokročilé technologie dávající najevo, jak moc je tato civilizace rozvinutá. Jeho lidu vynalézání nikdy moc nešlo. Válečník se ušklíbl. Otočil se ke svým pěšákům, kteří stáli v řadě, řeka chystající se rozpoutat záplavy. „Dnes,“ řekl, „je ten den, kdy se zapíšeme do dějin. A nebudeme psát perem, ale mečem.“

Through the Ages: Nový příběh civilizace
Autor Vlaada Chvátil
Časová náročnost 240 minut
Rok vydání 2015
Pořadí na BoardGameGeeku 4. (strategické), 5. (celkově)
Mechanismy Civilizační hra, draftování karet, budování enginu, správa karet na ruce

Ačkoliv má Vlaada Chvátil na kontě spoustu skvělých her, jedna pro něj znamenala průlom. Po tom, co vydal Through the Ages, se stal mezinárodní celebritou. A i dnes, po více než deseti letech od vydání první edice, má tahle pecka mnohé co nabídnout. Pojďme si hru – respektive její druhou edici – představit a říct si, proč nás posadila na zadek.

Vytěž kámen, postav div

Ve hře se chopíte anonymní civilizace, která právě prožívá starověk a hodlá se vyšplhat po žebříčku mezi největší světové mocnosti. Nafasujete hráčskou desku, na které máte základní budovy – farmy na jídlo, doly na suroviny, laboratoře na rozvoj vědy. K tomu nafasujete jednu falangu hoplítů. Kromě toho připravíte hned tři společná počitadla – vědy, kultury (která zde supluje roli vítězných bodů) a vojenské síly (každý má hned jedna za svoji pěchotu). A hra může začít.

První kolo je tak trochu přípravné. Budete totiž jen nakupovat karty – akční, které vám dají pár zdrojů navíc, osobnosti disponující zajímavými schopnostmi a divy s ultimátními bonusy (jenže ty budete muset nejprve postavit). Po tom, co si každý hráč rozebere pár karet a poprvé sklidí obilí, vytěží kámen a získá první bod vědy, začíná hra naplno.

Ve svém kole můžete udělat řadu věcí. Většina je ekonomického charakteru – můžete stavět nové budovy, vyzkoumat za body vědy nové vynálezy, vyložit vaši osobnost, postavit div, s vidinou zisku zahrát akční kartu či koupit další kartu. Další akce voní železem a krví – rekrutujete nové muže, vyhlašujete války či šikanujete protihráče agresemi, které mu třeba vyplení budovy, seberou majetek či jej jinak poškodí. V neposlední řadě pak chystáte události, které v budoucnu ovlivní historii, například rozvoj obchodu či mor. Akcí máte tolik, kolik určuje vaše zřízení, vznešený monarcha tedy zahraje delší a efektivnější kolo než rozežraný despota.

Strategie nade vše

Ačkoliv na papíře vypadá hra jednoduše, ve skutečnosti se hlavně při prvních partiích zapotíte víc než na půlmaratonu. Pravidla jsou naštěstí velice vstřícně a inteligentně napsaná, takže se vám všechno postupně spojí, ale stejně budete první hru dumat, jaký dům postavit, jak to udělat, abyste nakrmili vaši populaci, a kolikrát vám nezbude potenciál na získávání vítězných bodů nebo budování vojenské síly. U mnoha i strategických her má nováček jistou šanci vyhrát; tady je podle mých zkušeností minimální.

Jakmile se ale vaše parta s hrou seznámí, pocítíte to pravé uspokojení z měření vašich sil. Ačkoliv je náhoda ve hře formou karet, které jsou k dispozici na nákupní desce, přítomná, 90 % úspěchu leží na bedrech vašich rozhodnutí. Musíte dobře promyslet každou akci, abyste byli co nejefektivnější a neztráceli zdroje a čas. Postavíte málo farem? Na pár kol se seknete. Nemáte suroviny? Smůla, váš div skončí v propadlišti dějin a nebudete stíhat stavět nové budovy. Ignorovali jste armádu, zatímco soupeři pilně zbrojili? Rázem je z vás otloukánek, kterého každý trýzní kartami agresí a vyhlašováním válek. Vlaada s tím nejspíš počítal, protože v Through the Ages je možné – jako v jedné z opravdu mála her – plnohodnotně a v souladu s pravidly odstoupit ze hry. Naštěstí se mi to za odhadem dvacet partií stalo jen jednou, že nezkušený hráč, který měl smůlu a neoplýval trpělivostí, tento krok využil.

Divadlem, nebo tanky?

Pro fajnšmekry je hra ale opravdovou lahůdkou. Tolik možností, tolik strategií a variant! Vezmete to natvrdo ziskem kultury přes divadla? Dobře, ale počítejte s tím, že tohle zkusí víc hráčů. Zkusíte si vybojovat vítězství se zbraní v ruce? Jako nejsilnější hráč budete mít hodně výhod, ale počítejte s tím, že budovat armádu znamená šidit ostatní aspekty vaší říše. Vsadíte všechno doslova na jednu kartu a dosadíte do čela národa osobnost, která svou schopností generuje desítky bodů? Vsaďte boty, že vás ostatní budou šikanovat a navíc vám ji zkusí oddělat. Věnujete půlku hry budování ekonomicky silné, v základech pevné civilizace? Klidně, ale pokud ostatní začnou sbírat body dřív, možná budete mít problém je dohnat.

Digitální verze Through the Ages

Nemáte dost času nebo kamarády po ruce? Nevadí, obětujte pár desítek Kč a stáhněte si asi nejlepší konverzi deskové hry do mobilní aplikace. V appce TtA se dočkáte plnohodnotného civilizačního zážitku s tím, že otravné věci jako údržbu mezi koly, výpočty produkce, korupce a udržování přehledu o všech hráčích za vás dělá aplikace samotná.

Sami si můžete dát půlhodinovou partičku před spaním proti AI či zkusit některý z hromady scénářů (s různými zajímavými úpravami pravidel a celou škálou obtížností). Pokud toužíte porazit živý mozek, neváhejte vyzvat kamaráda na druhém konci světa (na výběr je celkem 8 rychlostních stupňů od tahů na 3 minuty až po třídenní nebo dokonce neomezený časový limit na tah) nebo si zahrát ve vlaku se spolucestujícími, mezi kterými bude kolovat jeden mobil/tablet.

Díky tomu, že je aplikace živá, jsou některé karty vybalancovány, digitální pravidla urychlují vybrané oblasti (např. dražbu kolonií). No a jak se vám ohraje základní hra, přikoupíte si rozšíření a máte zase na desítky hodin vystaráno.

čajovně u nás byla tahle hra léta na vrcholu popularity nejzkušenějších hráčů. A jakmile jsem se s ní seznámil, pochopil jsem, proč. Svou komplexností se jí máloco vyrovná; napadají mě snad jen eklundovky jako Pax Renaissance, která je ale ještě složitější, obtížnější a paradoxně pocitově „ameritrashovější“. Srovnatelné euro zde zkrátka nevidím; Through the Ages je titán mezi těžkými vahami. Nejvíce je oceníte v momentu, kdy se vám první partie konečně povede. Ani nemusíte vyhrát, stačí, když rozcvičíte ekonomiku národa a najednou generujete dost surovin, něco vítězných bodů, vaši lidičky jsou šťastní a každou chvíli přibude nová budova, technologie nebo dokonce div.

Na válku o svět mapu nepotřebujete

Civilizační feeling této hry je zkrátka úžasný; ani na to nepotřebujete mapu světa nebo plastové figurky. Přesto víte, že máte pod kontrolou osudy milionů, že vedete svůj lid vstříc zářné budoucnosti a že vaše činy píšou dějiny. Atmosféricky je toto euro neskutečně silné a nikdy se mi nestalo, že bych na stole viděl jen kostičky a karty. Ne, vy totiž řídíte stát. Velký stát, podotýkám.

Říká se, že čas semele všechno – a o deskových hrách to platí velice často. V tom případě je ale Through the Ages malým zázrakem, antickým divem, protože neztrácí nic ze svého kouzla a přes záplavy figurkových orgií a chytrých moderních eur, přes svou relativní obtížnost a dlouhou herní dobu se na našem stole ocitá s železnou pravidelností. A pokud jste si tuhle klasiku ještě nezahráli, nemáte na co čekat. Chopte se svého lidu a proveďte ho nástrahami historie až ke slávě a k vašemu úžasnému hernímu zážitku!

Dokonale propracované, komplexní euro, které neztrácí na síle a stále si získává nové fanoušky.