Toho dne za Hippokratem přišli vojáci. „Prý máš recept na nesmrtelnost?“ ptal se jejich kapitán. „Mám,“ přisvědčil lékař. „Musíte jíst zdravě, radovat se z maličkostí, hodně spát a zbytečně se nestresovat. A hlavně neválčit!“ Ozbrojenec vztekle zakoulel očima a odplivl si. „Taková hloupost! Myslel jsem opravdickou nesmrtelnost, ty idiote,“ obořil se na něj, zahrozil mu pěstí a se svými muži odešel. Hippokrates měl co dělat, aby se ovládl. Ti pokrytci! Tváří se, že usilují o blaho národa, a přitom jen prolévají krev a působí jiným bolest. A jak nad tím tak přemýšlel, napadlo ho jediné možné řešení.
Druhý den stoupl na náměstí a začal řečnit.
Do roka se stal vládcem celého Řecka a jeho zemi čekala zářivá budoucnost.

Through the Ages: Nové divy a osobnosti
Autor Vlaada Chvátil
Časová náročnost 240 minut
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 5. (strategické), 5. (celkově)
Mechanismy Civilizační hra, draftování karet, budování enginu, správa karet na ruce

Ačkoliv je Through the Ages už starší hrou, hordy nadšených hráčů ji stále milují a úspěch digitální verze je toho důkazem. Není tedy divu, že si Mistr dal práci a přinesl nám expanzi tohoto geniálního kousku, který byl podle serveru BoardGameGeek dlouhou dobu nejlepší hrou na světě a ani po letech neztrácí na své přitažlivosti. Co v tomto rozšíření najdeme?

Především nové vůdce a divy a pravidla pro ně. Je jich přesně tolik, kolik bylo v původní hře. Nejsnadnějším způsobem, jak s nimi začít, je tedy vyházet staré, politikařením unavené jenerály a od turistů ošahané divy a rovnou je nahradit novými. Je to patrně nejlepší způsob, jak se s nimi seznámit. Nebo si je můžete náhodně namíchat a nakombinovat s veterány. Vláďa šel ale dál a nabízí ještě víc možností. Třeba veřejný mix, kdy si karty předem nachystáte na speciální desky a do balíčku místo nich zamícháte zástupné karty. Každý hráč tak ví, co přijde, jen neví, kdy. Tato varianta trošku zvýhodňuje zkušené hráče, tak pozor. V pravidlech se najde ještě pár alternativ, takže se nebojte si s nimi pohrát – a nebo si prostě vybrat, co vám chutná nejvíc.

Kdož sú boží vůdcové

Většina „nováčků“ má skutečně sofistikované schopnosti mířící na konkrétní strategii. Do začátku vám dost pomůže třeba Kleopatra, s níž je stavění divů a městských budov mnohem jednodušší. Boudicca vám umožňuje držet tempo se silnějšími hráči a Konfucius posune moudrost a technologickou zdatnost celého světa kupředu. Za mě nejzábavnější osobnosti najdete v I. věku. Bratr Žižka promění farmáře na nelítostné vojáky a z vašeho otloukaného národa je rázem militantní velmoc. Nostradamus vám posichruje obranu, nahraje spoustu vítězných bodů a ještě vás připraví na události, které přijdou. S Isabelou Kastilskou je kolonizace o třídu snadnější. Z modernějších lídrů mě zaujala hlavně Kateřina Veliká, která jako správný Rus sebere ostatním národům populaci, Pierre de Coubertin, jenž z vašich arén a hřišť udělá generátory vítězných bodů, a Nelson Mandela produkující kulturu skrz spokojenost.

Divy, které přibyly, stojí za to snad všechny a nenašel se jediný, po kterém bych v momentu objevení na nákupní desce nezatoužil. Římské cesty vám v každém věku nabízí to, co se hodí nejvíc; nejdřív suroviny, pak vědu a na konci vítězné body. Akropole zajistí, že už nikdy nebudete potřebovat revoluci, abyste přešli na nové zřízení. Univerzální Hedvábná stezka dá od všeho trochu a posílí vaše akční karty. Harvard naboostuje vědu, Socha svobody navýší vaši populaci a Projekt Manhattan vám v podstatě zajistí, že už nikdy nebudete nejslabším hráčem.

Od veteránů pro veterány

Kromě toho hra nahrazuje některé karty z minulé edice – respektive nahrazení doporučuje, protože podle autorů hry je hlavně na vás, co chcete použít a co ne. Nejen z tohoto důvodu je mnohem lepší, když změny implementuje někdo, kdo už Through the Ages hrál. A nemyslím jednou nebo dvakrát, myslím zkušeného hráče, který zná své parťáky a ví, co si může dovolit.

Také mám vzhledem k sofistikovanějším efektům některých karet pocit, že Nové divy a osobnosti je rozšíření od veteránů pro veterány. Některé karty, třeba Iana Fleminga, není snadné využít. Jenže – pokud nejste zkušený hráč, jen těžko máte tuhle hru na stole často a jen těžko čtete tuhle recenzi. Takže se vám expanze bude pravděpodobně líbit.

Přestože Through the Ages není hra, která by se jen tak omrzela, omlazení v podobě nového obsahu jí určitě neuškodilo. Navíc si díky novým pravidlům můžete hru udělat ještě přemýšlivější a taktičtější. A nebo všechny ty divy a politiky prostě zamícháte a nevíte, co přijde – tenhle způsob mám osobně nejradši, protože v hrách miluji nutnost strategické improvizace. Záleží zkrátka na vás. Jedno je ale jisté – jestli máte tuhle hru rádi, rozšíření vás nadchne. Takže si rovnou vyhraďte večer a těšte se na první partičku s novým obsahem. Budete nadšení, to vám klidně můžu slíbit.

Rozšíření na jednu z nejlepších her světa je sice malé, ale peckovní. Jako koneckonců všechno, na co Vlaada kdy sáhl svýma zlatýma rukama.