Artemis Fowl se stal během let oblíbeným padouchem, takže byla jen otázka času, kdy dojde ke znovuvydání vyprodaného prvního dílu. Eoin Colfer v této fantasy pro mládež úspěšně propojuje svět moderních technologií a magie.

Máte rádi nebojácné, okouzlující a spravedlivé hrdiny, kteří jsou při boji se zlem ochotni riskovat i vlastní život? Tak přesně takové v této knize nenajdete. Hlavním hrdinou série je dvanáctiletý chlapec Artemis Fowl, který pochází z kdysi zámožné zločinecké rodiny. Po zmizení jeho táty a onemocnění matky stojí osud této famílie na okraji propasti. Takřka geniální chlapec se ovšem rozhodne navázat na kariéru svého otce a získat obrovské bohatství od těch nejméně vhodných stvoření –   mocných skřítků leprikónů.

A tím začíná celý příběh prvního dílu této úspěšné a vysoce hodnocené série. Jak už jsem se zmínil, tentokrát v jejím čele nestojí žádný klaďas, ale vychytralý zločinecký chlapec. Jeho hlavní touhou je získat velké bohatství a za tímto cílem je schopný jít i takřka přes mrtvoly. I přesto jsou u něj v některých momentech znát i záblesky citů, především k vlastní rodině. Přeci jen je to pořád je dvanáctiletý kluk, takže do budoucna se v tomto směru dá určitě očekávat nějaký vývoj.

Po jeho boku stojí neohrožený strážce Butler. Artemis Fowl je totiž především mozkem, proto potřebuje mít vedle sebe i nějaké ty svaly. A pro tento účel je právě Butler naprosto vyhovující. Skvěle vycvičený voják schopný člověka (i nečlověka) mučit, zmrzačit i zabít na mnoho způsobů. Přesto to není je tupá hrouda bez rozumu, což se v průběhu času několikrát ukáže. Třetí do jejich party je potom jeho sestra, která ovšem prozatím hraje spíše vedlejší roli.

No a pak tu máme nadpřirozené bytosti, které stojí na druhé straně. Snaží se především zůstat skrytí před lidským světem, ale jak jde o zdraví jejich vlastních jedinců nebo o jejich poklady, neváhají se pustit do bitvy i s Blátivými (jak nám nelichotivě říkají). V jejich prospěch navíc hraje vysoce moderní technologie a magická moc. Přesto mají i nějaké slabiny. Když chtějí vstoupit do lidského obydlí, musejí být pozváni. Navíc jsou jejich tradice a schopnosti popsány v posvátné knize, a když se jí někdo zmocní, může je lehce prokouknout.

Hlavním motivem je tedy souboj Artemise Fowla a jeho strážce s těmito bytostmi. A bude to pěkná jízda. Dočkáte se mnoha akčních scén, potkáte i nemilosrdné trolly nebo záludné permoníky. Nechybějí ani pořádné rány, souboje všemožných zbraní a mocné výbuchy. To všechno je ovšem okořeněno velkým smyslem pro humor.

Celý příběh je přímo prosycen mnoha vtípky, narážkami a legráckami, které celou tuto nemilosrdnou válku hodně zlehčují. Autor výborně zkombinoval fantastiku s humorem určeným zejména mladším čtenářům a díky tomu se budete bavit od začátku do konce.

Kniha má pouze 176 stran, takže se rozhodně nejedná o žádného cvalíka. I v tomto ohledu je brán zřetel zejména na cílovou skupinu, které je určena. S klidem ji přečtete za jedno, maximálně dvě odpoledne a výborně se nabudíte na zdolávání dalších dílů.

Série obsahuje 8 dílů plus jeden speciální výtisk plný zajímavostí, křížovek, fiktivních rozhovorů s hlavními hrdiny i samotným autorem. První se navíc dočkal v letošním roce i filmového zpracování od Disney, ale bohužel se výrazně liší od své literární předlohy, a proto není moc dobře hodnocen.

Knižní podoba Artemise Fowla je ovšem opravdu zajímavou fantasy pro všechny, kteří se nebojí pořádné akce okořeněné spoustou legrace. Určený je zejména mladším ročníkům, což je znát na stylu psaní i samotném humoru. Nové vydání přichází i se sympatickou kreslenou obálkou, tak snad se opět dočkáme i dalších pokračování do sbírky.

Autor:  Eoin Colfer

Název: Artemis Fowl

Série: Artemis Fowl 1.