Plukovník Percy Fawcett. Voják, vědec, cestovatel i hrdina mnoha dobrodruhů. Před časem se vydal na výpravu, která mu měla přinést nesmrtelnost. Hodlal objevit ztracené město Z, kolébku dávné, vyspělé civilizace, o níž nemáme ani potuchy. Jenže zmizel. Je mrtvý? Nalezl snad něco, co jej motivovalo zůstat v pralesích? Skupina světoběžníků se vydává po jeho stopách v naději, že Fawcetta naleznou. Ještě netuší, jaký osud si zvolili, a že pokud se vrátí, nikdo z nich na tuto cestu do smrti nezapomene…

Robinson Crusoe: Záhada ztraceného města
Autoři Joanna Kijanka, Ignacy Trzewiczek
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 60–120 minut
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 17. (tematické), 47. (celkově)
Mechanismy Házení kostkami, variabilní herní plocha, různé schopnosti hráčů, worker placement, kooperativní hra

Zatímco Joanna Kijanka teprve sbírá zkušenosti (podílela se třeba na Settlers: Vládcové severu), Ignacy Trzewiczek je jedním z nejznámějších a nejplodnějších světových designérů. Na kontě má třeba Zaklínače, 51st State, Detektiva nebo Settlers: Zrod impéria. Jedním z jeho největších triumfů je rovněž kooperativní, ameritrashovými prvky řízlý worker placement Robinson Crusoe, jehož expanze, Záhada ztraceného města, u nás nedávno vyšla.

Novinek, až se z nich zblázníte

V krabici (která má, jak je poslední dobou zvykem, trošku přepísklý insert) najdete řadu komponentů, karet a žetonů. Robinson jede ve velkém, jak je jeho dobrým zvykem, a než se zorientujete, bude to chvilku trvat. Záhy ale zjistíte, že expanze nabízí dvě velké možnosti – příběhovou kampaň Ztracené město Z a hororový režim. Obě sdílí většinu nových prvků, které se zde objevily.

O jaké novinky jde? Pro začátek, vaše postavy se nově nemusí bát jen fyzického strádání, ale i duševního. Podobně jako v hrách na motivy H. P. Lovecrafta, i vám buší šílenství na vrátka a s každou další anomálií či strašidelností, na kterou narazíte, jste mu blíž. Tahle změna znamená především víc starostí – jako by jich bylo v Robinsonovi málo!

Co vám naopak pomůže, jsou nové postavy. Je jich pořádná kupa, disponují pestrými schopnostmi, ale především, ty, které si nezvolíte, vám stejně pomáhají. V kampani všechny, v hororovém scénáři některé z nich. Díky tomu máte na výběr řadu možností, jež vám mohou ulehčit život. Členem vaší party se může stát třeba nabušený bijec, zazobaná dědička tučného majetku, slovem vládnoucí spisovatel a další. Postavy jsou za mě asi nejpodařenější novinka. Díky jejich variabilitě mají řešení na každý problém. Alespoň dokud se nezblázní. Mimochodem, pokud nějaké postavě definitivně hrábne, do balíčků dobrodružství se přimíchají její karty šílenství, a vezměte na to jed, že až takového cvoka na ostrově potkáte, moc radosti ze shledání mít nebudete.

Po stopách plukovníka Fawcetta

Vašimi nepřáteli už nebudou jen divá zvířata, ale také kultisté provádějící v džunglích své temné rituály. Ti se přimíchávají do balíčku lovu, takže místo tučného tapíra vytáhnete potetovaného zabijáka, který vám nepěkně zatopí.

Kromě toho jsou součástí hry nové mapové dílky, karty stavů, nový druh suroviny (kámen), pravidla pro používání mystické zbraně, karta průvodce kompenzující menší počet hráčů a další věci. Prozrazovat vám jejich smysl by ale zavánělo spoilem; pojďme se raději podívat na samotnou kampaň. Ta se skládá z pěti scénářů, v nichž objevujete osud plukovníka Fawcetta a hledáte v džungli ukryté město. Kampaň je nacpaná atmosférou k prasknutí; co chvíli si čtete nějaké tematické texty, zkoumáte deník a odhalujete, co že se vlastně stalo. Zápletka sice není nijak zázračná, ale upřímně, u deskovek na propracovaná dramata moc zvyklí nejsme (a asi lepší než filmové zpracování Fawcettových osudů Ztracené město Z, ech…).

Každý scénář má dost specifická pravidla a bude vám trvat, než se v nich zorientujete. Trošku bizarní mi přišel hned první, ve kterém musíte nabrat co nejvíc věcí, a když se vám to nepovede, budete v budoucnu trpět. Velkou roli hraje taky štěstí – pokud si třeba dobře hodíte na kladení pastí, máte hned od startu o dost jednodušší pozici. Obtížnost levelů je trošku nevyvážená, ale to mi tak nevadilo. Aspoň si člověk občas vydechne. Celkově bych kampaň hodnotil jako lehce nadprůměrnou, zejména díky vyprávění, na které si prostě potrpím.

Strach na ostrově

V hororovém režimu vás čekají podobná pravidla jako v kampani. Budete se tak vyhýbat šílenství, bojovat s kultisty a čelit novým, speciálním událostem. V tomto módu jde mimochodem odehrát i původní scénáře, takže se nabídka výrazně rozšíří. Navíc máte k dispozici dva zcela nové a povedené scénáře: v jednom budete lovit uprchlé trestance, v druhém pátrat po doupatech bestií.

Záhada ztraceného města je rozšíření nabízející mnoho novinek, scénářů a možností. Domnívám se ale, že pokud vám nesedla původní hra, svůj názor nezměníte. Ucelená kampaň a možnost ponořit Robinsona do lovecraftovského děsu jsou ale pro stávající majitele hry či hráče, kteří ji chtějí vyzkoušet, v mých očích silná lákadla. Takže pokud máte dobrodružnou duši a chuť se trošku bát, tato expanze vás určitě potěší.

Obsahově bohaté rozšíření nabité hororovými prvky nabízí přes pár menších pih solidní zážitek.