Mirjem pochází z židovské lichvářské rodiny. Její otec ale ve své řemesle nevyniká a rodina se nachází na pokraji chudoby, dokud Mirjem nezakročí. Obrní se zatvrzelostí a záhy zjistí, že je pro sovu práci jako stvořená. Když však jednoho dne promění hodnotu stříbrných mincí ve zlaté, přiláká její umění krále Staryků, magických bytostí, které přichází se zimou a prahnout po zlatě. Přestože Mirjem mince nedokáže proměnit magickou silou, je i tak donucená s králem Staryků uzavřít dohodu. Tím se dají do pohybu události, které Mirjem spojí s nejen s dívkou Wandou, která pro ni pracuje, ale i s carevnou Irinou, jejíž muž, car Mirnatius, není tím, čím se zdá být.

Naomi Noviková je americká autorka, dcera polsko – litevských přistěhovalců. Zaujala sérii z napoleonských válek o důstojníkovi Willu Laurencovi a jeho draku pojmenovaného Temeraire. Za fantasy román Ve stínu Hvozdu obdržela cenu v roce 2016 cenu Nebula za nejlepší román.

V zajetí zimy je po Ve stínu Hvozdu už druhá kniha, která vychází z tradičních slovanských pohádek a legend. Tentokrát Naomi Noviková opouští Polsko a přivádí čtenáře do magické Litvy. To, že se jedná o Litvu je v knize zmíněno decentně pouze dvakrát, což ovšem nijak nenarušuje nadpřirozený svět, do kterého je část světa zasazená, ani neovlivňuje kontinuitu příběhu. Zatímco Ve stínu Hvozdu vychází Noviková z fragmentů slovanského folkloru, V zajetí zimy je variací na příběh o přadleně, která dostane od bohatého vládce za úkol spříst slámu ve zlato. Noviková tradiční pohádku bere pouze jen jako kostru a kolem ní vytváří svůj vlastní magický příběh.

V zajetí zimy je ryzí pohádková fantasy. Čistě ženská fantasy, protože osud svůj a svých lidí tu do rukou beru tři ženy: lichvářka Mirjem, její služebná Wanda a carevna Irina. Noviková jednotlivé charaktery popisuje živě, každá ze tří žen je jiná a pro čtenáře naprosto uvěřitelná. Autorka jim připravila nelehkou cestu, která všem třem umožnila naprosto přirozený vývoj charakterů.

Mirjem se z prvopočátku jeví zatvrzelá vůči ostatním, přestože je v jádru laskavá a chápající, a tyto vlastnosti v sobě najde díky králi magického světa Staryků, kam je proti své vůli uvržena. Wanda se poddává osudu a trpělivě snáší jeho příkoří, aby na konci nalezla svoji sílu a carevna Irina, tiché, opomíjené dítě, přilne k muži, kterého svou láskou zachrání. Všem třem rozhodně nechybí odvaha a rozhodnost, díky čemuž jim čtenář zkrátka a jednoduše fandí od samého začátku až do úplného konce. Mužskými protějšky jsou Mirjam a Irině král Staryků a car Mirnatius. O romantickou zápletku tedy čtenář ochuzen nebude. Noviková však nevsází na lásku na první pohled ani na osudové setkání. Nechává city svých hrdinů vyvíjet se spolu s nimi a ruku na srdce, je to přirozený a uvěřitelný proces na rozdíl od emotivního přehršle známého z příběhů označovaných jako young adult.

Zatímco Ve stínu Hvozdu je to především tajemný Hvozd, který tvoří celkovou atmosféru, V zajetí zimy je to kouzelné a drsné zimní prostředí. Chlad dýchá ze všech stran, bezvadně vykreslená je Starykovská říše, zprvu připomínající říši Nočního krále ze Hry trůny, posléze však dýchající autorčinou kreativitou. Pohádkově magický nádech dotváří i množství detailů jako Irininy klenoty, cestu skrze zrcadla nebo ohnivého démona, které odkazují na klasické pohádky světové literatury.

V zajetí zimy je poutavý fantastický příběh, takový, jaký si čtenář užije ve světle krbového ohně, nebo pod dekou s hrnkem horkého čaje nebo čokolády, obklopený zimou, která jen tak neustane, minimálně ne do poslední stránky. Jediné, co by se autorce dalo vytknout, je nepříliš intuitivní přepínání mezi vypravěči, ve které může čtenář tápat, ale to nic nemění na tom, že se jedná o skvělé čtení, které spojuje tradiční pohádky s autorčinou osobitou fantazií. V zajetí zimy je příběh pro všechny, kdo hledají nostalgii starých časů, kouzelný svět i poutavé vyprávění s dobrým koncem.

Vydal: nakladatelství HOST, 2020

Autor: Naomi Noviková

Překlad: Anežka Dudková