Je konec anarchii! Všichni siláci z říše zvířat, ať už gorila, krokodýl nebo lev, se rozhodli usilovat o titul krále. Ale kdo se jím stane? Síla tentokrát nepomůže; všichni jsou obrovští a mocní. Nechť je panovník určen tím nejbizarnějším způsobem – svobodnou volbou. Kdo nashromáždí nejvíc svých stoupenců, vítězí!

Kombo Afrika
Autor Ondrej Sova
V ČR distribuuje Loris Games
Časová náročnost 20–40 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku bez umístění
Mechanismy Sbírání sad, správa karet na ruce, paměťová hra, pokoušení štěstí

Slovenský designér Ondrej Sova má zatím na kontě jedinou hru, Kombo Afrika. Tento  kousek patří do portfolia poměrně mladé společnosti Loris Games, jež se může pochlubit třeba dinosauřím Jurrasic Snackem (naše recenze již brzy). Jak se povedla tato novinka?

Na první pohled vypadá Kombo Afrika jako dětská hra. Snad je to způsobeno drobnou krabičkou, v níž se ukrývá, snad komiksovou ilustrací na mixážním pultu řádícího papouška. A tenhle image vás snadno ukolébá, stejně jako jednoduchá, přehledná pravidla, která se vešla na dvě A čtyřky. Jenomže pak pozvete ke stolu kamarády, partie začne – a vy se budete zatraceně divit.

Tahle nenápadná karetka je totiž neuvěřitelně nabušená! Zkušení hráči se v mém doupěti nestačili divit, jak jim dává zabrat a kolik možností, taktizování a zábavy nabízí. Ale nepředbíhejme. Vaším cílem je jako první nahrát daný počet bodů. Ty získáváte za sdružování karet zvířat do smeček – když vám na herním plánu sousedí víc karet jednoho druhu zvířete, prostě je obodujete, otočíte lícem dolů a hotovo. Samotný plán se skládá pouze z karet, přičemž na začátku hry máte vytažené jen čtyři, jež definují jeho rohy. Zbytek musíte vyložit sami.

Každé zvíře má nějakou unikátní schopnost, kterou uplatníte při jeho vyložení. Surikata vám umožní dobrat si novou kartu, žirafa s kartami posouvá, statný gorilí samec Kong odhodí vaše zbylé karty na ruce a dobere vám nové, krokodýl otáčí karty lícem dolů a nahrává za ně body instantně a podobně. Jakmile je herní plán narvaný k prasknutí, všechny otočené karty zahodíte a pokračujete dál.

Zvířat je ve hře celkem osm. Schopnosti se tak rychle naučíte, ale i kdyby ne, chytrá karta vám pomůže. Ale až se ve hře rozkoukáte a nalíznete si svých pět karet, najednou spatříte, jaké množství kombinací máte. Budete hrát na jistotu a nabodujete skrz papoušky či krokodýly? Zkusíte zariskovat s opičákem a vyměnit si karty na ruce? Které kombo se vyplatí nejvíc? Hra zároveň prověří vaši pozornost a paměť; pokud totiž nebudete sledovat, jaké karty byly otočeny lícem dolů, nebudete je moci využívat, což spousta efektů umožňuje.

Název hry je neuvěřitelně trefný. Občas jsem žasnul, jaká komba jdou vymyslet, jak spolu karty parádně ladí a doplňují se a jak úchvatný pocit máte, když obodujete obří smečku opic a brutálním bodovým skokem zaujmete vedení. Když jsme kamarády učili hru hrát a snažili jsme se jim poradit nejlepší tah, skoro to nešlo; co pár minut se našel někdo, kdo vymyslel ještě lepší variantu než ostatní.

Dobrá grafika hratelnost nedělá, ale rozhodně jí přispívá. A Kombo Afrika nabízí to, co mám moc rád – pestrobarevný, vtípky napěchovaný vizuál, který nostalgicky připomíná devadesátá léta a zároveň dobře baví. Schválně, prohlédněte si obrázky pořádně, párkrát se dobře zasmějete. A jakmile je před vámi plný stůl zvířat, tahle barevná mozaika doopravdy připomíná džungli, kterou představuje.

Když se podíváte do propasti, je možné, že vám propast pohled vrátí. Když otevřete Kombo Afriku, počítejte s tím, že se v jejím voodoo možná ztratíte; tak hluboká a vychytaná tahle hra je. A navíc se vám vleze do chlebníku, takže ji můžete brát s sebou do hospody či na dovolené. To vše za necelé tři stovky? Za mě nemáte nad čím přemýšlet.

V malém balení velká, hutná a vychytaná kombinační hra, která vás mile překvapí.