Stádo gigantických diplodoků se pokojně cpalo kapradinami. Všichni se snažili sníst co nejvíc – krmit dvanáctitunové tělo není žádná legrace! Nikdo z nich ale netušil, že se v křoví skrývá tyranosaurus. Stejně jako jim, i mu už pořádně kručí v bříšku, a zelenina mu rozhodně stačit nebude…

Jurassic Snack
Autor Bruno Cathala
V ČR distribuuje Loris Games
Počet hráčů 2 hráči
Časová náročnost 15–20 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Pořadí na BoardGameGeeku 3 942. (celkově)
Mechanismy Pohyb po mřížce, abstraktní hra, duel

Dinosauří téma je podle mě v deskovkách pořádně nevytěžené, což je škoda. Proto jsem zbystřil, když k nám Loris Games přinesli lokalizovanou verzi dvojkovky Jurassic Snack, na kterou jsem slyšel dobré reference. Autorem hry je legendární Bruno Cathala, muž, který umí jak fantastické hráčské hry (7 divů světa Duel, Cyclades), tak skvělé rodinky (King+Queendomino, Malý princ). Tentokrát si připisuje další příspěvek do škatulky rodinných her.

To jsou ale ťuťu ňuňu dinosaužíci!

Hned na první pohled je patrné, kam Jurassic Snack cílí. Chce být vhodným kouskem pro hru rodiče s dítětem, případně dvě ratolesti, a zároveň nabídnout dostačující hloubku a kvalitu i pro hraní dospělých, když už děti spí. Ale vyhovět těmto dvěma požadavkům není jednoduché, budou na to dinosauři stačit?

Provedení hry připomíná kvalitní hračku, celkem 12 nádherně provedených figurek prehistorických potvor vás prostě okouzlí (kdo říká, že ne, má srdce temné a chladné) a užuž budete chtít hrát. I zbytek materiálu působí kvalitně a festovně, tedy že by mohl přežít i tvrdší zacházení od malých nezbedníků.

Dinosauří šachy

Každý z hráčů si pod svá křídla vezme bandu býložravých diplodoků a rozmístí je na herní pastvinu (4 čtverce s „mřížkou“ 3×3 políčka), kde už na ně čekají chutné listy ke konzumaci. Začíná se se 4 diplodoky, kteří mají za úkol jednu hlavní věc – sníst tolik listů, kolik dovedou. Jenže na pastvině jsou ještě konkurenční praplazi a v některých keřích se mohou skrývat strašliví dravci, tyranosauři!

A jde se požírat chutnou travičku. V každém tahu provedete dva pohyby dinosaury, a to buď svými diplodoky, nebo tyranosaurem, pokud už je přítomen na pastvině. Při pohybu se zaseknete o jiného dinosaura, okraj plánu (nechcete přece přepadnout přes okraj Zeměplochy!) nebo, ideálně, o žeton trávy. V posledním případě si váš diplodok pošmákne, žeton seberete a případně provedete efekt na lícové straně.

Efekty jsou krásně rozmanité, jeden vám dovolí narodit si dalšího diplodoka, další zase umožní nahlédnout na lícové strany žetonů z jedné pastviny. Pro interaktivní tahy jsou tu žetony pro příchod a pohyb tyranosaurem nebo sopka ničící chutnou travičku. Cca polovina žetonů má na sobě jen lístky, které nesou body (všechny žetony mají od jednoho do tří lístků).

Tak jak vám dnes šmakuje, pane Diplo?

Konec hry přichází buď při sežrání všech diplodoků jednoho hráče, při konzumaci všech žetonů trávy, nebo když se hra zasekne na neaktivitě (v podstatě pat). Finiš přichází za 15 až 20 minut a celá partie je parádně svižná. Jak se postupně, díky konzumaci žetonů trávy, uvolňuje místo na herním plánu, otevírají se před vámi další taktické možnosti, blokujete soupeře, pomáháte si vytvářet výhodné pozice pro svoje figurky nebo se vrhnete na dráhu agresivního žrouta a v každém tahu hrozíte tyranosaurem.

S dětmi můžete hrát mírumilovně a nechávat si sežrat svoje diplodoky (to ty malé prevíty fakt baví!), sem tam poradit a nechat je namáhat si hlavičky nad jednotlivými tahy. Při partii dvou dospělých můžete povolit kohouty taktiky a agresivity a střihnout si pěkně ostrou prehistorickou požíračku. Moc se mi líbily obě polohy Jurassic Snacku, stejně jako zóna mezi nimi, ve které se dá užít taky hodně zábavy. Jen pozor na to, když hrají děti proti sobě, to se můžou lehce objevit slzičky z příliš mnoha zkonzumovaných diplodoků.

Ve hře je lehce nadprůměrné množství náhody, která dokáže vybalancovat občasné chybky v taktice, ale nijak nám to při hraní nevadilo. Díky rychlosti, s jakou je možné se hru naučit i zahrát, se krásně hodí jako filler nebo odpočinkovka před spaním. Osobně bych si dokázal představit partii ve více lidech, nicméně díky svému určení pro právě dva hráče je Jurassic Snack výborně vyvážený (i včetně utlumení výhody začínajícího hráče).

V poslední době mám docela štěstí na abstraktní hry, které svoji abstraktnost umně maskují. Po Fotosyntéze a Babylonii je tak Jurassic Snack dalším přírůstkem do této kategorie. Hře by se dalo vyčíst mírně infantilní téma, míra náhody a repetitivnost, ale druhým dechem bych hned dodal, že téma se mně osobně líbí, míru náhody v pohodě snesu a pro lepší znovuhratelnost lze jednotlivé pastviny poskládat do jiných tvarů. Hru zdobí téměř dokonalé provedení, šikovná kombinace rychlé přípravy+naučení+odehrání partie a možnost zahrát si příjemně jak s dětmi, tak s dospělými hráči.

Úžasně roztomilá abstraktka pobaví děti, dospělé a z dinosauřích komponent se stanou oblíbené hračky i mimo partie hry. Jurassic Snack je hra do každé rodiny!