Euthie. Válkami s temnotou zmítaná země, na kterou se řítí další katastrofa v podobě draků chystajících se zničit vše živé. Její poslední nadějí je parta dobrodruhů, kteří neváhají prolévat cizí i vlastní krev, aby monstra zastavili. Ale mají vůbec proti hrozivým stvůrám byť jen sebemenší šanci?

Euthia: Torment of Resurrection
Autoři Tadeáš Spousta, Markéta Bláhová
V ČR distribuuje DIEA games
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 60 minut na hráče
Rok vydání 2021
Pořadí na BoardGameGeeku 9 411. (celkově)
Mechanismy Házení kostkami, roleplaying, variabilní herní plocha, různé schopnosti hráčů, pohyb po mapě, správa karet na ruce

Český designér Tadeáš Spousta a jeho parťačka Markéta Bláhová jsou metaforickými rodiči jen jedné, zato gigantické hry, kterou je právě Euthie. Její první edice, nazvaná Legendy země Euthie, si v Česku získala řadu fanoušků. Nyní je na Kickstarteru k dispozici druhá edice – nebo nová hra, chcete-li. Ta se jmenuje Euthia: Torment of Resurrection. Co starého i nového hráčům nabízí?

Megalomanie není zadarmo

První dojem, který jsem ze hry měl, se dá shrnout jediným slovem: megalomanie. Nová Euthie je všechno možné, ale na prvním místě obrovská. Žetonky jsme s kamarádem vyloupávali a třídili asi hodinu, pravidla, která mají hutných 40 stránek, jsem studoval několik hodin (a to jsem hrál předchozí edici). Takže jestli hledáte něco „do hodinky“, tak tu nejspíš marníte čas. Podle toho bude vypadat taky vaše první partie – občas budete z něčeho zmatení, každou chvíli budete něco hledat. Naštěstí vám během ní pravidla naskáčou do hlavy. A popravdě, stačí, aby hru pořádně ovládal jeden člověk, který ostatním poradí.

Základní princip se nezměnil. Máte jednoho hrdinu, jeho desku, spousty žetonků, základní skilly a touhu se vyšvihnout nahoru. Ve svém kole jednak běháte po mapě, jednak používáte tři různé akce – těžbu, obchod a boj. Těžbou získáváte suroviny, které jdou prodat, obchodem kšeftujete a bojem nařežete nějakému monstru (a nebo si dojdete pro výprask). Nic víc dělat nebudete, ale věřte mi, postačí to. Vítězem se pak stane hráč, který nahraje nejvíc vítězných bodů. Ty se poněkud euroidně dávají za prakticky všechno, čeho jste dosáhli.

Mrkněme se rovnou na boj, protože bez násilí nezískáte moc zkušeností (a tedy ani vítězných bodů). Ten je totiž, stejně jako v minulé edici, chloubou hry. Za monstrum bude hrát jiný hráč (určený losem), a protože každý sbírá karty, jež příšerám pomáhají, může vám pěkně zavařit. Při bitce házíte kostkami (ale nebojte se, je zde i kompenzační mechanismus pro hráče, kteří mají štěstí spíš v lásce), používáte vaše skilly a občas si přihnete léčivý lektvar. Musíte trošku taktizovat, ale zároveň mít kapánek štěstíčka (pokud tedy nejdete s veteránem na prašivého vlka). Dobře se baví i hráč, který vám v kožichu bestie topí pod kotlem. Když vás sundá, získá za to v budoucnu vítězné body, takže boje jsou plné přátelské rivality a o motivaci je rovněž postaráno. A je taky super, že díky této mechanice občas hrajete i mimo váš tah.

Vytvoř si hrdinu snů

Pokud jsem označil boje jako chloubu, tak korunovačním klenotem nové Euthie je rozvoj vaší postavy. Každý hrdina má úplně jiné skilly a vy se nemůžete dočkat, až se naučíte něco nového, ať už útočné zaklínadlo či pomocný trik, který vám urychlí pohyb po mapě, zlepší nákup či jinak zjednoduší život. Budete se jimi přehrabovat, zkoumat je a vybírat, co si vezmete teď a co zkusíte příště, protože i v rámci jedné postavy máte na výběr z více dovedností. Právě zde je Euthie nejsilnější.

Hrdinové Euthie

Dral – obrovitý válečník se nelekne ani draka a se svou sadou zbraní dokáže roztočit pořádný čardáš. Pokud se chcete ve hře spolehnout na hrubou sílu, Dral by měl být vaší první volbou.

Maeldur – ohnivý čaroděj Maeldur vládne nejen velkou moudrostí, ale především zaklínadly schopnými upéct klidně i sopku. Po svých nepřátelích hází ohnivé koule, a když to má někam daleko, teleportuje se a je po starostech.

Áel – krásná kouzelnice Áel se v drsném světě Euthie přes svou zdánlivou křehkost neztratí. Velice efektivně se léčí, takže je v bojích vždycky v životní formě, a její magie si poradí i s těmi nejbrutálnějšími protivníky.

Keleia – lovkyně a zlodějka Keleia nemá nikdy hluboko do kapsy – a když ano, podívá se do kapsy někoho jiného. Užijete si s ní spoustu technických, zajímavých skillů a při troše štěstí také zbohatnete.

Taesiri – v osamělé čarodějce dřímá velká zuřivost. Je propojená s monstry, která umí efektivně ovládat, takže pokud chcete vašim kamarádům zkazit život, zvolte si právě ji a pak si vychutnávejte jejich nadávky.

Kapitola sama o sobě jsou předměty. Máte rádi Diablo? Tak počítejte s tím, že tady se budete hrát s inventářem skoro stejně jako v téhle počítačové klasice. Dokonce se, stejně jako v Diablu, dají všechna ta brnění, helmy a další předměty vylepšovat skrz gemy a esence, čímž získávají nové schopnosti. Pokaždé, když přijdete do obchodu s rancem zlata a pár kusy rudy na prodej, vás tak čeká milé přehrabování zbožím a taktizování, co se vám vyplatí nejvíc.

Pojďme se mrknout na samotnou mapu. Ta je hexová, pestrobarevná a připomíná počítačové Heroes of Might and Magic (k nimž je hra patrně na základě vizuální podobnosti s oblibou přirovnávána). A najdete na ní spoustu věcí. Nestvůry, poklady, obchodní stanice, elementály ovlivňující okolní políčka, NPC postavy, které vám zadávají questy typu zabij, natěž a přines… Na hru se díky této mapě výborně kouká.

Jen tak se toulat světem

Euthie je i přes bodování čistým ameritrashem, z čehož plynou i jisté nevýhody. Především spousta malých pravidel, detailů a výjimek (i když, pokud něco napoprvé zahrajete špatně, nejspíš se prd stane). Někde možná šlo ubrat. Taky počítejte s tím, že hra je vážně dlouhá, a na seznamovací partii s nejkratším scénářem si musíte vyhradit asi pět hodin času. Na některé věci budete dost možná zapomínat (třeba to, že stojíte vedle elementála, který vás ovlivňuje). Všechny tyto vady na kráse se dají překonat trpělivostí, takže se jí raději ozbrojte, bez ní je Euthie poměrně kruté místo. Jo a mimochodem, pokud nemáte, pořiďte si pořádný stůl. Už dlouho jsem neviděl hru s takovými nároky na prostor.

Pokud se nebojíte jisté časové investice, čeká vás parádní zážitek. Hra funguje jako vychytané sandboxové rpg stojící na rozvoji vaší postavy, který je podrobnější a komplexnější než ve většině her tohoto žánru. Toulání po světě, boj s nestvůrami (respektive kamarády) a získávání pokladů vás jen tak neomrzí. A než si vyzkoušíte víc hrdinů a projedete všechny tři scénáře (lišící se délkou i obtížností), užijete si dobrých pár desítek hodin zábavy.

Nová hra, nebo nová edice?

Ačkoliv někteří příznivci označují Torment of Resurrection za zbrusu novou hru, my budeme opatrnější. Základ totiž zůstal stejný, ať již získávání zkušeností a levelení hrdinů, boje s nestvůrami nebo princip tří akcí. Kolem ale přibyla spousta věcí. Vylepšování předmětů je v podstatě detail, ale hodně se nám líbí třeba questy, které dávají další příležitost vydělat pár expů či penízků. Pátá postava, Taesiri, je taky super. Ale přeci jenom preferujeme označení „nová edice“…

Ještě jsem nezmínil řadu věcí, třeba boje s finálními bossy, artefakty či předmětové sety. Jenomže tohle je recenze, a ne nákupní seznam. To nejdůležitější, co potřebujete vědět, je, že Euthie za pořízení rozhodně stojí. Pokud máte k žánru vztah a nebojíte se herní doby ani pročítání pravidel, nebudete zklamaní.

Megalomanské sandboxové rpg nabízí zábavu všem, kdo se nebojí velké vstupní časové investice.