Slunce pálilo jako cejch na krávy a James si přihnul z placatky. Tenhle den nestál ani za buvolí lejno. Nejradši by se natáhl a celý odpoledne prochrápal. Jenže potřeboval dolary, nebo aspoň koně, a tyhle věci nerostou na kaktusech. Musíte si je zasloužit. Jako na zavolanou se mezi skalama zčistajasna objevil stín jezdce. James nezaváhal ani na okamžik; vstoupil mu do cesty a usmál se. Chtěl mu říct, že má moc pěkného oře, ale mladík jej předešel.

„James Buchanan?” zeptal se. A James náhle uviděl, co předtím minul – cíp stříbrné hvězdy trčící zpoza rudého šátku, který měl kovboj uvázaný pod krkem, a pochopil.

Tasili oba naráz. Supi se dneska pomějou.

Legendy Západu
Autor Hervé Lemaître
Počet hráčů 2–6 hráčů
Časová náročnost 60–90 minut
Pořadí na BoardGameGeeku 58. (tematické), 271. (celkově)
Mechanismy Pohyb po území, házení kostkou, blafování, správa karet na ruce, sandbox, souboje mezi hráči

S westernovou tematikou se to v deskovkách nemá zdaleka tak špatně, jak jsem si původně myslel. Je tu samozřejmě nesmrtelný Bang! a všechna jeho rozšíření i odnože, v češtině se mihnul ještě Colt Express, Great Western Trail a Carcassonne: Zlatá horečka. Vždycky jsem ale cítil, že tohle zasazení by si zasloužilo pořádnou příběhovou záležitost. Takže jsem zbystřil, když MINDOK oznámil, že vydají úspěšnou westernovou kickstarterovku pod názvem Legendy Západu.

Pískoviště v prérii

Designérsky za hrou stojí debutant Hervé Lemaître a výsledkem jeho snažení je westernový sandbox, který jako by z oka vypadl skvělé videohře Red Dead Redemption (a jejímu pokračování RDR2). Kdo z vás nezná pojem sandbox, vězte, že zjednodušeně jde o styl hry, ve kterém si můžete dělat, téměř co chcete. Navštěvujete vámi vybrané lokace, získáváte body po svém a užíváte si svobody. Samozřejmě bylo otázkou, jak takový princip bude fungovat v deskovce. Minulá vlaštovka, Star Wars: Vnější okraj, nám ale ukázala, že to může jít.

Takže, jste na Divokém západě v roli některého z legendárních hrdinů (Doc Holliday, Jesse James, Billy the Kid, Calamity Jane) a chcete se proslavit. Jednou z možností je nasadit si přes pusu černý šátek, zarazit klobouk do čela a vydat se krást dobytek či přepadávat banku, můžete ale také jít cestou světlé strany a budovat svůj odkaz jako strážce zákona, dobytek odvážet po železnici a do banky chodit s uctivým pozdravem a zlatými nugety v kapse. Vyberte si, nebo klidně zkuste v rámci jedné partie obojí.

Princip hry je jednoduchý a velmi dobře vysvětlitelný, to, jakou hru si užijete, ale záleží především na náladě všech u stolu. V každém kole máte standardně k dispozici tři akce a naložit s nimi můžete dle libosti. Většinou aspoň jednu spotřebujete na pohyb, protože mapa je rozlehlá a nabízí velmi zajímavé destinace a doma za pecí žádné peníze nevyděláte. Jinak se můžete vrhnout do celé škály westernových aktivit.

Denní rozpis aktivit

Jste v horách? Tak vyrýžujte trochu zlata, ať vás ve městě nemají za somráka! Zabloudili jste ke skrýši banditů? Tak jim dejte co proto, nevadí, že jste taky desperát, tihle vám konkurují! Už cítíte smrad města? Rozfofrujte peníze za obří pitku v saloonu nebo si nakupte vybavení, se kterým se budete nosit jako páv. Cítíte, že na vás sedla štěstěna? Nechte se vyvést z omylu v partičce pokeru.

V Legendách Západu se každý aspoň trochu westernově pozitivní hráč vyřádí jako malé dítě. Každý ale drží v rukou klíč ke svému vlastnímu zážitku i společné atmosféře. Pokud se někdo utrhne a začne hrát stylem optimalizace akcí a výnosů, dostane jen stereotypní nudu s pěknými kulisami a ostatním hru nejspíš zkazí. Byla by to ale škoda, mechanismy a jednotlivé prvky ve hře jsou vymyšleny hezky, jen prostě ne vždy jste nuceni dělat roleplayově zajímavá rozhodnutí.

Některé zajímavé prvky stručně shrnu, abyste získali trochu představu, o čem život desperáta nebo strážce zákona je. Takže k cestování: pohyb po mapě je zpočátku pořádný opruz, základní možnost pohybu by se mohla jmenovat ploužení. Ale stačí si osedlat aspoň zanedbaného mezka a hned se projedete lépe. Vybavení je klíčem k úspěchu, s holýma rukama, pěšmo, bez whiskey a mapy si vaše postava o opravdových legendách Západu bude leda číst v šestákových románech.

Jednou z hlavních komponent ve hře jsou pokerové karty. Kromě své role při partičce pokeru mají i různé efekty, které vám pomůžou třeba při přestřelce, pohybu, k zisku peněz nebo švindlu v pokeru. Pokud si to rozdáte na férovku s bandity, ostrahou banky nebo si na vás po záporácké jízdě došlápne šerif, používáte karty i k vyhodnocení přestřelky, přičemž za daného soka hraje v tu chvíli některý z hráčů u stolu pomocí speciálních karet. A kromě toho, že si svoji dočasnou roli notně užije, na vás může přichystat pěkně záludné překvapení.

Sbírat vítězné body lze za spoustu činností, takže můžete vyzkoušet od všeho něco. Záporákům se za nekalé aktivity body přičítají jindy a jinak než klaďasům za jejich oddanost právu v průběhu celé partie, takže každý může hrát výrazně jiným stylem. Kdo se chce ke statusu legendy dopracovat nezřízeným utrácením peněz v saloonu nebo při opulentních nákupech v hokynářství, může!

Tomuhle koni jsme zuby přepočítali

Pár věcí se mi na Legendách Západu nelíbilo. Tak třeba materiál lama karet: snad nikde jsem neviděl obyčejnější papír, než na kterém jsou natištěny, tohle je v kickstarterovce s figurkama nepochopitelné šetření. Druhá věc je, že mě při čtení pravidel několikrát praštilo do očí a rozmrzelo připomenutí, že daná oblast je v krabici s hrou (s cenovkou okolo 1 300 Kč) jen omezená a pro využití plného potenciálu je třeba ke hře pořídit rozšíření. Já chápu, proč je to v pravidlech zmíněno, ale moc příjemný pocit to při čtení nebyl, vyvolávalo to dojem, že mám v rukou okleštěnou verzi.

Ale mimo tyto dvě drobnosti jsou tu už jen samá pozitiva a sociální jistoty! Tak zaprvé: musím vyzdvihnout flavour texty. V původní anglické verzi byly… diplomaticky řečeno suché (expl. stály za hromadu koňského trusu). Jenže česká verze… ÁCH! Tohle je prostě boží, máme tu detaily ze životů legendárních postav, úkolové karty plné parádního, atmosféru budujícího textu, hlášky všude kolem. Zase jednou máme v ČR nejlepší verzi dané hry, tohle se MINDOKu prostě povedlo. Kdyby podobnou úroveň fluffu měli možnost ochutnat backeři v původní KS kampani, hra by určitě vybrala ještě víc peněz. Tahle dávka ohnivé vody má prostě grády!

A jak Legendy Západu hodnotím? Prakticky jen pozitivně, já se prostě skvěle bavil. Hra je trochu náchylná na náladu hráčů u stolu a nejedná se o záležitost bez náhody, pokud se vám to ale u stolu dobře sejde, zažijete příběhy jako z pera Karla Maye. Šanci najít pozitivně naladěné spoluhráče zvyšuje i skvělá přístupnost hry, stačí vysvětlit pár základních principů, popřát si navzájem pěkný westernový zážitek a můžete se těšit na hodinu až dvě trvající příběh o zlaté horečce, honácích dobytka, banditech přepadávajících banky a nesmlouvavých strážcích zákona.

Deskoherní verze westernového pískoviště překvapivě dobře funguje a každému, kdo se do hry ponoří a prožije příběh své postavy, se odmění skvělým zážitkem! Jen nepočítejte s tím, že všechno… spočítáte.