Alchymista se ošklivě usmál. Tohle bude o život. Ale to k míchání lektvarů tak trochu patří, ne? Vždycky miloval ten adrenalin, chvíle napětí, kdy nevíte, co se stane v dalším okamžiku, ať jste nastudovali, kolik knih jste jen chtěli. Sevřel mezi prsty přísadu, krátce se pomodlil a vhodil ji do vroucí tekutiny.

A ono to bouchlo.

Kvedlalové z Kvedlinburku
Autor Wolfgang Warsch
Časová náročnost 45 minut
Vhodné od 10 let
Pořadí na BoardGameGeeku 8. (rodinné), 86. (celkově)
Mechanismy Bagbuilding, pokoušení štěstí

Nemám rád chvíle, kdy bych měl přiznat svoji chybu. Kdysi jsem, v článku o vítězných hrách Spiel des Jahres 2018, zmínil, že k vítězi kategorie hry pro hráče nepatří mechanismus pokoušení štěstí. Jenže Kvedlalové z Kvedlinburku (mimochodem český název vymyslel náš kamarád Jarda) trofej získali i s tímto mechanismem. Budu muset na konci recenze sníst svůj klobouk kvůli tomu, jak moc jsem se zmýlil?

Designérem Kvedlalů je mladý tvůrce Wolfgang Warsch. Ve stejném roce, 2018, uspěl hned se třemi svými hrami. Kromě Kvedlalů byla dobře přijata i karetní hra-nehra The Mind a roll and write Ganz Schön Clever. Ze všech tři jsou právě Kvedlalové nejvíce strategický kousek.

Jen si tak zakvedlat

Dva až čtyři hráči se ujmou rolí šarlatánů, kteří ve svých kotlících míchají lektvary natolik podivné a nebezpečné, že se jim občas pod rukama změní v prudce výbušnou směs. Vaření lektvarů je symbolizováno taháním jednotlivých ingrediencí z pytlíku každého hráče, které pak přikládáte do kotlíku. Kotlík je hráčská deska, na které je od středu číslovaná spirála s desítkami políček. Cílem v každém z 9 kol je dojet co nejdál od středu kotlíku. Odměnou je možnost nakoupit si nové ingredience do pytlíku a zisk bodů.

Každý pytlík má na začátku partie stejné složení, jsou v něm především žetonky nežádoucího sanytru, které způsobují výbuch, když se jich v kotlíku sejde příliš moc. Jak ale hra postupuje, dokupují si všichni nové ingredience, čímž mění poměry v pytlíku a můžou strategicky ovlivňovat svoje další tahy. Surovin ke koupi je celkem sedm a téměř všechny mohou fungovat na čtyři různé způsoby, kombinací je tedy hromada. Doporučuji hrát ale jednu ze čtyř vyvážených variant, ve kterých spolu schopnosti surovin dobře ladí.

V každém tahu si všichni hráči vytáhnou náhodně jednu surovinu a přiloží ji do kotlíku. Čím vyšší hodnota na žetonku suroviny je, tím dál je dostane. Pokud však součet nežádoucích bílých žetonů sanytru přesáhne určitou hodnotu (většinou 7), kotlík vám vybouchne! Není to konec světa, jen to omezí vaše možnosti v daném kole, protože si buď nakoupíte suroviny, nebo získáte body, ne však obojí, jako když vám zůstane obsah kotlíku pod pokličkou.

Pokud jste měli šťastnou ruku a sáhli jste po barevném žetonku, dostanete nějakou výhodu, buď na konci kola, nebo ihned. V nabídce jsou třeba bonusové posuny, body, rubíny (za ty lze nakupovat další výhody) či třeba možnost bezpečně táhnout několik žetonků. Nakupování je jedna z klíčových částí hry a to, co si nakoupíte do pytlíku, se spolu může náramně dobře kamarádit. Nebo taky ne… a pak se budete trápit.

Hazard, který se možná vyplatí

Základní principy Kvedlalů jsou přímočaré a krásně pochopitelné, takže pár minut po vysvětlení se můžete vrhnout do víru hazardu. Tahání žetonků a jejich přikládání do kotlíku je fakt hodně uspokojující činnost, při které i skromní lidé zjistí, kolik hamižnosti se v nich skrývá. Rizikově averzní hráči  mají v očích najednou fanatický pohled a nedokáží přestat. A ono se to občas pořádně vyplatí.

Tím, že každý může zvolit jinou taktiku (nákup více slabších žetonů a tím pádem hra s pravděpodobností vs. nákup žetonů s velkými posunem, které ale nepřijdou tak často). se hra od úvodních kol stane přehlídkou různých postupů, kdy v každém kole může dojít nejdál někdo jiný. Pokud navíc někdo hodně bodově zaostává, aktivuje se vyrovnávací mechanismus, který dokáže příjemně nakopnout i hráče, který už zdánlivě nemá šanci vyhrát.

Rodinka, či ne?

Pro více propracovaný zážitek ze hry jsou ve hře zakomponovány ještě karty, které upravují pravidla pro kola, ve kterých byly taženy, nebo dávají nějaký okamžitý bonus. Pro náročnější hráče je tu také druhá strana hráčské desky, která nabízí další oblast rozhodování a tím do pomyslného kotlíku hry sype další špetku znovuhratelnosti.

I přes poměrně slušnou porci taktických rozhodnutí ve hře pořád hraje velkou roli náhoda. Zákon velkých čísel se tu prostě ne a ne projevit, na to se žetonů tahá příliš málo 🙂 Jenže to ani kritizovat nechci, k rodinné hře to patří a díky délce partií se tomu u Kvedlalů zasmějete (tedy hned po tom, co vypustíte pár peprných slov na adresu svého debilního pytlíku nebo gramlavých rukou, které pořád sahají po tom pitomém sanytru!). Horší mi přišla grafická stránka hry, která je retro, ale ne takové to hezké a líbivé. Naopak, retro, které už by mělo z deskoherního světa spíše postupně vymizet. Na druhou stranu musím říct, že si na ni nestěžoval žádný ze spoluhráčů.

Oškliví, ale proklatě zábavní

Největším trumfem Kvedlalů je v podstatě dobře využitá návykovost, kdy si snad každý říká „ještě jeden a končím“, ale tahá dál a dál. Pocity euforie, když vytáhnete ten čtyřkový žeton, který vás posune o notný kus po stupnici a ještě umožní získat další výhodu, jsou prostě k nezaplacení. Nikdy tak nezůstanete u jedné hry. A ještě bych rád podotkl, že se mi Kvedlinburk líbí ve všech možných počtech hráčů. Což o sobě může říct jen málo her.

A co moje pokrývka hlavy? Tu sice sundám, ale zakusovat se do ní nebudu. Hra funguje výborně, ale hráčská hra to není ani náhodou. Je to přístupná rodinná záležitost a její loňské vítězství jen potvrzuje, jak moc se ceny Spiel des Jahres posunuly směrem k jednoduchosti. Lamu snad ani nebudu připomínat.

Kvedlalové jsou skvělá hra, ošklivá na pohled, ale po čertech návyková a zábavná, přístupná a, už jsem říkal, že chci další partii?

Míchání lektvarů ještě nikdy nebylo zábavnější, Kvedlalové z Kvedlinburku jsou skvělá rodinka i chuťovka pro náročnější hráče. Výherní automaty do každé rodiny!