Už se o tom šeptalo na trzích i ve špeluňkách, mluvily o tom báby, když draly peří, i vojáci vartující na hradbách. Král se vrací! Již si podrobil vzpurné Židy, Jeruzálem byl vypálen do základů a přísaha pánu bohů Mardukovi naplněna. A kde je mír, mrkali na sebe stavitelé, dělníci i obchodníci, tam je příležitost. Nabukadnezar netouží jen po velké, ale i po krásné, bohaté a rozvinuté říši. Jistě se nebude bát vytáhnout svůj velký, naloupenými poklady obtěžkaný měšec, aby svůj sen nechal vyplnit.

Babylonia
Autor Reiner Knizia
V ČR distribuuje TLAMA games
Časová náročnost 60 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku 991. (strategické), 2 349. (celkově)
Mechanismy Nadvláda nad územím, budování sítí, abstraktní strategie, umisťování na mapu

S výtvory Reinera Knizie jsme se už všichni určitě párkrát setkali, u nás od něj vyšly starší kusy Keltis a Skol ty Skoty, i novější počiny jako ne-hra LAMA či výborná a přístupná rodinka Modrá laguna. Právě posledně jmenovanou nejvíce připomíná recenzovaná Babylonia, kterou si pro lokalizaci vybralo vydavatelství TLAMA games.

Babylonia je abstraktní hra o efektivním budování sítě pracantů zasazená do období vlády Nabukadnezara II. v novobabylónské říši. Klíčovým prvkem hry je nádherně ilustrovaný herní plán, na kterém se rozkládají tři části pevniny rozdělené vodními toky Eufratem a Tigridem. Na souši se nachází města a zikkuraty, které je pro zisk bodů třeba obklopit svými poddanými a vše pospojovat do co nejefektivnějších sítí. Vy jste vůdcem klanu, který chcete dotáhnout k co největší prosperitě, ale o své místo na slunci budete muset tvrdě bojovat.

V jednoduchosti je síla

Podobně jako v Modré laguně je tah jednoho hráče v Babylonii přímočaře jednoduchý, ze svých 5 náhodně nalosovaných poddaných umístí buď dva různé žetony, nebo tři a více rolníků (těch je nejvíce). Cílem je obestavět města, ke kterým máte připojené žetony s odpovídajícími symboly poddaných, případně zikkuraty. Třetí možnost je obsazení polí rolníky. Každé úspěšné obklopení a obsazení přináší body nebo bonusy, velká část významu jednotlivých kroků je v budování vaší pozice do dalších tahů.

V Babylonii je totiž úvod partie zdánlivě nedůležitý, úspěchy nenesou příliš velkou porci bodů, ale semínka, která zasadíte v prvních kolech, poté ve velkém sklízíte v prostřední části hry. Ke konci se dynamika hry začne přelévat směrem k honičce a začíná soutěž v rozhodování dilemat. O to víc tady platí, že i s málem základních pravidel lze rozehrát neskutečnou taktickou bitvu.

Byl jsem příjemně překvapen mírou interakce, na takovou nejsem v abstraktkách zvyklý. Spoustu svých plánovaných tahů budete přehodnocovat, jakmile uvidíte, co provedli soupeři. O každou lokalitu je tuhý boj a často budete muset obětovat úspěch na jedné frontě, abyste udrželi svoje šance na jiném bojišti. Nejde jen o prosté umisťování svých žetonů na mapu, ale i o získání převahy okolo měst a zikkuratů (ty při obklopení přinesou místo vítězných bodů významné výhody pro zbytek partie).

Nad čím dumá Nabukadnezar?

Nejlepší porci přemýšlení Babylonia nabízí při řešení dilematu, jak se na mapě rozestavět. Zůstat na jednom místě, čímž se ochudit a soupeřům darovat bodovací příležitosti v jiné části, ale zároveň bodovat vícekrát za ty stejné žetony? Nebo se radši rozprostřít do všech koutů okolo Eufratu a Tigridu, bodovat z každého žetonu méně často, ale mít z každého města, zikkuratu i pole nějaký profit? Tohle je luxusní krmě pro analytické mozky u stolu, ale zároveň toto rozhodování netrvá věčnost, tedy ideální kombinace!

Tempo hry je tedy velmi příjemné a zádrhely pocítíte maximálně v první partii, kdy vás možná překvapí, jak často se něco boduje (a to i v tahu jiných hráčů). Chvílemi průběh hry  působí jako šrumot dělníčků, kteří pro své pány budují stezky a strategicky významné křižovatky. Propojování vlastních žetonů je klíčové a blokace soupeře, resp. přerušení jeho řetězu chutná proklatě sladce!

Babylonia není přelomová hra, která by přinášela hromadu nových myšlenek, ale bere osvědčené nápady a dává je dohromady v dobře zvoleném množství a ladících kombinacích. Jednoznačné instrukce, co udělat v každém tahu, nabízí dostatek rozhodování, při partii si užijete jak důkladné plánování, tak improvizaci. A na vrcholu tohoto dobře upečeného koláče trůní velmi příjemná herní doba.

I abstraktka může vypadat jako válečná mapa

Zůstává tak jen pár menších zádrhelů, které vám mohou mírně zkazit chuť. I přes povedené grafické zpracování (nenechte se zmást lehce odlišnou krabicí) se stále jedná o abstraktku a její suchost a chybějící hloubku tématu prostě více či méně pocítíte. Mě osobně nejvíc zamrzelo, že se při dvou nebo třech hráčích vynechává část herního plánu, v Modré laguně to tentýž autor vyřešil lépe, když se podle počtu hráčů měnil počet osadníků/žetonů.

I přes menší výtky se ale jedná o příjemnou a výborně promyšlenou abstraktní záležitost, která je herně stejně dobrá ve všech počtech hráčů a nabízí skvělý poměr čas/zábava. S Babylonií neuděláte chybu jak pro rodinné hraní, tak jako přemýšlivý polo-filler pro náročné hráče. A už jsem říkal, jak hezky vypadá?

Další kvalitní kousek od mistra Knizie potěší příznivce kombinace málo pravidel & spousta taktiky a rozhodování.