Joker je mrtvý. O tom není pochyb, Otázkou zůstává, kdo za smrtí největšího zločince Gothamu stojí. Zda skutečně Batman, nebo jiná zlověstná síla. Potíž je v tom, že Batman si na Jokerovy poslední chvíle moc nevzpomíná, zvlášť po osudném pádu z mostu, kde se se svým protivníkem setkal naposledy. Rozplést nitky, které Batmana přivádí hlouběji pod povrch Jokerovy smrti, může jen jediný člověk – John Constantine. Jenže, co když učinit z Constantina průvodce vlastního temného světa je horší, než podat ruku ďáblu?

Zatracení je dílem scénáristy Briana Azzarella a kreslíře Lee Bermeja. Brian Azzarello komiksy profesionálně píše od poloviny devadesátých let. Jeho knihy se objevují na žebříčku bestsellerů New York Times a kromě Batmana stojí i za Hellblazerem, Jokerem nebo Wonder Woman. Lee Bermejo s Azzarellem spolupracoval na oceňovaných komiksech Joker nebo Luthor. Žije a tvoří v Itálii, kde podle Azzarella vznikala i podstatná část Zatracení.

Samotný komiks zaujme hned zkraje poloprůhlednou obálkou, Batmanova hlava, škleb zdánlivě připomínající psychotického Jokera, na pozadí Gothamu, který zatím nijak nevyčnívá. A jako už v Jokerovi, je to především kresba Lee Bermaja, která ze Zatracení dělá skutečně výjimečné dílo. A spíš než o Gothamském vtipálkovi, je tento příběh o samotném netopýřím muži a o cestě k odpuštění a spáse.

Existuje – li skutečně nezměrný strach, je to ten, který přichází během rýpání se ve vlastní minulosti a v temných zákrutách vlastní duše. Přesně takové jsou ilustrace Lee Bermeja. Ponuré, děsivě mrazivé až depresivní. Batmanovi protivníci zůstali, ale ztratili komiksovou přímočarost a získali nadpřirozený až okultní charakter. Ten dílo posouvá k hororovému žánru a stírá hranici mezi snem a realitou. Patrné je to nejen u Johna Constantina, ale především u postavy Enchantress, která se stává jakousi děsivou Batmanovou průvodkyní od jeho útlého dětství až po dospělost. I kresbou se Enchantress vyvíjí, od malé čarodějky, která pozoruje hrajícího si malého Bruce, až po hnilobou se rozpadající přízrak Batmanovy minulosti.

Lee Bermejova kresba je tu hyperrealistická a sugestivní, napomáhá tomu i výrazné změna perspektiv, která přidají na dynamice a spádu. Ve scénách s Enchantress je z kreseb hmatatelně cítit bezbrannost mladého Bruce i Batmanův strach. Potěšil i návrat Harley Quinn, která má do rozpustilosti, jak ji ukazují filmová zpracování, daleko. V Zatracení je Harley truchlící psychopatickou vražedkyní v pravém slova smyslu. Odkaz na díla renesančních mistrů dýchá především z panelu netopýra na Batmanově hrudi. V Bermejově podání dostává opět psychoanalytický nádech. Závan starého kontinentu, především Itálie, je možné pocítit ve scénách z kostela i hřbitova, kde setkání s Bažiňákem patří mezi ty dynamičtější a nejzajímavější scény vůbec.

Azzarellův scénář je o něco slabší než Bermajova kresba, a přestože jí zdatně sekunduje, zastínit ji nedokáže. Příběh, nahuštěný filozofickými monology, je obohacený retrospektivou, která se vrací k Batmanovu dětství. Ta zobrazuje manželství Brucových rodičů v naprosto jiném, neznámém světle a osvětluje i Batmanovu nechuť ke střelným zbraním. I závěr Zatracení je nečekaný a na první dobrou nepříliš srozumitelný, ale stačí se vrátit o několik panelů zpět nebo možná na úplný začátek, který je s koncem rámcově provázaný.

Zatracení je komiks, který si čtenář užije především po vizuální stránce. Hutnou atmosférou pohltí od prvních obrazů a propustí až na jejím konci. Příběh o bolesti a strach není sice tím, který je možné uchopit hned po prvním čtení, ale tato výprava do hlubin Batmanovy duše, přestože mnohdy odporně temná a klikatá, rozhodně stojí za to.

Název: Batman: Zatracení

Autor: Brian Azzarello, Lee Bermejo

Překladatel: Štěpán Kopřiva