Vysoký, ale shrbený muž v bílém plášti zaklel a vztekle praštil pěstí do stolu. Zase neúspěch! Prohrábl si vlasy. Za posledních šest měsíců pěkně zešedivěly. Je mu teprve čtyřicet, ale vypadá na sedmdesát. V kanceláři se sprchuje, obědvá i spí. A k čemu? Vakcína je stále stejně v nedohlednu, jako byla před půl rokem. Ze zuřivosti ho vytrhl telefon. Vědec zvedl sluchátko. „Ano?“ zeptal se unaveně.
Vzápětí zbledl jako smrt. Suchý, strojový hlas na druhém konci světa oznamoval, že v Asii vypukla nová epidemie.

Pandemic
Autor Matt Leacock
Počet hráčů 1–4 hráčů
Časová náročnost 45 minut
Rok vydání 2008
Pořadí na BoardGameGeeku 9. (rodinné), 98. (strategické), 85. (celkově)
Mechanismy Kooperativní hra, pohyb po mapě, správa karet na ruce, sbírání sad

Pojďme se společně podívat, jak dopadlo aktualizované vydání oceňované kooperativní hry Pandemic. Novým vydavatelem u nás je Blackfire a hra je určena pro 24 hráče, přičemž herní doba je zhruba 45 minut. Ideální na posezení s přáteli či rodinnou u kulatého stolu.

Autorem hry, která poprvé vyšla už v roce 2008, je Matt Leacock, který ve světě deskových her není žádným nováčkem. Na plný plyn se začal věnovat deskovkám od roku 2014 a jeho mottem je „Neumím si představit, že bych dělal herní design jen pro peníze“. Mezi jeho další známé hry patří například Zakázaný ostrov nebo Zakázaná poušť.

Jak jste možná na začátku recenze poznali, jedná se o kooperativní hru. Jako tým nastoupíte na scénu, a buď společně vyhrajete, nebo prohrajete. Jiná cesta není! Bude záležet hlavně na vašich rozhodnutích, takže spolupráce je klíčovým prvkem hry. Potom, co se dozvíte, jakou budete plnit roli, bude vašim společným úkolem nalézt lék na čtyři neustále se rozšiřující nemoci. Abyste to neměli tak jednoduché, všechny čtyři choroby sužují celý svět už od počátku hry.

Zdravotníci a vědci k vašim službám

Jak jsem psal výše, při rozjetí partie si nejprve hráči rozdají karty rolí. Těch je celkem sedm, představují pracovníky různých odvětví a nějakým způsobem (unikátní schopností) pomáhají vašemu týmu dosáhnout hlavního cíle. Tedy toho, aby nám lidstvo nevymřelo. Můžete zastávat roli třeba karanténního odborníka, to je prý teď v módě, nebo přesedlat na pohotovostního plánovače. Výborně se jeví například i role vědátora nebo spíše vědátorky. Ta je velice užitečná, neboť vám rychleji nalezne účinný lék.

Po rozdání rolí nás čeká příprava herního nastavení, které je velmi jednoduché. V tomto bodě se nám začne mapa pěkně vybarvovat. Začnete totiž tím, že pomocí malých barevných kostiček nastartujete šíření viru. Vlastně několik virů. Pěkně barvičku po barvičce. To, kam máte umístit počáteční ohniska, vám určí karty nákazy. Na nich najdete město a příslušnou barvu viru. Otočíte tři karty nákazy a na daná města umístíte tři žetony barevných kostiček, poté na další tři umístíte po dvou kostičkách a na další tři po jedné kostičce. Takhle se vám mapa zbarví do modré, červené, žluté a černé barvy.

Poté si každý hráč dobere z dobíracího balíčku množství karet dané počtem hráčů. Nakonec se k dobíracímu balíčku přidají karty epidemií. To bude kámen úrazu pro naše dobrodruhy a věřte nebo ne, budete se fakt bát líznout si další kartu.

Ve svém tahu může hráč udělat čtyři akce, třeba využít různé druhy pohybu, vyměnit karty s ostatními spolupracovníky či třeba postavit výzkumnou stanici. Ta je důležitá, protože nám pomůže objevit lék. Málem bych zapomněl na to nejdůležitější, a to je schopnost léčby. Hráč může odstraňovat kostičky nemocí ve městě, kde se právě nachází. Léčení vás zdržuje, ale ošidit je nemůžete, brzy by se vám nemoci vymkly z rukou.

Epidemie za dveřmi
Po odehrání akcí si doberete karty. Bacha ale na zmíněnou epidemii. Jakmile si tuto kartu líznete, musíte ihned provést rozšíření nákazy. Otočíte další kartu nákazy a na dané město položíte tři kostičky dané barvy. Problém nastává, když v onom místě se už nějaké kostky nachází. V tomto případě je doplníte do tří a vznikne ohnisko nákazy. Tímto rozšíříte chorobu i do okolních měst, což může být fatální. Obtížnost hry volíte počtem karet epidemií v dobíracím balíčku. Můžete použít čtyři, pět nebo šest těchto karet.

Poslední fáze se budete obávat nejvíce. Budete muset totiž otočit několik karet nákazy, které dokážou udělat pěknou paseku. Když už jste si zdánlivě mysleli, že se ohniska bát nemusíte, že máte vše zajištěno, karty vás klidně vyvedou z omylu. Pokud otočíte třeba čtyři karty měst se stejně barevným virem, může ohnisko snadno vzniknout.

K objevení léku dojde ve chvíli, kdy jeden z hráčů má pět karet stejného druhu (vědkyni stačí čtyři), nachází se ve výzkumné stanici a využije jednu akci na objev léčiva. Poté těchto pět karet zahodí do odhazovacího balíčku. Tímto stylem je sice objeven lék, ale daný vir se může stále šířit. Dokud není zcela vymýcen (tedy odstraněn ze všech měst), může vás stále ohrožovat. K výhře však stačí pouze objevení léků, takže nepanikařte, když se bude virus dál rozšiřovat. Krom ohnisek nic jiného nehrozí.

Svět je zachráněn
Takovýto postup je jediná možná cesta, abyste porazili zákeřné parazity a poklepali si po zádech. Naopak, hra pro váš tým končí v případě, že by ukazatel ohnisek došel na konec své linie na herním plánu. Nebo pokud si hráč nemůže dobrat dvě karty z dobíracího balíčku (došly granty, a zadarmo ani kuře nehrabe!) či vám dojdou kostičky libovolné barvy. Pak nezbývá nic jiného než pokrčit rameny a říct, dnes to nevyšlo. Čert vem sedm miliard lidí.

Sice nejsem fanoušek kooperativek, ale přesto mě hra bavila. Určitě bych ji doporučil každému, komu je spolupráce vlastní a rád se dělí o své nápady s ostatními. Musím říct, že i na standardní obtížnost (čtyři karty epidemie) je hra docela náročná a člověk musí opravdu přemýšlet nad tím, jaké tahy provede. Pandemic nedá nic zadarmo a opravdu záleží na každém rozhodnutí, které jako tým uděláte.

Pojďme si nyní porovnat staré vydání hry s tím novým. Texty, ať už na kartách nebo v pravidlech, jsou v nové verzi stručnější a přehlednější. Tím pádem je hra svižnější a lépe uchopitelná. Pokud se tak chcete ponořit do světa záludných chorob a dravých epidemií jinak než čtením Blesku, musím vám tuto léty ověřenou hru v novém kabátku doporučit.

Pandemic je i přes svou náročnost dobrou hrou. Cena je příznivá a hra není časově náročná. Je v ní potřeba hodně spolupráce k dosažení úspěchu. Dokážu si představit, že by to mohla být třeba dobrá teambuildingová náplň večera.