V pevnosti Staxon řádí zlotřilí mágové, kteří celé věky znepříjemňují život obyvatelům okolních měst. Ve svých výpadech jsou čím dál drzejší. To musí jednou provždy skončit. Královna Deili povolává do služby nadaného čaroděje Kenrika, jehož rodu jsou připisovány neuvěřitelné magické schopnosti. Nebude na to ale sám. Na cestě ho budou doprovázet královnina léčitelka a lotr, který je však něčím víc, než se může na první pohled zdát…

Markéta Prášková není pro českou fantasy neznámé jméno, ačkoli od vydání její poslední knihy Princezna a hvězda v roce 2013 uplynulo už spoustu vody. Do povědomí se čtenářům poprvé zapsala v roce 2006, kdy se umístila v prestižní soutěži Cena Karla Čapka, v níž uspěla i v roce 2009. Prokletá pevnost je prvním dílem série Mágové z Agarveny, která se odehrává ve stejném světě jako její předchozí série Klobouky z Agarveny.

V první řadě bych měla avizovat, že ačkoli je tato kniha zákeřně označována za první v sérii, tak volně navazuje na autorčinu předchozí sérii Klobouky z Agarveny. Bez její znalosti budete v prvních pár kapitolách velice zmatení. Postavy na vás hned v prvních pár kapitolách vychrlí takové množství informací (navíc stylem „o tomhle už zaručeně víte, tak se k tomu nemusíme dál vyjadřovat“), že vám z toho zákonitě půjde hlava kolem. Pokud jste v tomhle aspoň trochu jako já, nejspíš vám to vezme chuť do dalšího čtení. Na povzbuzenou musím říct, že jakmile se příběh konečně rozjede, zjistíte, že kompletní rodokmen hlavního hrdiny včetně jmen všech jeho zesnulých příbuzných k pochopení děje opravdu nepotřebujete.

Příběh je ve svém jádru velice jednoduchý a šablonovitý. Skupina nesourodých hrdinů dostane za úkol putovat odněkud někam, aby se postavila mocnému zlu. Nic, co bychom neviděli nebo nečetli ve všech možných a nemožných variacích milionkrát předtím. Autorka proto na tuto kostru chytře navěšuje pár pomocných dějových linek. Ty sice příběh vyzdvihují nad rámec nezajímavé tuctové fantastiky (sama je pokládám za to lepší, co můžou Mágové Agarveny nabídnout), jsou do něj ale vpraveny tak nešikovně, že působí nepřirozeně. Čtenář za nimi jen těžko může netušit neviditelnou ruku autorky, která tahá za nitky a snaží se děj dostrkat ke kýženému konci. Což sice není žádná tragédie, ale celkový dojem to pokazí.

Hlavní postavy, jejichž putování sledujeme, samy o sobě nefungují příliš dobře. Kolikrát se přímo nabízí slovo klišé. O to větším překvapením pro mě bylo, že společně mají vynikající chemii. Nadaný a za všech okolností vážný Kenrik tvoří úžasný kontrast s charismatickým lumpem Drekem. Na druhou stranu drzá Nomi, která měla na začátku samostatně asi nejvíc potenciálu, byla postupem času nalámána do pasivnější role (a romantické rychlokvašky, o níž mi bylo jasné, že tam prostě musí být, ale doufala jsem, že dopadne o něco elegantněji), což je škoda. Suma sumárum jsou ale jejich vzájemné interakce to, co má podle mě největší naději zaujmout čtenáře.

Jazyk, jímž je děj vyprávěn, je velice přirozený a bez zbytečné květnatosti, i když chvílemi působí možná trochu neohrabaně. V přímé řeči některých postav dokonce prkenně. Někdy přímo svádí k puberťáckým dvojsmyslům, což sama vím, že je těžké si za všech okolností pohlídat, ale je dobré na to dávat pozor, protože to je nejlepší způsob, jak zabít dramatickou scénu. Říct například s vážnou tváří, že někdo musí najít svou rodinu, protože jsou „velmi obdaření“, je kumšt. Schází tam to magickou silou, velkým nadáním, čímkoli, ale takhle to prostě vyzní úplně jinak, než mluvčí původně zamýšlel.

Od Mágů Agarveny jsem díky anotaci, která hrála na strunu zaběhlé a fungující rutiny, příliš neočekávala. Říct, že ve výsledku předčili má očekávání, se tedy může jevit jako málo. Tahle kniha se nemůže pochlubit dechberoucím příběhem ani rafinovaným užitím jazyka, to je fakt. Přesto má co nabídnout. V první řadě doporučuji seznámit se s Agarvenou v Zemi čarodějů, a pak teprve zvážit, zda dát šanci pokračování. Koneckonců nikdy nevíte. Třeba vám jeho barvitý svět nakonec učaruje. Nebo taky ne, ale to nezjistíte, dokud to nezkusíte.

Vydal: Fragment, 2020

Autor: Markéta Prášková

ISBN: 978-80-253-4591-7