Lotři
Autoři Fel Barros, Marco Portugal
Počet hráčů 2–6 hráčů
Časová náročnost 30–40 minut
Pořadí na BoardGameGeeku 8 181. (celkově)
Mechanismy Karetní hra, házení kostkami, škození, správa karet na ruce

Lotři jsou kapesní rychlovka pro až šest hráčů od vydavatelství Blackfire. Na designu hry spolupracovali Fel Barros a Marco Portugal. Barros má na pažbě parádní zářez jménem Narcos, nedávno mu v češtině vyšla i karetní verze famózní videohry God of War. Portugal má portfolio skromnější, ale jako kmenovec CMON asistoval při tvorbě Gizmos a Cthulhu: Death May Die.

V Lotrech se dva až šest hráčů snaží okrást temného pána Rigora Mortise, k čemuž využívají kartiček, na kterých se ve stylizovaných kresbách vyskytují různí poskoci (lotři). Tyto tvory si hráči najímají, aby pro ně kradli mince z pokladu, zabíjeli lotry soupeřů a prošmátrávali kapsy ostatních hráčů. Cílem hry je pak nasbírat konkrétní počet mincí, případně jich mít nejvíc. Když je odhalena čtvrtá karta s obrázkem Rigora Mortis, značí to, že se temný pán vrátil zpět do své útulné jeskyně a hra končí.

Pravidla a průběh hry jsou příjemně jednoduché. Každý hráč dostane pár karet Lotrů, ve svém tahu pak postupně vyloží lotra nebo dobere kartu, využije jednu akci s každým svým vyloženým lotrem, zase vyloží lotra či dobere kartu a pak před předáním tahu případně zredukuje počet svých lotrů na tři. Z akcí lze vybírat dvě základní (hledání mincí a útok na jiného lotra), z těch speciálních lze například uštědřit po jednom zranění všem lotrům soupeře nebo okrást nejbohatšího hráče.

Pro vyhodnocení akcí musí ke slovu přijít klasické šestistěnky. Za každého lotra házíte jednou až třemi kostkami a musíte hodit stejnou nebo menší hodnotu, než je jeho síla. Za každý úspěšný hod si uzmete minci z pokladu nebo uštědříte zranění předem vybranému jinému lotrovi. Někteří lotři mají další schopnosti při jejich vyložení nebo pobytu na stole či spouští akci ve chvíli, kdy se s vámi loučí a odchází na odhazovací hromádku.

A to je vše! V jednoduchosti je ovšem síla a největší přednost Lotrů je kromě rychlosti i „krvavost“ řežby, která se na stole strhne a která více vyniká ve vyšších počtech hráčů. O vtipné situace není nouze, vaše vypiplaná a pečlivě vybraná armáda je smazána dříve, než se znovu dostanete na tah, a i z nejbohatšího hráče je po pár zahraných kartách rázem chuďas. Na stole se odehrává pořádně šílená bitka, lotři mění majitele a mezi veterány se může hrdě hlásit každý váš svěřenec, který přežil dvě kola.

K fajn atmosféře velkou měrou přispívají parádní ilustrace na kartách a povedený překlad, nejdrtivějším argumentem ve prospěch Lotrů je ale samozřejmě přístupnost. Pravidla jsou přímočará, náhody je ve hře tuna a partie po 30 minutách končí, tedy dřív, než by někdo mohl pocítit mrzení, že na něj byla hra zlá.

Jistě, polemizovat o hloubce hry je zbytečné, protože je téměř nulová, hrajete, co vám přijde na ruku, takže nějaké taktizování je spíše na škodu. I tak ale musím Lotrům přiznat, že dokáží stvořit pěkná komba a předvést zajímavé efekty. Jen je dobré nebýt na jejich bolavém konci, spíše jsem preferoval tuhle kombící radost rozdávat.

Lotry jsem před první partií podceňoval a neprávem. Jsou vtipní, divocí a náhodní. Jako filler či hra pro děti a puberťáky fungují moc dobře. Zkušení hráči mohou ohrnovat nos, ale jednu partii určitě snesou!

Divoká karetka, ve které mají vaši svěřenci délku života podobnou jepici, ale i za tu chvilku vám stihnou nakrást poklad, zbít soupeřovy ovečky a udělat vám radost.