Jedním slovem
Autoři Ludovic Roudy, Bruno Sautter
Počet hráčů 3–7 hráčů
Časová náročnost 20 minut
Pořadí na BoardGameGeeku 3. (party), 196. (celkově)
Mechanismy Kooperativní hra, hra se slovy, nápovědy, party hra

Když se v roce 2015 vyloupla Krycí jména, způsobila velký poprask a dosáhla celosvětového úspěchu. Nám však ukázala hlavně to, že o jednoduché party hry se slovy je zájem nejen mezi deskovkovými nadšenci, ale především mezi příznivci Activit a podobných her. Dnešní kousek na recenzi, hra Jedním slovem, přináší novou variaci na téma her s nápovědami. Hra navíc získala prestižní ocenění Spiel des Jahres 2019. Obstojí v silné konkurenci Krycích jmen, Decrypta a české hry V pasti?

V krabici s hrou (u nás ji vydává Blackfire) najdeme spoustu karet se slovy k hádání a 7 plastových stojánků doplněných 7 barevnými fixami. Ty si rozeberou minimálně tři hráči, podle krabice ke hře posadíte maximálně 7 lidí, ale reálně si hru zahrajete i ve více lidech, stačí si vzít něco na psaní a nějak nahradit plastový stojánek. Barevnost fixů je zbytečná, herně nemá žádný vliv, ale hra alespoň působí živěji. Z pohledu produkce je hra hodně poctivá, karet je k dispozici 110, každá nese 5 slov, takže není třeba se bát, že by se opakovala.

Cílem hry je dosáhnout co nejvyššího skóre uhodnutých slov ze 13 náhodně tažených karet. Všichni hrají spolu, takže se snaží napovídat co nejlépe. Jeden z hráčů vždy hádá jedno slovo, z ostatních každý tajně napíše jednoslovnou nápovědu na svůj stojánek. Ještě než hádač nápovědy uvidí, musí napovídači společně vyřadit shodné nápovědy. Ne jen duplicity, nápověda jde „do koše“ úplně, tedy všechny její výskyty!

Tím jsme se dostali k největšímu twistu, který Jedním slovem má v rukávu pro boj s konkurenty – vyřazování shodných nápověd. Musíte se umět napojit na myšlení ostatních, přemýšlet nad každým slovem co nejkreativněji, využít košatosti našeho jazyka. Prostě se pořádně snažit, jinak bude hádač vybírat z jednoho–dvou slov, když se ostatní mezi sebou vyřadí.

Druhým inovativním prvkem je kooperativní povaha hry. Ta je velkým pozitivem a zároveň i negativem hry. U rodinných her je kooperativní prvek rozhodně pozitivem, mezi příbuznými se nepotřebujete porážet na hlavu a drtit ostatní, takže je fajn, že všichni spějí ke společnému cíli. Proto pozitivum. Z pohledu partyovek už je ale určitá míra rivality žádoucí, náboj, který s sebou nesou výše zmíněné konkurenční hry, prostě dodává partiím šťávu a při hraní s kamarády tedy Jedním slovem boduje pouze tím, že hráče nutí dávat nevšední nápovědy, které nenapadnou i ostatní spoluhráče.

Stačí to na silnou konkurenci? Za mě bohužel ne. Tedy pokud nejste velcí fandové her se slovy, kteří chtějí mít ve své sbírce další kousky na podobné téma. Potom do Jedním slovem směle jděte, protože jde o zábavnou hru, která není špatná, jen nepřináší tolik nového, aby se mohla vyrovnat vynikajícím alternativám. Pokud hledáte svoji první hru se slovy, sáhněte po Decryptu nebo Krycích jménech, pokud chcete třetí kousek do sbírky, pak si Jedním slovem vaši pozornost zaslouží.

Jedním slovem je slušná party hra se slovy, která rozkvete ve více hráčích. Rybníček podobných her je ale pěkně stísněný, takže nebude mít lehké se prosadit.