Ragnarök přichází a v sázce je osud všeho živého. Jenže Norny, sudičky a tkadleny osudu, nehodlají přihlížet se založenýma rukama, až svět pohltí zkáza. Jedna z mnoha kombinací událostí vede k odvrácení Ragnaröku, jedna z mnoha cest má na konci světlo namísto temnoty. Ale dokážou ji sudičky najít včas? A neselžou jejich vyvolení hrdinové vedení bohem války, Duchem Sparty a vrahem mýtů Kratosem?

God of War
Autoři Fel Barros, Alex Olteanu
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 90–180 minut
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 5 039. (celkově)
Mechanismy Karetní hra, házení kostkami, kooperativní, deckbuilding, správa karet na ruce

Na této karetní hře podle nesmírně známé a mnoha díly rozvětvené videohry God of War pracovali hned dva designéři: Fel Barros a Alex Olteanu. Oba dva mají za sebou již řadu projektů, na kterých se různým způsobem podíleli, třeba Bloodborne, Kmotr, Ethnos či megalomanskou záležitost HATE.

Hry podle počítačových her jsou vždycky tak trochu otazníkem. Nikdy nevíte, jestli nechce společnost, která za nimi stojí, jen podojit známou značku a přihodit pár dolarů do kasy. A přesně tohle nás zajímalo, když se nám do ruky dostal God of War.

První seznámení s touto hrou si jedničku s hvězdičkou bohužel nevyslouží. Ačkoliv máte po přečtení pravidel pocit, že je vše naprosto jasné, během první hodiny partie jsem třikrát googlil FAQ a hledal na fórech odpovědi na mé otázky. Na první dva pokusy jsme se ani za boha války nedostali přes první scénář Cestovatelé a já marně přemýšlel, co dělám špatně. Ukázalo se, že ačkoliv je tato mise doporučena na seznámení s hrou, reálně patří k nejtěžším… Několik chyb se našlo taky na samotných kartách. Vydavatelství Blackfire naštěstí okamžitě zareagovalo a na zatrolených hrách najdete opravy. Přesto se musím přiznat, že jsem čekal přátelštější úvod. Skoro jako by vám bohové tropili čertoviny. Nebo jako kdyby hru někdo chtěl co nejrychleji vydat, dřív, než pařani zapomenou, že něco podobného proháněli i na Playstationu…

Jakmile jsme si s těmito překážkami poradili, na tvářích se nám ubytoval radostný úsměv či násilnický škleb. Sama hra je totiž velice solidní! Abyste ji zdolali, musíte si poradit nejdřív se dvěma náhodně či záměrně zvolenými misemi a pak si podat finálního bosse. Každý z vás k tomu dostane svého hrdinu (Kratose, jeho syna Atrea, bohyni Freyu, létající lebku Mimira či trpasličí bratry Broka a Sindriho) a počáteční balíček karet. Božský masakr může začít!

Samotný princip je skutečně jednoduchý. Před vámi je z karet složená mapa či spíše panorama, kde se nacházíte. Ta se skládá ze dvou řad; protivníky v té bližší si můžete podat pěkně sekerou, na ty vzadu je potřeba vypustit pár šípů. Na některých kartách tedy najdete nepřátele, na jiných zase třeba různé efekty, které vám uškodí, nebo interaktivní předměty, s nimiž jde manipulovat. Můžete tak hodit kámen na zlobra, aby ve zmatku roztrhal své spolubojovníky!

Každá mise a jí odpovídající mapa tvoří malou adventuru. Musíte překonat několik menších adventurních překážek a porazit dané nepřátele co nejefektivněji. Čas hraje proti vám, a pokud se budete zdržovat, dost možná nepřežijete. Je potřeba vymyslet dobrou strategii a mít trošku štěstí, jedině tak se prokličkujete dál.

Mapy jsou vizuálně nádherné. Tvoří komplikované scenérie, které se neustále mění tím, jak je otáčíte. A až se potkáte třeba s obrovskými Grendely nebo dokonce s bossem zakrývajícím celou mapu, budete nadšení. Ve své grafické megalomanii hra silně připomíná počítačovou předlohu a zachovává její atmosféru, což je paráda.

A jak vlastně bojujete? Vašimi kartami. V základním balíčku najdete efekty, které vám umožní napálit soupeře zblízka i zdálky, vykrýt nepřátelskou ránu, ale především, vrstvit komba, díky kterým dáváte nehorázné pecky. Na konci každého kola zdarma nafasujete novou kartu, která vám bude běhat v decku. Koneckonců, je to deckbuilding! Nové karty vám umožní tvořit lepší komba, ale taky třeba nabízí speciální schopnosti, léčení, pomoc kamarádům, lízání karet, rozšíření vaší kapacity karet na ruce… To, jakou kartu si kdo pořídí, patří k důležitým strategickým prvkům. Každá postava má navíc speciální schopnosti, které rovněž využije.

Rande s Kratosem

První seznámení s GoW není žádná selanka, takže pro vás máme pár tipů, jak si je ulehčit:

1. Pořádně pročtěte pravidla. Některé situace jsou popsané jen v příkladech, pár drobností si možná nevšimnete. Jít do války s bohy naostro vám první partii dost protáhne.
  2. Jako první scénář si zvolte cokoliv jiného než Cestovatele (za mě se osvědčil třeba Alfheim). Cestovatelé jsou zlí. Mohli by vám šeredně nařezat, což při úvodní partii náladu moc nezvedne.
  3.  Než začnete, vlezte sem a mrkněte, jaké scénáře se dočkaly oprav. Jinak byste mohli být zbytečně zmatení.
  4. Při hře možná vyvstanou nějaké otázky. Spoustu odpovědí na ně najdete na tomto odkazu. Mějte chytrý telefon raději během první partie při ruce.
  5. Z některých scénářů není na první pohled úplně jasné, jak se vlastně mají dohrát. Řešení je často na druhé straně karet. Pokud se nebojíte, že přijdete o trochu překvapení, klidně je obraťte a ujasněte si, co po vás hra vlastně chce.

Obecně musím říct, že kooperace je ve hře na vysoké úrovni. Protože pokud se rozprchnete po mapě, jako když hodí petardu do hejna slepic, nepřežijete. Musíte si krýt záda, určit, kdo bude tankovat, kdo dá v daném kole větší pecku a měl by bojovat, kdo se jen schová za ostatní a pokusí se dožít se svítání. Tím, že má každý na ruce specifické karty a nabírá nové, navíc nejde, aby hru ovládal dominantní hráč. Tohle je prostě paráda, takové kooperativky máme rádi!

Sám jsem hrál počítačový God of War jen krátce, ale pochopitelně jsem si musel na testování pozvat domů pár pravověrných pařanů. Bylo sice těžké je odlepit od monitorů, ale byli hrou nadšení! Každý, kdo kolem Kratose byť jen prošel v supermarketu, z ní nadšeně výskal. Pokud máte doma potomka a rádi byste, aby nechal konzoli po měsíci chvilku vychladnout, nemůžete šlápnout vedle.

I ostatním hráčům má ale God of War co nabídnout. Jestli máte rádi kooperativky, ve kterých se bez pečlivého plánování a spolupráce daleko nehnete, je to dobrá volba. Jestli jste si oblíbili deck building, opět trefa. A pokud si myslíte, že bohové jsou pěkné svině a potřebovali by seznámit s pořádnou porcí ocele – asi nemusím pokračovat dál, ne…

Solidní kooperativní deckbuilding s vychytaným vizuálem, kterému na kráse ubírá jen nevlídnost při seznamování.