Londýn je místem, které odjakživa protíná magie. Žádný div, že tu svůj obchod s magickými předměty vlastní i Alex Verus, muž, který dokáže předvídat budoucnost. Problémy mocných mágů ho nechávají ledově chladným, ale když se mu jednoho dne do rukou dostane prastarý a nebezpečný předmět, musí se zapojit do mocenských her, i když jeho vlastní šance na přežití nebudou nijak valné.

Benedict Jacka je mladý nadějný britský autor. Vystřídal řadu povolání a o sobě říká, že se k psaní dostal úplnou náhodou. Ve své tvorbě odkazuje především na J. Butcher a jeho sérii o Harry Dresdenovi. Zaujal již první knihou o londýnském mágovi Alexi Verusovi. Doteď čítá série se stejnojmenným hrdinou dvanáct knih.

Alex Verus má dar. Dokáže spatřit budoucnost chvíli před tím, než se stane, což mu poskytuje velkou výhodu při rozhodování se a vyhodnocení situace. Když ho jednoho dne navštíví mág Lyle Trahelis, je jasné, že spád událostí na sebe nenechá dlouho čekat. Kniha vyprávěná prostřednictvím Alexe Veruse vtáhne do děje už od první věty a čtení je to dynamické, rychlé a svižné. Alex je sympatický, protřelý magií i průšvihy z minulosti, které před čtenářem odkrývá jako slupky cibule. Ale nejenom on má pár kostlivců ve skříni.

I jeho přítelkyně mladičká Luna Mancusa se potýká s problémem jakým je velice ošklivá rodinná kletba. Tento prvek není, co se literatury týče, úplně originální, ale Benedict Jacka s ním naložil po svém a zajímavě díky ní vygradoval děj. Osvěžením v magickém příběhu je postava Hvězdné brízy, zhmotnění větru, které inteligencí zrovna neoplývá, a která Alexovi poskytuje rychlou přepravu z místa na místo. Díky Hvězdné bríze je Předurčený obohacený o velkou dávku Alexova suchého humoru, protože bríza je stvoření nejenom naivní, ale i nesmírně zapomnětlivé. Svěží závan antických mýtů do Předurčeného pak vnáší Arachné, nejlepší švadlena a ano, jak název napovídá, jedná se skutečně o onu Arachné, pavouka v obří podobě, která však vládne nejenom krejčovským umem, ale i, na nadpřirozenou bytost, nečekanou dávkou empatie.

Alexovi protivníci jsou samozřejmě mágové temní skrz naskrz jako jejich duše. Dalo by se říct, že tady Jacka představil záporáky par excellence, bohužel prvoplánově načrtnuté, která žene zcela předvídatelně snaha po moci. Výjimkou je zde Rachel, Alexova známá a nyní jeho protivnice. Jejich společná minulost patří k těm pomalu odhalovaným úsekům a já doufám, že z Alexovy minulosti toho Jacka v dalších dílech prozradí mnohem více.

Odvíjení samotného příběhu lze snadno odhadnout, přestože  Jacka  překvapí různými dějovými odbočkami odehrávající se  v londýnských kulisách. Nečekejte však žádného podrobného průvodce Londýnem. Výhradní pamětihodností, kde se příběh odehrává, je Britské muzeum. Jacka čtenáře protáhne Velkou galerií i nejznámějšími sály starověkých památek. Honičky mezi artefakty si čtenář opravdu užije, stejně jako naleštěné sály sídla mágů, kam se Alex s Lunou dostaví na ples. Že to trochu připomíná klasickou linku noirových filmů nebo příběhů s Jamesem Bondem? Svým způsobem ano. Jen nechybí dávka magie a smrtící nehmotné přízraky.

Předurčený je zábavnou, svižnou a na prvotinu velmi zdařilou urban fantasy. Knize nechybí napětí, spád, ani netypický konec ve stylu Harryho Dresdena. Alex Verus je James Bond v magickém světě, kde honičky, nebezpečí, a záludní protivníci střídají záchranu dívky v nesnázích. Komu se líbí Řeky Londýna Bena Aaronovitche, Temný mág Jima Butchera, má se na co těšit. Druhý díl na své vydání ještě čeká, ale dá-li se věřit zahraničním recenzím, ta pořádná jízda na Alexe Veruse ještě teprve čeká. Hledáte-li čtení, které vás vezme mimo realitu všedních a zejména těchto dní, sáhněte po Předurčeném. Nebudete litovat!

Autor: Benedict Jacka

Název: Předurčený

Série: Alex Verus 1