Dvanáct měsíců uteklo jako Jirka Kajínek z lochu a máme tu před sebou krásně kulatý rok 2020. Protože se nám už podařilo vystřízlivět z (pochopitelně deskoherního) silvestra, absolvovat návrat do zaměstnání (silně připomínající snímek Volný pád s Michaelem Douglasem) a konečně normálně fungovat, přinášíme vám naši rekapitulaci deskoherního roku 2019. A že bylo co hrát!

10) Rytíř Klouzek – udatný, avšak nestabilní hrdina si nás zkrátka podmanil a považujeme ho za možná nejlepší dětskou hru loňského roku. Neztratí se ani mezi dospěláky, zejména jako doplňková zábava na bujarém večírku.

 

9) Kvedlalové z Kvedlinburku – jedno z největších překvapení roku s hezkým českým názvem v nás probudilo dřímající gamblery. Lovení v pytlíku s ingrediencemi do lektvarů je prostě návykovka s velmi dobrou přístupností, takže se dobře vyjímá na rodinném herní večeru i mezi náročnými kamarády, kteří si chtějí na chvilku odpočnout. Kvůli zábavnosti jsme hře odpustili i trochu retro grafiku.

 

8) Star Wars: Vnější okraj – parádní hra s rpg feelingem je nutností pro všechny fanoušky Star Wars a hlavně ty, kterým se líbil Mandalorian. Protože přesně to, co dělají postavy, vás čeká. Budete prchat vesmírem, plnit špinavé zakázky, bojovat a podrážet kamarády. Být ve hře víc karet a obsahu, umístí se mnohem výš, ale i takto jsme si ji oblíbili.

 

7) Mage Knight: Ultimátní edice – Mage Knight sice není technicky vzato novinka, ale ignorovat jeho gigantické české znovuvydání prostě nemůžeme. Tato Chvátilovka se stala v podstatě kultem pro náročné hráče, a ačkoliv není právě snadné do ní proniknout, za pokus to určitě stojí.

 

6) Paladinové Západního království – euro tvrdé jako žula oslovilo všechny milovníky žánru v redakci a mnozí z nich mají špatné spaní, pokud večer nekonvertují aspoň tři pohany na správnou víru. A pokud preferujete snadnější hry, prostě si zde představte Architekty Západního království. Jsou totiž minimálně stejně dobří.

 

5) Pán prstenů: Putování po Středozemi – technoskeptici odpustí, ale nás tahle obrovitá, příběh vyprávějící hra nadchla tak, že jsme se s jedním dohráním kampaně nespokojili. Figurky, deckbuilding, roleplaying, prvky adventury, tvrdé boje… Pán prstenů má všechno. Takže je dobré míti Filipa. Teda Pána prstenů.

 

4) Root – válka mezi zvířátky uchvátila i zdánlivé příznivce rodinných, jednoduchých her, kteří se doteď spokojili maximálně s Krycími jmény. Díky asymetričnosti je každá partie jiná, vtipné téma a hezká grafika pak změkčí fakt, že hra není žádná selanka, ale tvrdý masakr.

 

3) Nemesis – všichni jsme milovníci vetřelecké ságy, takže není divu, že tahle hra zaútočila na naše zvrhlé tužby a umožnila nám znovu zažít hrůzu z chladného vesmíru, vřelého objetí cizácké náruče a zrady našich nejbližších. A taky ta sranda, když je podrazíte vy a všichni umřou!

 

2) Na křídlech – před vydáním téhle hry by si asi málokdo z nás tipl, jak moc nás nadchne stavění hnízdeček, krmení ptactva a sbírání v hejnech se sdružujících opeřenců. A ono jo. Na křídlech jsme hráli tolikrát, že to ani nespočítáme, ale přesto je u nás tato hra pořád v kurzu.

 

1) Gloomhaven – podobně jako v době kamenné, i v našem článku se vítězem stal ten největší a nejsilnější. Nekonečné putování temným světem plné šarvátek na život a na smrt musí uchvátit každého fanouška rpg a fantasy. A desetikilovou krabicí s Gloomhavenem umlátíte souseda, který si stěžoval, že kvůli vaší noční herní seanci nemohl pořádně spát.

 

Čestná zmínka

Louka jak vyšitá – dětské hry nejsou naše primární parketa, ale podobně jako u Rytíře Klouzka jsme u Louky žasli nad tím, co jde v tomhle oboru ještě vymyslet. Prošívání herní desky, které děti učí barvičky, odhad a taktiku, nás nadchlo. Pro hráče s dětmi povinnost.

Tapestry – hra, která už týdny před vydáním vyvolávala kontroverzi, nás nakonec moc baví. Má svoje mouchy, ale vypadá prostě parádně a pohlednější příklad přeprodukovanosti abyste pohledali. Pro náročné hráče k ní navíc pořád vychází balanční updaty, které šikovně eliminují většinu dalších výtek, které ke hře může někdo mít.

Fallout: Nová Kalifornie – ze všech těch parádních rozšíření, a že jich letos vyšlo (namátkou Matka draků nebo Vzestup Fenrise), posouvá Fallout původní hru suverénně nejdál. Vlastně si ho teď nedovedu bez návštěvy Nové Kalifornie ani představit. Jestli vám v původní hře něco chybělo, v rozšíření najdete na tenhle neduh hodně účinnou medicínu.