Autoři Kamil Cieśla, Marcin Świerkot
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 20–30 minut
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 4 045. (celkově)
Mechanismy Karetní hra, různé schopnosti hráčů, správa karet na ruce

SiegeStorm je dlouho očekávaná karetní hra od vydavatelství Awaken Realms. S jejich výtvory už mají čeští hráči bohaté zkušenosti a většina z nich se v našem redakčním žebříčku řadí pěkně vysoko. Milujeme atmosféru v Nemesis, syrovou depresi v This War of Mine i překrásný vizuál Lords of Hellas, k tomu se nesmírně těšíme na Tainted Grail: Pád Avalonu (preview). Mezitím se nám do redakce dostal počin od Marcina Świerkota a Kamila Cieśly. Prvně jmenovaný má prsty i ve zmíněném Tainted Grail, druhý se SiegeStorm debutuje.

Česká verze byla oznámena už v dubnu 2018, ale trvalo přes rok a půl, než jsme se nakonec dočkali.  A že jsme se těšili, však kdo by se netěšil, po tomto videu? Těsně před Vánoci tedy do redakce MFantasy.cz dorazila základní hra (s frakcemi) a k ní ještě rozšiřující balíčky s frakcemi Serafie a Styxie (viz box Frakce v SiegeStorm).

Magicy, do střehu!

Primární herní mód SiegeStormu je partie jeden proti jednomu, ostatně, hra se profiluje jako turnajová karetka. Nultá sezóna tuzemské ligy je v plném proudu, nedávno se přehoupla do druhé poloviny a vyvrcholí na Albi Game Day 2020 (pokud tedy nakonec bude, koronavirus situaci dost komplikuje). Ale zpět k samotné hře!

Dva kouzelníci (vyvolávači) se proti sobě postaví v 30 minut trvajícím duelu, během kterého je jejich cílem ztenčit soupeřův balík na nulu. Žádné zbytečné ukazatele zdraví, vaše životy = karty v balíčku! Používat k tomu budete svá stvoření, přímé útoky i další finty. Výhodou je, že ve hře jen jeden typ karet, žádné landy, kouzla. Úvodní zorientování je tak dílem okamžiku.

Každá z karet reprezentuje stvoření, se kterým můžete naložit několika způsoby. Hlavními dvěma jsou naverbování do své armády nebo využití jeho jednorázové akce. V obou případech musíte zaplatit cenu karty, a to jednoduše tak, že odhodíte odpovídající počet karet z ruky. V pozdějších kolech si placení můžete zjednodušit díky zálohám, ale k tomu se dostanu později.

Frakce v SiegeStorm

Čchun-laj – mistři a adepti bojových škol se umí zásobit kartami a díky svým jasnozřivým schopnostem i ovlivnit, co jim přijde do ruky. Na bojišti se ničeho nebojí, disponují imunitami a s chutí se vzájemně buffují.

Ysra – přívrženci temnoty a sluhové podsvětí přináší do bitvy chaos a zmar, rozdávají damage a znepříjemňují život soupeři i jeho svěřencům. Navíc se umí proměňovat, takže bez problému povolají na bojiště obří monstra.

Serafie – žádná bolístka není tak velká, aby ji tito nebeští vyslanci neuměli zahojit. Nejsou jim ale cizí ani mocné útoky a prohazování karet mezi sebou, sem tam navíc soupeři vrátí jeho vyloženou kartu zpět do ruky.

Styxie – sebranka plná nemrtvých a elementálů se ráda zakousne do soupeřova balíčku, karet v ruce i záloh. Nepřekvapivě se ani trochu nestydí za oživování mrtvol, takže se nechají z bojiště vyprovodit klidně třikrát za partii.

Zahráli jsme kartu, co se děje teď? Pokud jde o maso do mlejnku, eh, pardon, tedy bojovníka do vaší armády, je umístěna vedle herního plánu, na kterém jsou naznačeny tři pozice, podél kterých se karty pohybují. V dalším kole se všichni bojovníci posunou o jednu pozici směrem k soupeři, jakmile by měl bojovník opustit poslední pozici, přichází čas vybrat mu jeho osud. Buď jeho mocnou silou připravíte jednorázově o životy soupeře, nebo ho dáte doprostřed bitevního pole, kde bude aktivní jeho pasivní schopnost (nebo pasivní jeho aktivní schopnost? Haha). Poslední možností je, že ho přidáte lícem dolů do záloh. Zálohy jsou karty, které můžete v každém kole „tapnout“ a snížit tak cenu vyvolání další karty.

Běžte si po krku!

Takto se střídáte v kolech se svým soupeřem, dokud nepadnete vyčerpáním, resp. dokud nevyčerpáte váš balíček. Naštěstí to ale není kompletní výčet efektů a schopností, které má pro nás SiegeStorm nachystané. Nad rámec standardních a očekávatelných efektů jako zničení či léčení jsou tu i specializovanější jako vize (nakouknutí do horních karet z balíku), přeměna (výměna příšery ve hře za jinou kartu z ruky) nebo oživení (zisk karet ze soupeřova odhazovacího balíku).

SiegeStorm sice obsahuje i režim pro sólo hru (hrajete proti soupeři různých obtížností) a kooperativní variantu, ve svém jádru je to ale ryzí duelovka. Tomu by měli oba soupeřící hráči přizpůsobit svá očekávání a přístup ke hře. Musíte si jít nekompromisně po krku, kontrolovat a regulovat příšery na bojišti, nic si nedarovat, když polevíte, zle se vám to vymstí. Varuji všechny hráče a hráčky: toto není párová hra. Při testování se nám to doma pěkně vyhrotilo, což chce zažít jen málokdo. Naopak, pro hru s kamarády to může být chutný recept na strávení několika příjemných půlhodinek.

Karty, kam se podíváš

Líbilo se mi, že k hlavnímu módu nepotřebujete nic jiného než dva balíčky karet a mini desku s naznačenými pozicemi pro karty. Platidlo? Karty. Příšery k vyvolání? Ty stejné karty. Akce, resp. kouzla k jednorázovému zahrání? Karty potřetí, prodáno!

Partie hry má ideální délku, nestihnete se zacyklit a překombinovat efekty, zároveň si můžete užít příjemné synergie mezi jednotlivými kartami. Konec nastává tak akorát rychle, takže si můžete hned dát odvetu. SiegeStorm tak plní několik podmínek, které rychlá karetka musí mít. Ocenil jsem také, že v balení jsou dva předpřipravené balíky frakcí, které je možné, ale ne nutné mírně modifikovat pomocí karet navíc. Žádné složité budování balíčku, nákupy boosterů a dalších karet a skládání komb, která jsou vzápětí zakázána na turnajích.

Svižnost hry je její největší devizou, ale nepřichází zadarmo. Pravidla jsou zdánlivě jednoduchá, ale než vám přejdou do krve, budete do nich nahlížet minimálně první dvě hry. Z toho mi vyplynulo hlavní ponaučení: obsáhnout základní pravidla SiegeStormu je jednoduché, nalézt úspěšnou herní taktiku, naučit se efekty a hrozby každé frakce, to už chce větší časovou investici. Dobré je zahrát si více partií po sobě se stejnou frakcí, aby vám přešla do krve. Když takhle proniknete do schopností a specifik každé z nich, nebude vám dělat problém hrát s jakoukoliv proti jakékoliv, protože budete tušit, v čem spočívají slabiny a silná místa vašeho i soupeřova balíku.

Nevýhodou SiegeStormu jsou občas nejasné herní situace a nepříliš podařené provedení ostatních komponent (hlavní problém je ve výseku kartonových dílků), nejsem si také jist vyvážeností jednotlivých frakcí, resp. vlivem náhody a karet, které vám dojdou. Od toho ale partie trvá do půl hodinky, abyste se mohli hned vrhnout do další.

Díky své rychlosti a zábavnosti se SiegeStorm hodí k hraní v mužské dvojici či jako vstupní brána do světa náročnějších karetních her. Ti zapálenější se můžou ve hře zdokonalovat a zkusit štěstí i na turnaji. Hra navíc skvěle vypadá a je v podstatě za pusu.

K duelům stvořená hra zaujme příznivce karetek, kteří si rádi střihnout hladce ubíhající půlhodinové partie, v nichž se mlátí hlava nehlava.