Vesnice Tenefyr je poslední baštou dobra, obklopenou dungeony a nestvůrami. Ale záludní skřeti nejsou to nejhorší, co se na nebohé občany tenefyrské chystá. Cosi temného a zlého plánuje svůj útok ze stínů, útok, po němž zůstanou tisíce mrtvých těl a rozvrácená království. Dokážou mu hrdinové včas zabránit?

Heroes of Tenefyr
Autor Pepijn van Loon
V ČR distribuuje My Only Company
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 60 minut
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 4 560. (celkově)
Mechanismy Deckbuilding, kooperativní hra, různé schopnosti hráčů, pokoušení štěstí

Nizozemský designér Pepijn van Loon ještě nemá nijak velké jméno, neboť Heroes of Tenefyr jsou jeho designérským debutem. Kromě základní hry HoT se mu už ale podařilo vymyslet také rozšíření The Second Curse. Jak se jeho premiéra povedla?

Nakupovat se bude mečem

Deckbuilding ještě ani zdaleka neřekl svoje poslední slovo a stále se objevují kousky, které dokážou tento populární žánr ozvláštnit. Mezi ně se řadí také Heroes of Tenefyr. Setting hry vás asi nepřekvapí. Vyskládáte dungeony, které budete prolézat, a určíte bosse, jemuž se nakonec postavíte v líté bitvě. Každý z hráčů si rozmíchá svůj základní balíček. Jeho složení je prosté – kromě karty schopnosti vašeho hrdiny totiž obsahuje jen nuly a jedničky, tedy trefy a promáchnutí. Jakmile se hráči shodnou, kterou že jeskyni vypálí jako první, můžete začít.

To první, co vás překvapí, je absence jakéhokoliv obchodu, pro žánr poměrně typického. Nové karty totiž získáváte ohněm a mečem. Jakmile vaše partička ztluče nějakou nestvůru do bezvědomí, ten, kdo dal poslední ránu, si vezme její kartu, otočí ji a hle – na druhé straně najdete schopnost, která posílí vaši postavu. Pokud se vám podaří vyrubat celý dungeon, získáte navíc jednorázovou odměnu, typicky můžete očistit svůj balíček od slabších kousků. Není to ale snadné – váš deck se obnovuje jen ve městě, takže se může snadno stát, že vám dojdou karty a vy musíte s brekem utéct.

Bojujte jako závod

S každým dungeonem, který se pokusíte prolézt, vám utíká čas. Když se vám daří, hodiny se pohybují pomaleji, jakmile vám nějaká nestvůra ukáže, zač je pod zemí perník, počítadlo si dopřeje krátký sprint. Jakmile dorazí do finiše, čeká vás souboj s finálním bossem, který vám nenechá nic zadarmo. Funguje podobně jako dungeon, ale obtížnost i obyčejné pavoučí královny vás možná překvapí.

Z toho také plyne, že nemáte čas se zdržovat. Každý dungeon, který musíte prolézat dvakrát, každá rvačka, v níž selžete, představují hřebíky do vaší rakve. V první partii jsme nezvládli nakouknout ani do půlky jeskyní a ve finálním souboji jsme dopadli jako hrdinové Normana Mailera – nazí a mrtví. Jakmile se ale naučíte základní fligny a pochopíte, co a jak, stanete se tenefyrskému zlu vyrovnanými soupeři. Obtížnost je podle mého názoru rozumně vyvážená, a pokud ukecáte k partii tři parťáky, dost možná temnotě zatopíte už při debutu.

T jako Tým

Velice pozitivně mě překvapilo, jak moc a jak efektivně musíte spolupracovat s vašimi parťáky. Neustále se na něčem domlouváte a probíráte nejen dlouhodobou strategii, ale i každý další střet či dokonce úder. Některé herní efekty kooperaci podporují, protože vám umožňují předat kartu spoluhráči – takovou, která se mu hodí víc než vám, nebo třeba spolubojovníkovi, který toho v jeskyni zatím moc nenakradl. Díky tomu, že nestíháte sledovat balíčky ostatních, nehrozí „efekt alfa hráče“. Spolupráce je asi nejsilnější zbraní hry, a pokud chcete pěkně utužit rodinné vztahy, určitě nesáhnete vedle. V jednom hráči si ji bohužel tak neužijete, ale upřímně, o to se Tenefyr ani nesnaží.

Mimochodem, předávání karet spoluhráčům je také dobrým nástrojem, jak řešit, když se někomu nedaří sbírat loot. Díky tomu mechanismus okrádání mrtvol ještě víc zazáří. Na konci partie (která končí tak akorát, není ani příliš rychlá, ani zdlouhavá) se vám může podařit mít solidně nabušené balíčky, v nichž se karty navzájem kombí tak šikovně, že občas vyplesknete i gigantickou zrůdu, aniž by si vůbec všimla, odkud rána přiletěla.

Heroes of Tenefyr nabízí zase něco nového do stále rozkvétajícího deckbuildingu. Svým důrazem na spolupráci má potenciál zaujmout všechny fanoušky kooperativních her a nevelkými rozměry i rozumnou cenou může proniknout i do rodinných sbírek. Tenefyr čeká na zachránění a je jen na vás, zda tasíte meče a postavíte se zlu!

Deckbuildingová hra s originálním způsobem získávání karet klade důraz hlavně na týmové hraní.