Temnota se rozlila do všech místností, světla zhasla a louče se rozzářily. Družina pomalu sestupuje do podzemních kobek a čelí rozsáhlému komplexu temných chodeb a zákoutí. Podlaha je lesklá, tmavá a s vyrytými magickými symboly. Něco zapraskalo, skupina sebou trhla a znepokojeně se rozhlédla kolem sebe. Jen tma a smrad. Další zapraskání, mnohem silnější a temnější. Tohle bude jejich konec!

Warhammer Underworlds
Autor David Sanders
V ČR distribuuje Bez distribuce
Počet hráčů 2 hráči
Časová náročnost 30 minut
Vhodné od 12 let
Jazyková závislost Anglická pravidla, anglické texty na komponentech
Pořadí na BoardGameGeeku 8. (modifikovatelné), 572. (celkově)
Mechanismy Souboje, wargame, házení kostkami, modulární herní mapa, pohyb po mřížce

Autor hry David Sanders je herní vývojář, který před třemi lety založil The Box Game Studio. Předtím pracoval jako editor, kde objevil svou vášeň pro psaní pravidel, hlavně pro světy Warhammeru 40 000 a Warhammeru Age of Sigmar. Momentálně pracuje pro Games Workshop, vydavatelství wargame her ze světa Warhammeru. Pojďme se společně podívat na jeho nejnovější přídavek na poli Wargamingových her.

Vítejte u recenze hry Warhammer Underworlds (WHU). Hned na úvod musím přiznat, že jsem k této hře přišel jako slepý k houslím. O světě Warhammeru (WH) jsem slýchával, dokonce jsem měl tu čest se podívat i na nějaký turnaj, ale nikdy mě tímto způsobem hrané hry neoslovily. Armády figurek, obrovské hrací pole s vysokými nároky na místo, spletité terény a co mě vždy překvapovalo, bylo pravítko, nebo spíš metr. Nad tím kroutím hlavou dodnes.

Nikdy dříve jsem o ten svět nejevil zájem, pak jsem ovšem uviděl Underworlds, které mě opravdu zaujaly. Hlavně z důvodu, že na relativně malém prostoru si dva hráči skvěle zahrají. Každý si vybere svoji oblíbenou rasu (a že je z čeho vybírat), sestaví si své bojovníky (nutno podotknout velmi detailní bojovníky), které si může namalovat (srdce modeláře určitě zaplesá), a postaví na herní bojiště, jež je tvořeno dvěma pevnými deskami velikostně asi jako A4. Obě hrací desky se pyšní krásným designem, hexovými poli a jsou oboustranné. Na každé straně je jiné herní rozložení a jiná grafika. Což je super, protože to napomáhá různým strategiím. Obrovskou výhodou je relativně krátká herní doba, přibližně 45 min. A žádný metr tady naštěstí nepotřebujete 🙂

Dle mého názoru bylo cílem udělat hru, která zaujme širší publikum, a lákadlem měla být lepší přístupnost a dostupnost her od výše zmiňovaného vydavatele. Standardní ceny produktů Games Workshop totiž asi běžnému člověku vyrazí dech. WHU je především pro lidi, kteří mají rádi fantasy světy, deskové hry a figurky a nechtějí strávit u jedné partie věčnost.

Již jsem se zmínil o rasách (tzv. warbandách). Těch je opravdu velké množství a každý si rozhodně najde takovou, která mu padne po stránce herní, nebo zvolenou strategií. Rasy jsou rozděleny do sezón (ta se mění s každým vydáním základní hry), které jsou momentálně 3 a jako celek tvoří 20 ras, další stále přibývají. Každá rasa je jiná, třeba i počtem figurek. Jsou tu rasy se třemi, ale i rasy se sedmi bojovníky. Tito válečníci mají různé statistiky jako např. pohyb, typy útoků, počet životů apod. Výhodou je, že i když se rozhodnete pro rasu z první sezóny, můžete ji hrát kdykoliv, kdekoliv a na jakémkoliv turnaji. To, jaká je momentálně sezóna, nemá na výběr rasy vliv.

Základní hra (core set) je vše, co ke hře potřebujete. V každém core setu najdete dvě rasy, dvě hrací desky a veškeré příslušenství, např. tokeny zranění či vítězné body. S core setem si zkrátka dva kamarádi (nebo kamarádky) vystačí, aby mohli hrát plnohodnotnou hru na casual úrovni.

Jestliže si vyberete rasu mimo core set, je třeba zainvestovat cca 500 Kč a vybrat si dle libosti. Tady se dostávám k mé jedné velké výtce. Pokud byste se totiž rádi účastnili turnajů, neobejdete se bez pěkně nadité portmonky, neboť každá rasa, kterou koupíte, má několik univerzálních karet, a ty zkrátka seženete jen tím, že koupíte komplet balení pro danou rasu. Takže pro modeláře super, že si nabarví další válečníky, ale pro ostatní, třeba ne tak modelářsky zdatné hráče, to může být problém. Pokud s touto koupenou rasou přesto chcete hrát, je třeba kvůli komponentům mít svůj core set, nebo hrát s někým, kdo core set vlastní.

U ras ještě chvíli zůstaneme. Je totiž důležité vědět, že každá rasa má svůj hrací balíček, jenž je tvořen kartami pouze pro danou rasu a tzv. univerzálními kartami, které lze do balíčku použít a případně tak měnit či podpořit taktiku dané rasy. Univerzálních karet je opravdu velké množství a je třeba mít na paměti, že po dvou sezónách rotují pryč a nelze je jinde použít. Některé tyto karty jsou na turnajích navíc zakázané, nebo spadají do kategorie „limitované“ (max 5 limitek v herním balíčku). Důležité je také vědět, že můžete mít jen jednu kartu od každé, nelze tedy hrát například tři karty se stejným názvem.

Karty jsou důležitou a nedílnou součásti hry a nutno podotknout, že hra je kompletně v anglickém jazyce. Pro hraní je tedy nutné disponovat alespoň nějakou znalostí tohoto jazyka. Hrací balíček je tvořen několika druhy karet: válečníci, vylepšení (tzv. upgrady – zbraně, dovednosti apod.), akční karty (např. karty ovlivňující hod, boj či herní pole) a cílové karty (tzv. objectives – karty, které přináší vítězné body).

WHU je zástupce tzv. ameritrash her, což značí, že se jedná o kostkovou hru a náhoda má tedy velký podíl na průběh každé partie. Výhodou však je, že hody lze kartami různě upravovat, např. změnou hodnoty na kostce, hodem navíc apod. Poslední věc, kterou bych rád zmínil, je, že ačkoliv je to válečná hra (zástupce tzv. wargamingu), nehraje se na to, komu zůstane na konci více bojovníků. Cílem hry je mít nejvíce bodů po třech kolech, ty získáte objective kartami nebo vyřizováním sporů mezi válečníky.

Na začátku se hodí kostkami a poražený hráč si vybere jednu hrací desku, zpravidla tu, která je pro jeho strategii výhodnější. Druhý hráč položí druhou desku a může upravovat rozložení desek na stole. Hráči si doberou karty a rozmístí své bojovníky na vyznačená pole na herním plánu. Poté umístí na herní desku pět speciálních žetonů (hráči se v pokládání střídají). Tyto žetony mohou sloužit jako zdroj vítězných bodů, záleží na strategii, kterou hráči zvolí.

Hra je tvořena třemi koly a každý hráč má v jednom kole čtyři akce. Hráči se po akcích střídají. Akce může aktivní hráč využít k pohybu (lze udělat jednou za kolo pro každou figurku), útoku, obraně, dobírání karet nebo k tzv. rychlému útoku (charge). Rychlý útok je tvořen pohybem a následným útokem. Figurka, která tuto akci využije, však nemůže být znovu v tomto kole použita.

Každá figurka má svou kartu, na které je přesně definováno, o kolik hexů se může pohybovat, na jakou vzdálenost útočí, kouzlí apod. Karty vylepšení se hrají na konci akce, pokud jsou řádně zaplaceny (platí se vítěznými body – ty zůstávají až do konce partie, nezávisle na tom, kolik jsme jich utratili za vylepšení). Hráči v průběhu nebo na konci jednotlivých akcí hrají také akční karty a karty na vítězné body, pokud splňují podmínky pro uplatnění. Tyto karty jim umožňují ovlivňovat dění na stole a podporovat svou taktiku. Po třech kolech, tedy 12 akcích každého hráče, se spočítají vítězné body a hráč s nejvíce body vítězí.

Mám nahráno mnoho partií nejen s kamarády, ale i na turnajích. Hra je povedená, společně s namalovanými figurkami vypadá opravdu nádherně a její tempo je rychlé. Velkou výhodu tvoří nespočet strategií, modelářský aspekt, ale taky to, že za relativně málo peněz máte hodně muziky. Pravidla jsou dobře pochopitelná, takže hra není nijak náročná.

Fantasy světy typu Warhammeru, Warcraftu či Tolkiena jsou mojí vášní a WHU mě velice mile překvapil. Nejen, že je hra svižná a má krásnou grafiku, ale nabízí také rozumný kompromis mezi zážitkem ze hry a peněženkou. K tomu připočtěte i fajn komunitu, turnaje o parádní ceny a máte skvělý tip na trávení volného času. Dokonce se musím přiznat, že jsem několikrát v zápalu boje zapomněl na hlavní cíl hry a měl jiný, jediný cíl – všechny zničit. No, nevyšlo to, ale bylo to fajn 🙂

Hru můžu jedině doporučit. Udělá radost všem, kteří si libují v těchto světech a nemají tolik času na hraní, kolik by si přáli. Nabízí skvělý poměr ceny, kvality a doby partie.

V dnešní uspěchané době celkem ideální příležitost být ve svém vlastním světě pánem chaosu či řádu.