Temný středověk brzy skončí! Alespoň tak to vidí potomci samotného Karla Velikého, franckého krále a prvního římského císaře, jehož dvůr se stal střediskem kultury a poznání v tehdejší Evropě. K návratu na výsluní zbývá udělat poslední maličkost – porazit kacíře, kteří ohrožují snahu Karlových následníků o christianizaci. Dokážete se jim postavit?

Paladinové Západního království
Autoři Shem Phillips, S. J. Macdonald
V ČR distribuuje TLAMA games
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 90–120 minut
Vhodné od 12 let
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 154. (strategické), 318. (celkově)
Mechanismy Umisťování dělníků, různé schopnosti dělníků, správa karet na ruce, správa surovin

Shem Phillips se v Česku uvedl vynikající hrou Nájezdníci ze severu, která vnesla svěží vítr do worker placementu a zaujala stovky hráčů. Nyní tento novozélandský designér spolu se svým kolegou ze země rugby a Pána prstenů S. J. Macdonaldem vytvořil sérii „ze Západního království“, jejímž druhým dílem jsou právě Paladinové.

Originální worker placement

Dominantním mechanismem této hry je opět worker placement. Musím ale říct, že se Phillipsovi podařilo jej obohatit a přidat do něj několik originálních, zajímavých prvků. Tím patrně nejvýznamnějším je, že vás nečeká žádný herní plán, na němž si budete konkurovat ve vyžírání políček. Naprostou většinu workerů totiž umisťujete na svůj osobní, malý herní plán, kde vám kamarádi zavazet nebudou.

Vaším cílem je jako obvykle nahrát co nejvíc vítězných bodů. K tomu budete potřebovat dělat hned několik věcí – bojovat s cizáky, konvertovat je na správnou víru, stavět hradby a pohraniční tvrze, vysílat kněží na misie a vybírat odpustky. Ačkoliv jsme zmínili, že si s protihráči nekonkurujete během samotného umisťování, o odměny už probíhá tvrdý boj a kdo pozdě vyšle kněze na misii, grandiózního bonusu se patrně nedočká.

Na získávání bodů slouží jedna polovina vašeho osobního plánu. Na té druhé se pak snažíte ekonomicky stabilizovat – získáváte jídlo, peníze a nové služebníky, stavíte dílny, které vám zlevňují bodované akce atd. To, jak se vám daří, mimo jiné znázorňují tři ukazatele – víry, síly a vlivu. Pokud nemáte dost velkou vojenskou sílu, těžko přemůžete záludné Saracény; bez dostatečné víry pak na křesťanství neobrátíte žádného pohana. Jedna vlastnost pomáhá rozvíjet druhou. Je tak velice obtížné vyhrát partii a přitom jednu z nich úplně vynechat.

Zločinec nejlepším pracantem

Dalším neotřelým prvkem, který se moc často neobjevuje (naposledy třeba v Anachrony), je rozdílnost vašich dělníků. Ty najímáte vždy na začátku kola, ale další můžete získat prostřednictvím odměn. Mnoho políček vyžaduje specializované profese, třeba útok těžko zrealizujete bez válečníků a ke stavbě opevnění zas potřebujete zvědy. Univerzálním dělníkem je zločinec – v kriminálu se šikovných lidí najde vždycky dost – ale když ho použijete, jako smůla na vás ulpí poskvrna vaší pověsti. Ale co byste pro blaho karolínské renesance neudělali, že?

Jestli vám náhodou vrtá hlavou, proč se hra jmenuje Paladinové Západního království, vězte, že na začátku každého kola si doberete tři paladinské karty, z nichž jednu si necháte, druhou zahodíte a třetí si položíte na vršek balíčku pro příště. Paladinové, věrní to družiníci franckých vládců, vám pak pomůžou tím, že vám dočasně zvýší některé vlastnosti a přivábí k vám pár fachmanů navíc. Do velké míry tak ovlivňují vaši strategii v daném kole. Pokud si třeba vezmete paladina, jenž se specializuje na lov, zaměříte většinu kola na získávání jídla, které vám pak může vystačit třeba půlku hry.

Po sedmi kolech hra skončí a vy získáte poslední body. Především za to, jak vysoko jste se vyšplhali na jednotlivých stupnicích vlastností, ale také za disciplíny, v nichž jste byli dostatečně výkonní – pokud jste tedy nastavěli obrovské hradby, čeká vás prémie, stejně jako za konvertované kacíře či pohraniční pevnosti. Další body vás pak čekají za nasbíraný majetek a tzv. královské rozkazy fungující jako questy.

Euro pro náročné hráče

Paladinové Západního království jsou silným, komplexním eurem pro náročné hráče. Počítejte s tím, že není úplně snadné se hru naučit a že nováček by z ní byl nejspíš pořádně vykulený. V tomto hra připomíná již zmíněnou Anachrony – stojí na samotné hranici mezi zábavnou složitostí a jistou překombinovaností. Takže pokud preferujete jednodušší hry, radši si ji před nákupem vyzkoušejte. Pokud jste ale něco od Shema Phillipse hráli, obtížnost klesne. Autor totiž ve svých hrách využívá stejné ikony a podobné principy, což vám dost usnadní život.

Zkušeným hráčům toužícím po strategických orgií ale hra nabídne mnoho zábavy. Veteráni ocení zejména odlišnost workerů, která vás nutí do promyšleného plánování, a propojenost jednotlivých akcí a vlastností. Musíte dopředu rozvážit, zda investujete do opevnění, které vám zlepší vojenskou sílu, nebo se na ně vykašlete, ale pak budete mít v boji problémy. Nejde si prostě říct, že vyhrajete skrz jedinou disciplínu. Paladinové jsou o nepříjemných kompromisech a odměňují toho, kdo dokáže vykouzlit s málo zdroji hodně muziky. Kladně oceňuji také vlastní herní plán. Díky vzájemnému vyžírání a kradení odměn se hra ale nemusíte bát, že by se hra zvrtla v solo multiplayer. Zato je možné si ji zahrát úplně sólo proti „počítači“.

Body navíc nahrává grafická stránka – tedy pokud se vám líbí ilustrace makedonského tvůrce Mihajla Dimitrievského. Pak jistě oceníte jeho hravou barevnost, ostré linie vizuálně definující zobrazené charaktery a nevážnost připomínající komiksy pro děti.

Mnoho zážitků v malé krabici

Spolu s touto hrou vychází také její bratříček, tedy Architekti Západního království. Oproti nim jsou Paladinové o kus složitější, ale také originálnější hrou, která se nebojí jít za hranice žánru. Architekti naproti tomu nabídnou klasičtější zážitek. Jestli váháte, kterou hru zvolit, zeptejte se sami sebe, zda máte chuť experimentovat a chcete sbírku doplnit o náročnější euro. Pokud ano, Paladinové jsou jasnou volbou.

Paladinové Západního království přináší mnoho zážitků v malé krabici. Nejsou ale pro každého; nejvíce je ocení zkušení eurohráči, kteří se nezaleknou delší partie a složitějších pravidel. Pokud mezi ně patříte, jistě budete nadšení, až se na vašem stole zhmotní královský dvůr Francké říše a Evropa začne pozvolna růst ke slávě.

Silné euro pro náročné hráče nabídne poctivý worker placement s řadou originálních prvků.