V marsovském výboru pro teraformaci už dlouho mají navrch Zelení, jejichž snahy o zalesnění Marsu přinesly své ovoce a aktuálně se vyhřívají na výsluní zájmu. Tím, jak se blíží ke svému cíli, ale urgence jejich agendy výrazně klesá, takže není jisté, zda i v příštím období svůj mandát obhájí. Syndikát Akademiků totiž dosáhl posunu v oblasti jaderné fúze a proslýchá se, že do svých řad získali guru politického marketingu, Mr. P. Nadcházející volební období budou pořádná jatka!

Mars: Teraformace Neklid
Autor Jacob Fryxelius
Počet hráčů 1–5 hráčů
Časová náročnost 120minut
Vhodné od 12 let
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 3. (celkově)
Mechanismy Ekonomika, různé schopnosti hráčů, hand management, umisťování destiček, draftování karet, budování enginu

Na rudém povrchu Marsu v našich rukou již nesčetněkrát vykvetly rostliny, zaleskla se modř oceánů a zvýšila teplota na pro člověka příjemnou úroveň. Mars: Teraformace nás ale ještě pořád nepřestal bavit. A aby naše kolonizující choutky dostaly novou krev do žil, dočkali jsme se dalšího rozšíření s podtitulem Neklid.

Objem hodný kulturisty

Tento pátý přídavek k základní hře se o přízeň hráčů ucházel nejprve na Kickstarteru, a přesto, že mi je taková politika proti srsti, tentokrát si nechám jedovatou poznámku pro sebe. Místo toho raději budu tvůrce blahořečit, že díky úspěšné kampani jsme se dočkali i prvku, který hra potřebovala od první chvíle: dvoupatrových hráčských desek, na nichž všechny ukazatele drží tam, kde mají. A to i při pohybech herního stolu.

Desky jsou skvělé a fungují vážně dobře, konečně jsme se, po několika více či méně povedených neoficiálních pokusech o „overlay“, dočkali oficiálního řešení. A je dokonce vizuálně pohledné, nebál bych se říct, že se jedná o nejkrásnější komponentu celé hry, což sice není překonání bůhvíjak vysoko položené laťky, ale stejně oceňuji, že se kromě praktické stránky můžeme kochat i pohledem.

Nyní už ale k Neklidu. Tento přídavek se hned po rozbalení zařadil na první místo všech rozšíření k Marsu: Teraformaci z hlediska množství komponent. Ano, Venuše měla novou desku se stupnicí Venuše a pořádnou porci nových projektů, Kolonie zase nabídly vesmírné lodě, nové projekty a destičky kolonií, Neklid jde ale ještě o krůček dál a zvyšuje sázku deskami Výboru pro teraformaci a panelu pro globální události, téměř padesátkou figurek delegátů v 6 barvách a kartami globálních událostí a nových projektů. Poslední ránu pak předchůdcům zasadí žetony vládních programů. Neklid prostě naděluje velmi štědře.

_

Volte vaše soukromé blaho

Množství komponent nedefinuje kvalitu, nicméně je poznat, že v tomto byl Kickstarter přínosem. Co se týče herního zážitku, tvůrce sáhl opravdu do hloubky a nebál se přinést poměrně výrazné zásahy do hry. A to ve dvou hlavních oblastech. Menší z nich, globální události, jsou reprezentovány kartami, které se při svém příchodu do hry zařadí do fronty a v každém kole postupují směrem k políčku, kde jsou spuštěny či vyřešeny. Tím umožňují hráčům připravit se a zmírnit jejich negativní dopady (např. ztráta peněz), nebo zvýraznit ty pozitivní (např. zisk surovin). Mimo svůj efekt vždy zvýší sílu jedné ze šesti frakcí ve Výboru pro teraformaci.

Tím jsme se dostali k jádru celého rozšíření, politikaření. Vysoce pokročilá společnost se rozhodla zkazit si vztahy politikou, byl ustanoven Výbor pro teraformaci a každý může do světa vykřičet svůj názor na organizaci společnosti. Hráči mají novou akci a mohou posílat svoje delegáty do Výboru, kde se snaží získat převahu pro jednu z šesti frakcí. Ty se od sebe výrazně liší a každá z nich při nástupu ke kormidlu poskytne jednorázový bonus (např. zmínění Zelení při nástupu k moci dopřejí hráčům kredit za každou kartu zeleně, mikrobů a zvířat). A v průběhu vlády platí buď specifická podmínka, nebo je k dispozici speciální akce (např. během vlády Syndikátu Akademiků je možné si za 10 kreditů koupit 3 nové karty projektů). No a hráči se v podstatě přetahují o to, která frakce bude vládnout, je totiž jasné, že každému se hodí něco jiného.

Na konec každé generace přibyla ještě nová fáze, politická, při které se mění vláda, posunují globální události a provádí údržba nových komponent z rozšíření. Úkonů není zrovna málo, takže počítejte s tím, že v prvních partiích budete postupovat pěkně krůček po krůčku s pravidly v ruce.

Bez politiků tančit nejde

Neklid si své jméno opravdu zaslouží, do stojatých vod Marsu přinesl napětí a chutnou porci dynamiky. Díky nové možnosti (zisk a umístění delegáta) můžete výrazně ovlivňovat směřování marsovské politiky a tím nahýbat misky vah na svoji stranu. Zisk jednorázového bonusu a zavedení vládní politiky, která vám jde na ruku, jsou mocné taktické prvky a kdo je zanedbá, může hodně splakat nad výdělkem. Připadalo mi, že např. ve srovnání s Koloniemi (a tím spíše oproti Venuši) je politika v Neklidu hráčům více „nucena“, což mi osobně nevadilo, jen to znamená, že zařazení rozšíření znamená upsat se mu.

Kvůli nové fázi a nové akci (vyslání jednoho delegáta je pro každého hráče jednou za generaci zdarma) se každá generace trochu protáhne, což v součtu prodlouží partii klidně o půl hodiny. Velmi tedy doporučuji hrát s Neklidem i Předehru, naopak Kolonie bych vynechal už kvůli prostorové náročnosti, kdy tři nové herní desky a desky kolonií zaberou stejné množství prostoru jako celá herní deska. Potěší, že i karty z rozšíření hezky ladí s principem vládnoucí strany a delegáty, takže je např. můžete zahrát, když jsou u moci Rudí, nebo když máte delegáta u vládnoucí strany.

K tomu, aby ve Výboru nenastala stagnace, slouží globální události, které do lavic jednotlivých frakcí vysílají neutrální delegáty, a ti pak rozhýbávají změny u kormidla. Neklid nikoho nenechá v klidu a při jeho zapojení do partie Marsu: Teraformace si chtě nechtě ušpiníte ruce trochou té politiky. Za mě je to dobře, nádech naivity se ze hry nadobro vytrácí…

Neklid je dobře vymyšlené, náročné, pravidlově poměrně rozsáhlé rozšíření. Partii vám prodlouží, což nemusí být každému po chuti, ale výměnou za čas navíc poskytne chutnou porci nových prvků. A ty já vždy uvítám s otevřenou náručí. Neklid navíc velmi dobře zapadá tematicky. V mém osobním žebříčku se Neklid zařadil na druhou pozici mezi rozšířeními, hned za Předehru, se kterou mu to na stole při hře sedí nejvíce.

Chcete Marsu: Teraformaci obětovat ještě více času než doteď? Berte Neklid. Dostanete spoustu nového obsahu a tematicky skvěle padnoucí rozšíření oblíbené hry.