Přistupte blíže, vážení! Naše obludárium právě dnes otvírá brány za mimořádně výhodné vstupné! Spatříte, co jste nikdy neviděli; monstra, ze kterých se úžasem tají dech a jejichž zuřivost překoná pouze jejich vzácnost! Mořské příšery, běsy z dalekých hvozdů, prastaré bohy i hrůzy z nočních můr! Tak překonejte strach, položte na stůl své tolary a pojďte dál!

Obludárium
Autor Richard Garfield
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 45 minut
Vhodné od 12 let
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 2 812. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, sbírání sad

Jsou designéři, které znají nadšení hráči deskovek, a designéři, které už poznal celý svět. Richard Garfield patří do druhé kategorie. Proč? Protože Magic: The Gathering. Tuhle původně malou karetku pro kamarády paří půlka vesmíru a Richard by se tak mohl válet na Bahamách, ale on si řekl – proč? Proč, když můžu vytvářet další hry? A na kontě jich má od té doby pěknou řádku; třeba Vládce Tokia, Robo Rally nebo nejnověji právě Obludárium, na jehož překladu se mimochodem podílela také část naší redakce.

Radostná lehkost draftování

Jedná se o svižnou draftovací karetku, v níž se snažíte dostat se mezi nejlepší kryptozoology a obludoznalce prestižní společnosti Carnival of Monsters. Jak? Tím, že budete mít tu nejlepší sbírku oblud! Princip je prostý, každý z hráčů dostane osm karet. Vybere si tu, která se mu nejvíc hodí, a zbytek pošle dál. Jakmile vám nic nezbude, určíte, který z hráčů nejlépe splnil požadavky daného kola, zde sezony (má třeba nejvíc mořských oblud) a valíte znovu. Hraje se celkem na čtyři sezony, po nichž se spočítají vítězné body za nabrané obludy, tajné úkoly, zbylé peníze a pár dalších kritérií. Zkrátka klasický point salad.

A co vlastně draftujete? Především samotné obludy. Ve hře jich běhá šest typů z různých krajů; třeba mořské, vzdušné či lesní. Některé jsou malé, jiné gigantické. Abyste si je mohli vyložit, potřebujete si nadraftovat také karty krajů, z nichž pocházejí. Dvě dostanete do začátku, zbytek si musíte vzít. Větší tvorové chtějí víc lokací stejného typu, takže pokud chcete bodovat, musíte se trošku specializovat.

Dále můžete nabrat zmíněné tajné úkoly (dají vám třeba dva body za každou obludu daného typu) a zaměstnance. Ti stojí peníze, ale umožní vám používat zvláštní schopnosti, průzkumníci se třeba počítají jako karty krajů a lovci vás zachraňují před běsnícími obludami. Na konci každého kola totiž musíte zkrotit každý nový přírůstek, který se s osudem exponátu nehodlá smířit!

Hra pro děti i nehráče

Jak vidíte, princip je velice jednoduchý. Hra je díky tomu přístupná i dětem. A kdyby se u vysvětlování pravidel vaše potomstvo nepříjemně potilo, můžete sáhnout po volitelné jednodušší variantě. Také, jak jsme již vyzkoušeli, Obludárium dobře funguje s nehráči, a nejeden z nich po první partii zjišťoval, kde že si je pořídí.

Simultánní draft zaručuje vysoké tempo hry. Nikdy nečekáte na tah dlouho, pořád něco vybíráte či zvažujete a samotná partie také není nikterak dlouhá. Na rozdíl od 7 divů světa je zde méně prostoru pro strategizování a počítání, což možná geekové neohodnotí příliš kladně, ale pro většinového hráče jde o jasné plus. A určitě se, jako občas ve zmíněných 7 divech, nestane, že by hráč při první partii ještě v posledním věku netušil, co je vlastně dobré dělat. Obludárium je v tomto ohledu mnohem přístupnější a rodinnější.

Nevýhodou hry je jistý podíl náhody. Ve hře je vážně hodně karet, což je super, ale pokud nehrajete v plném počtu lidí, zdaleka všechny nepoužijete. Takže vaše mořská monstra, na která si půl hry štelujete kraje, nakonec nemusíte pomalu ani zahlédnout. Tahle smůla naštěstí postihne hráče jen občas a většinu partií jsem neměl pocit, že by si vítěz své vavříny nezasloužil. Také zde nehledejte příliš originality. Všechno, co ve hře je, jsme už někdy viděli (a neříkejte, že vám kraje nepřipomínají magicové landy). Průkopníkem Obludárium zkrátka nebude.

Mlok Scamander by prasknul radostí

Jenže při partii na tyhle dvě skvrnky na kráse snadno zapomenete. Jednak nemáte čas meditovat nad koloběhem mechanismu v deskoherních dějinách, jednak si užíváte tu neskutečnou, nádhernou grafiku, kterou Obludárium nabízí. Nenašel se snad jediný pařan, který by si ji nepochválil. A ta přehlídka monster! Pochází ze všech koutů mytologie, z pohádek, bájí a příběhů. Kdyby měl takový bestiář k dispozici Mlok Scamander, prasknul by radostí!

Velice specifická je hra dvou hráčů. Ta u řady draftovacích her nefunguje. Garfield se nám pokusil naservírovat funkční variantu, a v podstatě se mu to povedlo, i když Obludárium září nejlépe ve víc lidech. Ve dvou si kromě standardních karet nachystáte ještě osobní balíček, který vám rozšíří výběr. Zároveň budete ničit karty vašemu soupeři. Počítejte s tím, že tato varianta je o dost škodolibější a chutě budete kamarádovi rozšlapávat jeho sny a naděje. Má hodně temnozemí? Ale jeminánku, to nemůže počítat s tím, že mu přijdou velké temné stvůry! Varianta pro dva má něco do sebe a musím říct, že jsem jí velice příjemně překvapen.

Obludárium je svižnou karetní hrou určenou především na rodinné hraní či na menší párty. Na proložení si ji ale dají rádi i nároční hráči; už jen kvůli té nádherné přehlídce monster, uklidňující jednoduchosti a sběratelskému duchu, který ocení skoro každý. Možná nejde o nejkomplexnější kousek vaší sbírky, ale na poličce rozhodně nebude chytat prach, tomu věřte. Radši si ji nechte pěkně při ruce, uvidíte, že si ji vaši kamarádi a rodina každou chvíli vyžádají.

Svižná draftovací karetka zaujme uklidňující jednoduchostí, sběratelským duchem a nádhernou přehlídkou monster.