Paříží prochází tajemný cizinec a vyhlašuje nelegální, zato pro mnohé vědce atraktivní soutěž: kdo dokáže oživit člověka sestaveného z cizího masa a kostí, pohádkově zbohatne. Ne každý dokáže odolat; profesně jde o výzvu, jejíž pokoření by garantovalo metaforickou nesmrtelnost, finančně pak o zajištění pohodlného života až do smrti. Jenže co když to znamená upsat duši peklu? A kdo je vlastně onen záhadný mecenáš…?

Monstrum: Frankensteinovi dědicové
Autor Dan Blanchett
Časová náročnost 90–180 minut
Vhodné od 13 let
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 1 127. (strategické), 2 698. (celkově)
Mechanismy Umisťování dělníků, házení kostkami, různé schopnosti hráčů, sbírání sad

Dan Blanchett je v tvorbě deskových her stále ještě nováčkem; na kontě má kromě Monstra ještě u nás vcelku neznámou hru Infamous: The Pirate Wars. Jak se mu podařil první kontakt s českým, hororové hry vpravdě milujícím trhem?

Monstrum je klasický worker placement, který víc než originalitou vyniká silným, vtipným tématem a příběhem zpracovaným spíše ve stylu ameritrashů. Hráči zde vklouznou do kůže (ech, ne doslova) vědců, kteří se upsali tajemnému cizinci a nyní se snaží vytvořit umělého člověka. K tomu budete potřebovat vaši osobní hráčskou desku, na níž najdete laboratoř na suroviny (svaly, orgány, kosti, krev), pitevní stůl, kde se bude celé puzzle skládat, a ukazatele vaší lidskosti, pověsti a odbornosti. První vlastnost říká, jak moc jste už propadli peklu, druhá, jak si vás váží vědecká i laická komunita a třetí, jak dobří vlastně jste se skalpelem.

Jde o worker placement, takže dostanete pár dělníků, zde konkrétně vědce a asistenty, a na obrovském plánu Paříže volíte, jaké políčko navštívíte. Naprosto stěžejní je pro vás získávání surovin, tedy v podstatě mrtvol. Něco jde vykopat na hřbitově, ale upřímně, deset let starý nebožtík má sice kosti v pořádku, ale nic lepšího z něj nedostanete. To v márnici, tam jsou k dispozici jinačí tělíčka! Úplně nejlepší je pak navštívit nemocnici. Bez rozumné pověsti vás tam sice nenechají se poflakovat, ale pokud už nějakou máte, nu, není nad pár hodin starou mrtvolu. Občas se na náměstí konají veřejné popravy, a to je pak přetahovaná! Pokud máte krizi, stavte se na jatka; zvířata jsou taky trochu lidi a jejich tkáň poslouží skoro stejně dobře. A jestli se neštítíte ušpinit si ruce, nějakou tu mrtvolu si vyrobte. Ale bacha, budete pak muset uplácet policii, aby koukala jinam.

Nejen sháněním svalů a kostí je ale živ člověk. Další vědce můžete poslat do nemocnice, aby pracovali za peníze či zadarmo, čímž získáte pověst a lidskost. Je také možné jít na akademii, kde dostanete karty bádání, jež posunou vaše znalosti i výzkum zase o kus dál. V docích se vždycky toulá chátra, která vám ráda pomůže třeba vykrást nemocnici. A pokud cítíte, že už to s tím vším kucháním lidí přeháníte, v kostele se jistě najde způsob, jak ulevit vašemu svědomí. Kromě políček na herním plánu můžou vaši vědci makat také v laboratoři, kde například tréninkem zvyšují odbornost či jim pustíte žilou, abyste měli čerstvou krev.

Když máte oběháno, přišel čas kouknout se do laboratoře. Pokud máte dost vysokou odbornost a požadované suroviny, můžete sešít třeba ruku nebo trup. Za každý dílek dostanete vítězné body, ale bacha, pokud jsou suroviny staršího data nebo jste byli nuceni zapojit pověstné „psí kusy“, trochu vás to skrouhne. Jakmile máte kousek člověka hotov, je potřeba ho ještě potáhnout kůží, což vyžaduje krev, nejhůř sehnatelnou surovinu hry. Pak už zbývá jen koupit leidenské láhve a nabít je elektřinou, a můžete zatáhnout za páčku. Zde do jinak poctivého eura přichází silný prvek náhody, tedy kostky. Pokud hodíte špatně, může se vám stát, že vám nějaká ta končetina uhoří na prach. Štěstíčku jde naštěstí jít naproti vysokou odborností.

Rozvoj vašich tří atributů je další klíčovou složkou hry. Jednak za ně získáte na konci hry vítězné body, jednak vám dávají další bonusy. Vyšší odbornost je nutná pro tvoření složitějších částí, ale taky nabídne lepší kostky při oživování netvora. Pověst vám přihraje další asistenty a vědce, takže máte víc možností na herním plánu. Je tedy záhodno oba atributy co nejdřív napumpovat. Lidskost zase zvyšuje pověst, což takový zázrak není, ale pokud vám klesla pod nulu, body naopak ztratíte. S jistou mírou bestiality se ale hra prokličkovat dá, jen bacha na karty událostí, občas se úplně nevyplatí být zlý.

Každé kolo lížete jednu událost, a tady se tvůrce hry vyřádil nejvíc. Čekají vás policejní inspekce, šíření moru, nepříjemné návštěvy vašeho mecenáše, kterému musíte vysvětlovat, proč sbíráte prestiž, zatímco mrtvola ve vašem sklepě dvě kola nepoznala skalpel. Některé z nich jsou rozvinuté v pravidlech a protkané flavour texty. Monstrum hodně sází na budování atmosféry, a musím říct, že úspěšně. Ačkoliv během partie vtipkujete o čerstvých mrtvolách, ponurost a strašidelnost se hry drží jako přivázaná šlachou. Pomáhá tomu i silná grafika plná bledých umrlců a někteří hráči říkali, že se jim o hře po partii dokonce i zdálo. Vše dotváří provázanost s originálním románem Mary Shelleyové. Monstrum není hrou pro děti; alespoň pokud nejsou členy Addamsovy rodiny.

Jinak jde ale o přístupné euro. Pravidla nejsou nikterak složitá a snadno je pochopí i nehráči. Některé ale možná odradí délka partie; obvykle se pohybuje kolem dvou a půl hodiny, když se velcí stratégové zamyslí, není problém hrát tři hodiny. Na europoměry je zde silný podíl náhody – dobrým hodem na oživení lze nahrát hodně bodů naráz a v poslední chvíli jednoho dva soupeře přeskočit. Pokud by vám dělalo problém tato specifika strávit, autor vydal neoficiální pravidla zvaná Prometheus, která jsou k dispozici česky na Zatrolených hrách. Ta hru urychlují a také dávají do vašich rukou více kontroly.

Bavilo mě, že workerů jsou dva druhy, přičemž asistenti nemůžou dělat každou práci. Musíte tak přemýšlet, koho pošlete kam prvního, které místo je nejlukrativnější a které vám nikdo nevyfoukne, takže můžete počkat. Do jisté míry lze hráče vyhazovat z jejich políček, ale zbytečně je nakrmíte penězi, což nestojí vždy za to. I když je ale všude plno, je super, že vždycky můžete jít pracovat do laboratoře, pustit vašim pracovníkům žilou či pocvičit odbornost. Zejména v druhé části hry dělají lidé více věcí u sebe ve sklepě než v Paříži. Hra dobře fungovala ve všech počtech hráčů, což také hodnotím kladně, ve dvou jsou totiž worker placementy často jalové.

Přišlo mi ale, že některá pole jsou dost nouzová či specifická a není sranda si vybrat, jestli chcete jít radši na jatka a smířit se s mínusovými body za zvířaty líznuté části těla, nebo si vezmete karty, které vám nepřipadají tak atraktivní. Zda brát krev, která se vám zkazí, nebo spáchat vraždu, která vám nepříjemně zatřese s lidskostí. Poslední tahy kola opravdu nutí člověka se zamyslet nad prioritami. Vždycky ale můžete najít rozumné řešení.

Monstrum bych doporučil především hráčům, kteří mají rádi hororovou či makabrózní tematiku. Ať jde o nováčky nebo zkušené deskoveterány, hra je bude určitě bavit, a takovému fandovi gotických románů udělá velkou radost na Vánoce. Síla tématu a provázanost mechanismů s předlohou hru v podstatě definují. Díky svým objektivním kvalitám se ale Monstrum neztratí v žádné sbírce. A navíc, každý z nás má občas chuť rozřezat pár lidí a zkusit vytvořit někoho nového. Někoho lepšího. Já osobně jsem to… moment, někdo klepe. Zbytek vám dopovím, až otevřu, a…

Atmosféricky silný worker placement vhodný pro nováčky i zkušené osloví nejen fandy makabrózní tematiky.