V podsvětí se šeptá o něčem velkém. O útoku na továrnu SHIELD, o kšeftech se zbraněmi a o nadlidech, kteří jsou do něj zapojeni. V sídle Avengers vyzvánějí telefony a Nick Fury bude mít zase jednou napilno. Vždyť nejde o nic menšího než o záchranu světa!

Marvel Champions
Autoři Michael Boggs, Nate French, Caleb Grace
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 45–90 minut
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 2. (modifikovatelné), 303. (celkově)
Mechanismy Kooperativní hra, různé schopnosti hráčů

Nate French je na živé hry specialista a na kontě jich má už pěknou řádku; jmenujme třeba Arkham Horror, Hru o trůny nebo Pána prstenů. Pod svá křídla tentokrát vzal dva nováčky: Caleba Grace, který si svoje schopnosti vyzkoušel právě na Pánovi prstenů, a dosud designem nepolíbeného Michaela Boggse. Jak se jejich společný projekt podařil?

Na začátku vaší první partie Marvel Champions si vyberete (případně postavíte, pokud chcete začít pěkně od podlahy) váš balíček. Ten bude obsahovat karty jednoho ze superhrdinů (jejich přehled najdete v boxu), několik obecných karet (třeba Sídlo Avengers nebo Nicka Furyho) a karty jedné specializace, například agrese nebo ochrana. Zvolíte si vašeho nepřítele, přičemž v základní hře jsou k dispozici tři: Rhino, Klaw a Ultron. A jde se na věc.

Šampioni Marvelu

Spider-Man – Obrýlený studentík Peter Parker, který se s chutí převleče do pavoučího kostýmu a vrhne se do boje proti lumpům všeho druhu, se stal jedním z nejvýznamnějších koní marvelovské stáje. Ve hře je univerzálním charakterem, který dokáže rušit nepřátelské plány, ale umí si také pořádně bouchnout. Na seznámení s principy Marvel Champions je to ideální postava.

She-Hulk – Jennifer Walters, sestřenice Bruce Bannera, krvácela po postřelení v nemocnici, když jí její příbuzný nabídl krev na transfuzi. To jí změnilo život. A pokožku. Ve hře jde o pěkně agresívní furii, která trestá padouchy salvou pěstí a pořádnou nálož taky snese. Jestli chcete hlavně bušit, sáhněte po ní.

Black Panther – Král Wakandy si občas rád skočí do spandexového kostýmu a vytrestá záporáky osobně. Stačí k němu vyložit hromadu upgradů, třeba drápy nebo brnění, a pak jen zahrajete kartu Wakanda navždy, která je všechny aktivuje, a celý svět se zatřese. Black Pantherův základní balíček je zaměřen na obranu a podrží tým v každé patálii.

Iron-Man – Od té doby, co Tony Stark nepije, hledá povyražení v boji se zlem, v čemž mu pomáhá mechanické brnění se spoustou vychytávek. Na začátku si skrz Tonyho schopnost doberete hodně karet – a až vyrazíte do boje obtíženi raketovými botkami, helmou a rukavicemi, už vás nepůjde zastavit. Jen se toho dožít.

Captain Marvel – Idol všech moderních žen Captain Marvel udivuje svou nadpozemskou silou jak ve filmu, tak ve hře. Pokud si ji zvolíte, můžete čekat pořádný energetický doping resultující v tvrdé pecky, které většina nepřátel nerozchodí. Marvel umí také mařit nepřátelské plány a její schopnost létat ji dostane z každé šlamastyky.

Není čas se flákat

Vaším cílem je seřezat padoucha do bezvědomí dřív, než realizuje svůj ďábelský plán. Padouch má svoje životy a svůj vlastní balíček plný nepříjemných překvapení. Na plán postupně přidává žetony, a když jich má dost, postoupí do jeho další fáze – a nebo vyhraje. Musíte tedy spěchat; jakmile se flákáte a chystáte si triky později, nemusí žádné později přijít.

Ve svém tahu můžete udělat hned několik věcí. Tou patrně nejdůležitější je změna vaší totožnosti. Je Peter Parker zavřený ve studovně, nebo se mezi mrakodrapy pohupuje přátelský soused Spider-Man? Záleží na vás, ale Parker Rhina určitě nezastaví. Zato vám vyloží víc karet a ještě se parádně nadlábne u tety May. V jednom kole můžete změnit totožnost jen jednou, takže musíte pečlivě plánovat. Když zůstanete v podobě superhrdiny, riskujete nářez od padoucha, pokud v té civilní, dáte mu čas se nadechnout a posunout jeho ďábelský plán. Tato možnost je patrně nejoriginálnějším prvkem celé hry a mně osobně se moc líbila. Také nutí hráče k týmovému myšlení. Protože pokud se všichni hodíte do gala a vyrazíte do divadla, kdo zabrání záporákům v jejich rejdech?

Dále můžete hrát vaše karty, kterých je hned několik druhů. Za prvé, spojenci, které vyložíte před sebe a oni vám pomáhají. Mezi nimi najdete známé tváře, třeba Daredevila, Visiona nebo Hawkeye. Někteří, jako například Hulk, budou vítanou posilou v boji, jiní spoléhají spíše na své schopnosti. Taková Jessica Jones umí nepřátelům pořádně zkomplikovat jejich intrikaření! Dále hrajete karty podpory, které leží před vámi a jejich schopnost využijete v každém kole, vylepšení pro vašeho hrdinu a jednorázové události, třeba brutálně silné útoky. Vše vykládáte za symboly zdrojů, které se nacházejí na každé kartě, ale musíte ji odhodit. Šetřit kvůli limitu ruky nemůžete, takže čelíte dilematu, zda zahrát v kole víc slabších karet nebo jednu dvě silnější.

Originální LCG

Pokud jste už nějaké LCG hráli, nejspíš tušíte, o co asi tak půjde. Musíte stíhat lovit několik zajíců naráz: řezat padoucha jako nezdárného syna, vylepšovat hrdinu, odrážet dotěrné nohsledy a mařit nepřátelské úmysly. Čím se tedy Marvel Champions odlišují?

Kromě již zmíněné změny totožnosti nám autoři nachystali několik dalších svěžích novinek. Moc se mi líbily karty závazků. Ty běhají v padouchově balíčku a nutí hrdiny vypořádat se s civilními problémy. Petera Parkera chtějí vystěhovat, Black Panther má vladařské povinnosti, She-Hulk musí do práce… A samozřejmě, stejně jako v komiksu, i ve hře se tyto problémy objeví, když je nejméně potřebujete.

Každý z hrdinů má také svou nemesis, úhlavního nepřítele, který na vás může kdykoliv vybafnout z padouchova decku. A když přijde, je zle. Nepotřebujete dalšího tuhého oponenta a nepříjemné podrazy. Ale komiksový fanoušek musí stejně zatleskat. Vždyť právě souboj s hrdinovým úhlavním nepřítelem je to, co máme v každém příběhu nejradši!

Tvorba vlastních balíčků je u LCG povinností, ale stejně se mi líbilo, kolik možností v základním balení hry máte. Můžete modifikovat jak svoje decky, tak ty padoušské, které mají více úrovní obtížnosti a hned několik variant, jak je využít. V tomto mi hra přijde silnější než třeba Pán prstenů (s nímž sdílí princip maření plánu, respektive prozkoumávání lokací), který expanze nutně potřebuje. Než se se základní hrou vyblbnete, uteče hodně času.

Hrajte jako tým

Hra klade velký důraz na spolupráci. Jakmile někdo z hrdinů dostane na frak, ostatní jej okamžitě musí nahradit. Můžete spouštět akce v kamarádových kolech, žádat spoluhráče o pomoc, vytvářet spolu úžasné kombinace a podržet parťáka, když se mu zrovna nedaří. Což se bude stávat. Obtížnost není nijak šílená, ale hra vám nedá ani nic zadarmo a klidně můžete pohořet už u první mise. Efektivní spolupráce je dobrým předpokladem, abyste padouchy naklepali jako řízky a mohli si užít klidné Vánoce.

Asi největší nevýhodou hry je pracná příprava. Tu by vám mohla ulehčit krabice, kdyby byla pěkně rozdělená do chlívků a vy tak mohli všechny karty přehledně skladovat, ale bohužel, tento upgrade si musíte vyrobit s nůžkami a kartonem sami. I pak ale chvíli trvá nachystat všechny balíčky, které se hry účastní, alespoň než se zorientujete v kartách.

Blackfire sice původně avizoval, že se do lokalizace dalších rozšíření moc nepohrne, ale podle posledních informací už se na některém rozšíření pracuje. A to je dobře, protože sběratelský a kombinační potenciál hry je vysoký a FFG už teď oznámilo třeba Kapitána Ameriku nebo Thora. Kromě jejich karet jistě přijdou i posily pro současnou sestavu. Do té doby si musíme vystačit se základním balením, které ale nabízí samo o sobě pořádně šťavnatou porci zábavy.

Zábavná kooperativka nabízí několik originálních prvků a atmosféru fascinujícího světa Marvelu k tomu.