Tajemná, s výrazem, který přímo láká, abyste zkoumali dál, co se za ním skrývá. Oděna v něčem tak nesourodém, že se člověk musí zastavit a alespoň na chvilku se zamyslet, zda obdivovat, nebo odsoudit ten mišmaš, co má před sebou. Většinou taková polemika stejně končí úsměvem a přeci jen povzdechem nad tou, ač podivnou přeci jen krásou. Ano a tohle všechno a mnohem víc je Praha. Praha plná zázraků a tajemství, srdce Evropy, sídlo starých Slovanů. Mohla bych tady o ní hovořit ještě mnohem déle, ale myslím, že lépe to už za mne udělali jiní. Právě k jedněm z těch děl patří kniha z dílny Michaela BronceLegendy: Praga caput regni.

Povídková sbírka, když pominu předmluvu (která ale za přečtení rozhodně stojí), otevřel Jan Dobiáš příběhem Libušiň hněv, který, jak už název napovídá, má dost co dočinění se založením samotného města. Každopádně celou tuto problematiku nám autor představuje z poněkud jiné, a nutno dodat, že zajímavější perspektivy. Následující povídka Druhá strana od Jana Pohunka nás zavádí skrze zvláštní průchod do Prahy dosti jiné než té naší, ne překvapivě na tzv. druhou stranu. Co přesně to ale znamená zjišťují hrdinové jeho příběhu, kteří kdysi ztratili kamaráda za skutečně podivných okolností, dostanou možnost, vrátit se do staré kůlny, kde se tehdy rozdělili. Že by přeci jen nebylo úplně pozdě jej zachránit?

Jako další nás Lucie Lukačovičová provede Prahou, která má v sobě nádech magie, ale v mnohém připomíná tu naši skutečnou. Dva hlavní hrdinové, zaměstnanci detektivní kanceláře zabývající se nadpřirozenými jevy, se pokusí zjisti, kdo stojí za zmizením mladíka jménem Adam. Zdá se, že celý případ zavání machinacemi někoho, kdo jaksi nepatří mezi lidi. Následuje příběh, jehož autorem je Leonard Medek, nás zavede do devatenáctého století, za mladíkem s neobvyklým jménem František Franta, a mapuje jeho návštěvu u strýčka, obecně známého jako „černá ovce rodiny“, což samo o sobě prozrazuje, že tato návštěva nebude jen tak ledajaká.

Aluzionista, jednak zvláštní název povídky, ale také přímo jméno hlavního antagonisty. Věřili byste, že tento pán je ve skutečnosti postava z knihy a že je schopen cestovat mezi různými literárními zpracováními Prahy? Rozhodně tím Jarmila Kašparová dokázala čtenářstvu zprostředkovat nevšední zážitek. Dále se opět vrátíme k Janu Dobiášovi, který přispěl ještě jednou, a to Lvem z nádraží Vyšehrad, blíže zaostřeno takovou malou detektivkou s neobvyklým nádechem. Neboť mizení soch ze starých zavřených nádražních budov není zcela běžný případ pro pražskou kriminálku. Lépe už na tom je ale jejich externí pomocník záhadolog Vašek.

Pavel Fritz nás provází svou povídkou díky postavě Kamila Tůmy, člověka, který obětoval většinu svého života práci. Jenže pak přichází zlom v okamžiku, kdy mu dojde, že je všechno nějaké zvláštní, že už možná není ve světě, který mu byl tak dobře známý, že je ve světě mrtvých…
Povídka Vladimíra Zajíce nás uvádí do roku 1999, přímo do Štědrého dne. Ten ale nepatří mezi ty nejšťastnější hlavně pak pro Marii a jejího muže Josefa. On, restaurátor, si usmyslel, že dnes musí převzít zakázku a jelikož není schopen řídit, trmácejí se spolu zimní krajinou. Ve chvíli, kdy odbočují na neznačenou cestu, obklopí je něco snad až magického a oni se ocitají uprostřed lesa, kudy žádná cesta nevede, všude kupy sněhu, zkrátka a dobře, cosi tady nehraje. Což jim záhy potvrzuje zvuk řinčících zbraní a hlahol bitvy.

Ryšavý kocour, černý pes, příběh, který nás zavede na konec druhé světové války přímo v Pražských ulicích. Ovšem čtenářům otevírá zcela jiný, až okouzlující pohled na historii, která se tehdy odehrála, možná za to mohou magické bytosti k Praze neodmyslitelně náležící, možná postačí jen hloubka samotného díla, ať tak či tak povídka Františky Vrbenské v sobě nese zvláštní nádech, který čtenář bezpochyby ocení. Vlado Ríša nás naopak zavede do Prahy, která se jen hemží démony a anděli. A jeden takový démon, on sám o sobě tvrdí, že je nejmocnější, si najme Přemysla Šarého, hlavního hrdinu povídky, aby pro něj získal neviditelný plášť, který vlastní kardinál. Risk ztráty vlastního života je jaksi podstatnější než nechuť přijmout tak „skvělou“ nabídku práce.

Příběh, jehož autorem je Míla Linc, v sobě nese zvláštní druh smutku a temnoty. Vypráví totiž o muži, který topí své strachy v lahvích s alkoholem, jedno jakého druhu. Kdo by ale tušil, že za zanedbaným opilcem se může skrývat něco víc, třeba kus minulosti, který stojí za tím, proč je pořád v lihu. Praha Daniela Tučky je doslova a do písmene nereálná, jedná se totiž o tzv. e-Prahu, virtuální realitu, kde je možné skoro všechno. Ovšem pouze do okamžiku, než se proviníte něčím nevhodným, to si na vás pak došlápnou Korektoři. Ještě horší se tato situace stává v okamžiku, kdy se zde ocitnete, aniž byste byť jen tušili, kdo jste a co tady pohledáváte.

Michael Bronec na scénu uvádí povídku Gambořin gambit. Celým příběhem čtenáře provází oddíl Domácí gardy, hlavně pak bejamínek týmu WladimirKowalski. Sice mladíček, ale přeci jen s charismatem. Možná právě proto vybere velitel oddílu Kramer jeho, aby se zhostil sice složitého, nikoli však nesplnitelného úkolu. Domácí garda má totiž za úkol chránit Koordinátora za jakýchkoliv okolností, jenže právě nyní se naskytl problém a podezřelá osoba se skrývá v krásné dívce. Možná proto se s ní má právě Voloďa sblížit, ale když onoho strategického kroku vzejde svatba, je zřejmé, že se děje něco zvláštního. Sbírku poté uzavírá příběh Věry Mertlíkové – Každý něco pro vlast, v němž hlavní úlohu sehrává mladík, jehož otec je známým a spolehlivým formanem. Nicméně to není to, v čem by jeho syn chtěl pokračovat, tedy až do chvíle, než se této povinnosti musí ujmout, a to přímo v matičce Praze. Naštěstí se zdá, že je to jen jednorázová záležitost, i když jak se později ukáže obohacená dosti, jednak o setkání s několika pražskými nadpřirozenými bytostmi a také o zajímavé divadelní představení.

Sborník mě uhranul (v dobrém slova smyslu) už svou fascinující obálkou. Nutno dodat, že první dojem nezklamal, neb jsem se v mnoha pasážích jednak skvěle pobavila a druhak třeba také zasmála. Díky zvučným jménům, jimiž knížka disponuje, vám jistě nemusím popisovat, že se čtenář má rozhodně na co těšit. Krom toho všeho, získáte rozhodně jiný náhled na tu naši matičku Prahu. Takže já mohu pouze doporučit. Věřím, že si četbu užijete.

Vydal: Straky na vrbě

Autor: Kolektiv autorů

Autor obálky: Tomáš Kučerovský