Han Solo měl u Huttů hodně velký škraloup. Zastřelení Greeda by velký Jabba Hutt ještě skousnul, ale nedoručení vzácného nákladu byl příliš velký problém. Od té doby měl Han na čele vytetován terč, který všechny lovce odměn lákal jako rudý hadr býka.

Star Wars: Vnější okraj
Autoři Corey Konieczka, Tony Fanchi
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 120–180 minut
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 95. (tematické), 572. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, házení kostkami, vyzvedni a doruč, různé schopnosti hráčů, obchodování, modifikovatelná hrací plocha

Her ze světa Star Wars už kolem deskoherních fandů rychlostí světla proletěla pořádná hromada. Vesměs šlo buď o karetky (SW: The Card Game od Erica M. Langa, SW: Trading Card Game z období boomu sběratelských karetek, SW: Destiny – vyšlo i v ČJ), nebo o mimořádně pohledné figurkovky (SW: Rebelie, SW: Armada, SW: Legion), měly ale společnou jednu věc. Zajímaly se o souboj Rebelové vs. Impérium, případně zahrnovaly Jedie, Sithy a podobné trademarkové záležitosti světa Star Wars. Novinka od Blackfire chce ale nabídnout jiný příběh a jiné hrdiny. Designéři Corey Konieczka (Eldritch Horror, SW: Rebelie) a Tony Fanchi (expanze k SW: Imperial Assault) nás společně pozvali na dlooouhý výlet až do Vnějšího okraje. Tam se to hemží pěkně ostrou a podlou cháskou, pašeráky, lovci odměn, odbojáři. Tady nejsou ani žádní dušínovští rytíři se světelnými meči, ani obří bitevníky Impéria, zde vládne podsvětí.

A vy si v něm chcete vydobýt čest… dobře, čest ne, ale slávu nebo spíš proslulost. A nikdo se nepohorší, když budete proslulí nechvalně, však co, ukazatel morálky tu chybí. Jak toho dosáhnete? Pěšky by to dost trvalo, takže máte k dispozici svoji vlastní loď. Ta základní je celkem herka, malý dolet, malá kapacita, malá síla, malá odolnost. Ale na splnění prvních pár zakázek postačí a za utržené peníze si na leasing pořídíte důstojnější koráb. Vnější okraj je hra typu „vyzvedni a doruč“, takže pohyb je ve hře hodně důležitý. Jde zároveň o jednu z možných akcí v úvodu každého vašeho tahu.

Svoje putování ukončíte buď na planetě, nebo na navigačním bodě (jednoduše prostor mezi planetami). Pokud se nechcete hýbat, můžete se uzdravit, nebo si nabrat menší obnos peněz. Pak už je čas na vaši hlavní akci. Jste-li na správném místě, kde můžete splnit zakázku nebo kam jste chtěli doručit zboží, provedete to. Pak si ještě můžete dobrat kartu „obchodu“ z celkem 6 typů (viz box Karty obchodu), abyste měli co dělat v dalších kolech.

Karty obchodu

Zatykače – na zatykači se dozvíte, koho máte najít a kam danou osobu dopravit. Hledání probíhá na planetách, kde jsou kontakty rozdělené do tří kategorií. Dovést hledanou osobu znamená polepšit si finančně i v ukazateli proslulosti. Ale když vás otravuje, nu co, nehody se stávají a ve frázi mrtvý nebo živý je slovo nebo.

Náklad – méně či více ilegální zásilky, které musíte doručit na správné místo v galaxii. Odměnou jsou vám kredity, někdy dokonce proslulost. Obalamucení celníků si přece zaslouží respekt.

Vybavení + modifikace – je váš hrdina slabčák na útok, doletí vaše loď do sousední galaxie a pak padne vyčerpáním? Vylepšete si je! Delší dolet, odolnější konstrukce, větší palebná síla, všechno se bude hodit.

Zakázky – abyste měli co dělat, vezměte si kartu zakázky. Pokud ji splníte, dobře se vám povede. Mezi kartami zakázek se toulají i potenciální členové posádky k najmutí.

Luxusní zboží – máte-li dost peněz, můžete si pořídit exkluzivní materiál, díky kterému se opravdu proslavíte.

Lodě – V základní kocábce moc parády nenaděláte, co si raději vybrat v nabídce místního salonu něco komfortnějšího, rychlejšího, nebo aspoň odolnějšího?

Poslední, nejzábavnější částí tahu je střetnutí. Funguje na podobném principu jako střetnutí v Eldritch Horroru. Vyberete si z možností, které v danou chvíli máte, což vede k přečtení kartičky a případné nutnosti reakce či volby. Je toho spousta, lokace vám může dát úkol či vám zavařit, osoba se k vám může přidat celá nebo její hlava jako trofej, s hlídkou si to navzájem pěkně vytmavíte. Některé z karet po hráčích vyžadují test schopností (=hod 2 kostkami). Schopnosti je možné vylepšovat, každý hrdina má nějakou ze startu a dle její úrovně se mění i šance na úspěch. Karty jsou plné textu, což hře umožňuje vyprávět krátké příběhy, díky čemuž si Vnější okraj umí vybudovat parádní atmosféru, která vám poskytne pocit, jako byste ve světě Star Wars zrovna sami poletovali.

Cílem hry je nahrát 10 bodů proslulosti. K tomu se dá dostat velmi různorodým mixem činností. Těmi nejtypičtějšími jsou plnění zatykačů (nalezení hledané osoby a její dovedení do cílové lokace), zakázek (dorazit někam a tam úspěšně provést sérii zkoušek), doručování ilegálního zboží (je riskantnější než legální, za které získáváte jen kredity), plnění osobních cílů postavy, plnění cíle vaší lodi (tím no-name plavidlo transformujete v jednu z ikonických lodí univerza) či porážení silnějších hlídek jednotlivých frakcí. Výběr je pestrý a když se vám chvíli nedaří jedna věc, můžete bez problému přeskočit na jinou. Rozpracovaných úkolů můžete mít navíc několik, takže načasování zisku bodů proslulosti je na vás. Celá hra je poměrně frenetický závod, kdy není čas na bezcílné bloumání mezi asteroidy, tady je potřeba mít tah na branku.

Skvěle vymyšlená a zpracovaná je hráčská deska, karta lodi a karta hrdiny. Kromě toho, že na stole vypadají parádně, je vše velmi šikovně vymyšleno i mechanicky a ergonomicky. Na hráčské desce je vykousnutý prostor, kam lze vložit kartu vašeho hrdiny, pod desky hráče a lodi se zasouvají karty nákladu, vybavení, posádky a zakázek. Kapacita lodí se různí, vaše kapacita je také omezená. Nemůžete mít třeba více než 2 zakázky v jedné chvíli. Občas se stane, že stávající zakázka je zdlouhavá nebo se vám nehodí ke zbytku, takže je lepší se s ní rozloučit a nabrat raději jinou.

Líbilo se mi, jak hra pracuje s vztahy s frakcemi (celkem jsou čtyři, od Impéria a Rebelů až po Hutty a Syndikáty), které brázdí Vnější okraj vesmíru. Jste-li se všemi zadobře, prostě si kolem nich proplouváte a jejich hlídky dělají, jako že vás nevidí. Běda ale, když si někoho dostatečně nezískáte, nedejbože si některou frakci znepřátelíte! Při neutrálním vztahu vás daná hlídka zastaví a ukončí vám tak pohyb, což většinou znamená jedno kolo zdržení při plnění úkolu. Pokud jste ve při (psáno jako dvě slova), hlídka vás rovnou napadne, což vám může nepěkně pocuchat fasádu. Když je vaše bojeschopnost dobrá, hlídku sejmete a odměna je sladká.

Konflikt obecně je ve hře symbolizován bojem ve vesmíru (hlavně při zmíněném setkávání s hlídkami) či na povrchu (přestřelka), může se dokonce odehrát i mezi hráči. Naštěstí nejde o klasický princip „boj trvá, dokud někdo nepadne“, proběhne pouze jedno kolo, určí se vítěz, rozdá se zranění a jede se dál. Pokud někdo schytá příliš mnoho zranění (ať už do lodi, nebo do těla), dostane respawn a hraje dál s menším zdržením. Podobně jako u souboje to vypadá i u plnění úkolů. Při tom máte za úkol splnit některou ze zkoušek, pro úspěch v nich můžete svého hrdinu/loď vylepšovat a zvyšovat tak pravděpodobnost úspěšného hodu.

Z hraní Vnějšího okraje jsem měl hodně pozitivních dojmů, hra má spád, každý si může určit taktiku sám, příběhové texty se povedly výborně. V prakticky každém kole zažijete buď nějaký zvrat, nebo mini-zápletku. Létání po Vnějším okraji působí skvěle a netrvá dlouho, abyste se do atmosféry hry intenzivně ponořili.

Hra má za mě v podstatě jedinou větší slabinu a čím víc vás Vnější okraj chytne, tím spíše ji pocítíte. Problém je totiž znovuhratelnost. Ze skromné velikosti balíčků jednotlivých typů zakázek/vybavení/zboží a karet lokací je vidět, že se na obsahu příliš šetřilo. Pokud budete hrát jednou za čas, ani si toho nevšimnete, v rámci jedné partie repetitivnost taky nehrozí. Když si ale střihnete dvě partie po sobě, případně s odstupem pár dní, může se jednoduše stát, že se karty budou opakovat. Herně to nevadí, ale když má hra aspoň trochu ambici vyprávět příběhy, je to nemilé. Politika FFG „Peníze jsou dobré“ zavelela, a proto je tu očividně nachystána půda pro rozšíření (které je beztak nyní hotové). Dobře je to znát na číslovaných kartách souvisejících se střetnutími nebo úkoly, kde je mezi čísly velká mezera naznačující, že má přibýt nový obsah. Otázkou je, nakolik je cesta přijatelně drahé základní hry, ke které si nároční hráči hrající často prostě dokoupí rozšíření, zatímco spousta jiných si vystačí se základem, dobrým rozhodnutím.

Ale když je největším negativem hry to, že má problém při intenzivním hraní, je to dobré znamení. Znamená to, že je vážně zábavná, což Vnější okraj splňuje. Vžít se do kůže Hana Sola, Jyn Erso či Boba Fetta a brázdit galaxii, lovit lidi, pašovat zboží a nakupovat lodě je po Sithech fajná kratochvíle, a pro fandy Star Wars trojnásobně velká.

Herní doba je tak akorát dlouhá, kdybyste chtěli zkrácenou partii, můžete místo 10 bodů proslulosti směřovat jen na 8, prodloužit je možné až na 12. Kdybyste se ocitli v situaci, že nemáte spoluhráče, najdete v krabici s hrou i pár karet, které slouží k ovládání umělé inteligence pro sólový režim. Ten funguje spíše jako nouzovka, vždy si radši najděte někoho, kdo se s vámi vydá do světa pašeráků a lovců odměn, ale jeho přítomnost v balení potěší.

Hra na pašeráky a lovce odměn je něco, co deskovkám ze světa Star Wars chybělo. Nechte se vtáhnout do života ve Vnějším okraji a staňte se nejproslulejší osobou v místech, kam se ani vojáci Impéria nevydávají rádi.