V mystickém lese Argos se shromáždili nejmocnější mágové, aby, jako každou dekádu, vybrali ze svého středu arcimága, který bude mít na povel všechny magické záležitosti celého království. Tribuna utichá a začíná úvodní ceremoniál turnaje trvajícího neuvěřitelné 3 roky. Zatím všude převládají úsměvy, ale familiáři po boku mágů už nervózně přešlapují v tušení nemilosrdné magické bitvy, jež bude následovat. Nechť turnaj 12 období započne!

Seasons
Autor Régis Bonnessée
V ČR distribuuje bez distribuce
Časová náročnost 60 minut
Jazyková závislost Česká pravidla ke stažení, anglické texty na komponentech
Rok vydání 2012
Pořadí na BoardGameGeeku 136. (strategické), 183. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, házení kostkami, správa karet na ruce

Na úvod této retro-recenze jedno varování. Bude nekriticky nadšená až ucvrkávací. Ale věc se má tak, že zatímco jsem za posledních 10 let hrál přes 300 deskových her, Seasons se pořád drží mezi mým top 5. A to to rozhodně není novinka. Herní vkus je samozřejmě individuální věc, ale tohle už přece musí něco znamenat…

Seasons je karetní engine building pro 2–4 hráče, ideální ve dvojici. Začíná draftem karet, kde si navybíráte z kolující nabídky svých osobních 9 karet, s nimiž vstupujete do hry. (Návod ovšem doporučuje úvodní devítici karet pro první partii s tím, že do draftu se pustíte až příště). Těchto 9 karet si potom každý hráč musí rozdělit na trojice: s první začíná hru, druhou obdrží do ruky na začátku roku II (ze tří) a poslední na začátku roku III.

Poté už začíná samotná partie. Na úvod každého kola hodí hráč kostkami odpovídajícími období, které se zrovna hraje (jaro, léto, podzim, zima). Na kostkách můžete získat elementy (země, voda, oheň, vzduch, jimiž se platí hraní karet z ruky), vítězné body, právo rozměňovat si přebytečné elementy ze své zásoby na vítězné body a zvýšit si svůj magický rozsah (tedy počet karet, které mohou ležet před vámi). Kurs rozměňování je v každém období jiný a vždy je nejvýhodnější pro 1 z elementů, který se na kostkách daného období vůbec nevyskytuje. Kostek je vždy o jednu víc než hráčů a každý hráč si před svým tahem jednu kostku vybere, čímž si přilepší o to, co na kostce padlo. Poslední nevybraná kostka pak určuje, o kolik políček (měsíců) se posune časové počítadlo hry.

Poté, co si hráč vybere kostku, nastává hlavní část jeho tahu – hraní karet. Karty se dělí na familiáry, ovlivňující všechny hráče, a magické předměty, ovlivňující pouze jejich majitele. Každá karta vám dává vítězné body a propůjčuje svoji schopnost. Jak znáte třeba z Magic the Gathering, existují karty s jednorázovou schopností při zahrání, karty „tapovací“ využitelné jednou za kolo a karty s permanentní schopností. A stejně jako ve spoustě her tohoto typu jde o to, jaký koktejl kombících a doplňujících se karet si namícháte. Na rozdíl od Magicu však nejde o přímé vybíjení a útočení na sebe. Trochu škodění (prostřednictvím zmíněných familiárů) si užijete i tady, ale ve finále jde o to složit si motůrek, který – spíše než zatloukání ostatních – vynese do bodových výšin vás samotné. A i když si nepořídíte žádné ze dvou rozšíření, co hře vyšly, samotných 50 unikátních karet v základní hře (každá dvakrát) vystačí na pěknou řádku kombinací.

Co je tedy na hře tak kouzelné, že ji mezi ostatními engine buildingy tak vynáším do oblak? Víte co, pojedeme v bodech:

• Vizuál. Naïade je ilustrační bůh a kouzelné fantasy obrázky z karet se snoubí s obrovskými speciálními lisovanými kostkami a pestrobarevnými žetony ve skutečnou pastvu pro oči. Nijak přitom nevadí, že hra je z roku 2012, krásou strčí do kapsy novější i slavnější tituly.
  • Nápady. Na to, že jde jen o kostičky a čtyři druhy žetonků, je na kartách neuvěřitelné množství nápadů, jak si přilepšit, co zvednout, co provést ostatním a co spolu vykombit. Přes to nikdy není zákeřničení tak fatální, abyste měli chuť vstát od stolu a jít třeba na golf.
  • Atmosféra. Na hru o generickém proměňování všeho možného na krystaly/vítězné body se podařilo nasadit svět tak pestrý a bohatý, že byste se do fantaskního království Xidit chtěli sami podívat. Nedivím se, že se v něm zrodila ještě jedna plnokrevná hra (Lords of Xidit).
  • Pocit z vybudování něčeho výjimečného. Pokud se povede, že váš motor pořádně šlape, magie z vašich karet se skvěle doplňuje a na konci ziskem krystalů převálcujete ostatní, je to prostě pořádné zadostiučinění. Sice mi řeknete, že to je u engine buildingů standard (Na křídlech, Settlers: Zrod impéria, Mars: Teraformace…), ale nikde jsem neměl ten pocit tak silný jako tady.
  • Vizuál. Já vím, už jsem to psal jednou, ale dovolte mi zdůraznit, že dívat se na Seasons na stole, s jeho kouzelnými obrázky a obřími barevnými kostkami, je prostě radost.

Na závěr zmiňme nevýhody – jednak učící křivka, která vás nechá do světa proniknout a dobře draftovat až tak při třetí partii, na což nemá každý trpělivost. I když se budu dušovat, že to za to stojí, jsem jen jeden recenzent. Jednak angličtina na kartách; není příliš složitá, ale i tak může někoho jazykově méně zdatného odradit, a na oficiální českou lokalizaci se, pokud vím, nikdo nechystá. A konečně fakt, že ač krabice říká, že hra unese 4 hráče, rozhodně bych ji nedoporučoval v tomto počtu hrát; množství různých familiárů a efektů, co se pak má současně spouštět různým hráčům, už může být slušný bolehlav ohlídat. Ale jako dvojkovku na párovou dovolenou můžete těžko najít vhodnější hru. Možná se vám bude v království Xidit líbit ještě víc než v přímořské destinaci, kam Seasons vezmete s sebou.

Vizuálně nádherný engine building unikátně kombinující fantaskní karty a roztomilé obří kostky, který hravě strčí do kapsy novější tituly stejného žánru – škoda jen, že ho nikdo nepřeložil do češtiny.