Ten den bylo v Samuelově pozorovatelne veselo. Konečně, po mnoha dlouhých experimentech s krmivem a úpravami krajiny, přiletěl zelenáček červenooký se samičkou a dal se do trylkování. Pokud vše půjde,  jak má, brzy se vášnivý ornitolog dočká další snůšky…

Na křídlech
Autor Elizabeth Hargrave
Počet hráčů 1–5 hráčů
Časová náročnost 40–70 minut
Vhodné od 10 let
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 1. (rodinné), 27. (strategické), 30. (celkově)
Mechanismy Budování enginu, házení kostkami, správa karet na ruce, sbírání sad, správa surovin

Vítejte u recenze hry Na křídlech. Na úvod tu mám jedno velké přiznání. Miluju hry s mechanismem budování enginu. Pro tuhle vášeň mě samozřejmě nadchl Mars: Teraformace, a ač nepřekonán, dostal fajné souputníky ve formě Settlerů (objevil jsem je dost pozdě) a Gizmos. Jakmile tenhle mechanismus ve hře jen ucítím, je mi jasné, že jsem ztracen. Otázkou vždy je, jak moc a na jak dlouho. V MINDOKu se rozhodli mě nešetřit a přinést na náš trh do nebes vynášené ptáčky, hru Na křídlech. Jedná se o průlomový počin americké designérky Elizabeth Hargrave, na svět přišel v rámci vydavatelství Stonemaier Games (Scythe, Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka, Charterstone, Viticulture, Euphoria – hádáte správně, jde o firmu Jameyho Stegmaiera) a zatím sbírá vavříny všude, kudy proletí.

A z prvního pohledu na krabici a její obsah jsem začal tušit proč. Ta hra je minimálně na pohled prostě nádherná. Vše začíná příjemným materiálem pravidel, pokračuje přes naprosto boží dice tower (věž na kostky) v podobě ptačí budky a příval krásy se nezastavuje, ani když si všimnete pestrobarevných vajíček a ilustrací na kartách ptáků. Když k tomu přidáme ještě šikovně vymyšlený držák karet, jehož víko slouží jako prostor pro nabídku dostupných opeřenců, dojdeme k jednoduchému poznání: takhle vypadá dokonale vyprodukovaná hra. Cítím, že tu není nic navíc ani nic nechybí.

Na křídlech je hra na ornitology, kteří se snaží do své voliéry (hráčská deska) dostat co nejlepší sestavu opeřenců. Dělají to jednak pro body za každého ptáka, jednak kvůli tomu, aby posílili ostatní akce. Hra i přes svoji komplexitu nabízí v každém okamžiku na výběr vždy jednu ze čtyř akcí, ty se mohou v každém kole opakovat.

Základní akcí je vyložení karty ptáka. Zaplatíte jeho potravu (celkem pět typů) a umístíte ho do jednoho ze tří biotopů (les, lučina, mokřad). Tím zakryjete aktuálně nejslabší efekt akce daného biotopu a vylepšíte svůj engine. Zbývající tři akce mají zesílitelné efekty, při jejich využití totiž dostanete tolik potravy/vajec/karet, kolik říká vaše první nezakryté políčko v daném řádku (biotopu).

První z těchto vylepšitelných akcí je shánění potravy. Sáhnete do krmítka (jezus, to je tak nádherná a skvěle funkční komponenta, že to musím připomenout), vytáhnete z něj x kostek a do své zásoby si přidáte odpovídající žetonky potravy. Druhá akce, jejíž efekt můžete postupně vylepšovat, je snášení vajec. Jednoduše ze zásoby získáte daný počet vajec a… skladujete je na ptácích! Každý opeřenec má různou velikost snůšky, která herně funguje jako kapacita vajec, jež na něm mohou být umístěna. Posledním typem akce je dobrání karet, které lze získat z veřejné nabídky, nebo naslepo z dobíracího balíčku.

Krása a elegance, které se skrývají v jednoduchém, přehledném a přímočarém mechanismu čtyř akčních možností, vás zákonitě dostanou. Rozmanitost totiž přichází až v průběhu partie, bude se přidávat hezky postupně a hladce zapadne do průběhu hry, díky čemuž se dá Na křídlech velmi jednoduše naučit. Můj kamarád pravidla nastudoval za deset minut, zatímco jsem na vedlejším stole vysvětloval jinou hru, a když jsem se vrátil k ptáčkům, všichni hráči už je uměli.

Nebojte se ale plytkosti, to, co jsem popsal výše, je jen zdravý a pevný základ, na jehož půdorysu se tyčí holubí dům plný pořádné porce taktiky. Jednotlivé prvky ještě zmíním, abyste si mohli udělat představu, s čím se lze ve hře potkat a co ji činí tak zábavnou a oblíbenou. Vše se točí okolo ptáků, nejnabitější jsou tedy samozřejmě jejich karty plné edukativních informací, ale především herně využitelných údajů. Ptáci mají svoje biotopy (jeden či více, u těch si můžete vybrat, kam ptáka umístit), potravu, kterou se živí, bodovou hodnotu, typ hnízda, které staví, a efekt. Někteří jsou úplně bez efektu, další ho spustí při vyložení, jiní při aktivaci daného biotopu, poslední typ má efekt v tahu ostatních hráčů. Na svých úlovcích si můžete všimnout ještě rozpětí křídel a ve spoustě případů i nenápadných písmenek.

Tato písmenka se využívají při osobních úkolech. Tím se dostávám k tomu, jak hru obodujete. Po každém ze čtyř kol se jedna vaše akční kostička přesune na desku s veřejnými úkoly. Ty jsou vylosované pro každou partii a jde v nich většinou o prvenství v počtu ptáků v daném biotopu, vajec a hnízd s vejci. Tímto umístěním snížíte počet akcí na další kolo a zároveň obsadíte některou z bodovaných pozic, nebo skončíte v pelotonu poražených. Po čtyřech kolech si sečtete bodové hodnoty vašich ptáků, počet vajec, body za veřejné úkoly i za osobní (např. počet ptáků s písmenkem g – tzn. počítáte ptáky, kteří mají ve svém jménu geografické označení), a na závěr ještě přidáte speciální body navíc (třeba za množství kořisti vašich dravců nebo velikost hejna některých ptáků).

Ve hře najdete přes 170 různých karet ptáků a věřte, že je to opravdu obří porce obsahu. Pokud se budete snažit, v rámci jedné partie jich možná využijete necelou půlku, ale více jen těžko. Pozor, u partie Na křídlech by se dalo zaseknout na dlouhé desítky minut, pokud byste si pročítali veškeré encyklopedické údaje na jednotlivých kartách.

Při designu hry se velmi úspěšně podařilo zakrýt herní mechanismy pod příjemnou peřinu tématu. Hra je překrásná, komponenty jsou vyladěné opravdu do posledního detailu a vám se tak během dvou kol povede vplout pod perutě okřídlenců a užívat si tuhle příjemnou záležitost.

Budování enginu je tu vymyšleno skvěle, zlepšující se efekty jednotlivých akcí vám můžou z dálky připomenout vylepšování hráčské desky v Scythe, jinak jsou ale natolik jiné a své, že působí velmi svěže. Na křídlech jde na engine šikovně a já musím říct, že to, co jsem od hry v tomhle ohledu čekal (tedy pocit uspokojení z produkce), jsem dostal ve velmi vydatné porci. Líbilo se mi, že ač mám v každé chvíli na výběr jednu z pouhých čtyř akcí, znamená to přesně tolik taktiky, kolik je potřeba, aniž bych si připadal ošizeně či naopak přehlceně. Dilema v každém tahu dokáže být velmi těžké, ale jindy zase zažijete tahy, kdy je vše krásně jasné a ta nejlepší varianta na vás svítí už z dálky.

Hra je nekonfliktní, ba naopak, chvílemi umí být až kolektivistická, když např. využití efektu jednoho z vašich opeřenců obdaruje potravou nejen vás, ale i všechny ostatní u stolu. Kdybych se na hru díval čistě z rodinného pohledu, musel bych jí přiřknout v podstatě ultimátní hodnocení, má totiž vše, co si od rodinky přeju. Krásný vizuál, negeekovské téma, přístupná pravidla, rozumnou herní dobu a zábavu již od prvních kol každé partie.

A teď přijde to velké ale, ten hlavní problém, který ve hře najdou nároční hráči…

No a on tu vlastně není. Při svých opakovaných testech jsem nenašel nic, na co by si někdo stěžoval. A že moji kopii vidělo hodně hráčů, převážně těch náročných! Jenže Na křídlech má v podstatě jen menší mouchy, které hmyzožraví ptácí okamžitě eliminují. Někomu by mohla chybět vzájemná negativní interakce, krmítko by kvůli ergonomii mohlo mít otvor jinde než vzadu, hráčská deska by zasloužila více místa pro akční kostičky a počítání akcí v jednotlivých kolech bylo občas matoucí. Ale štve tohle někoho? Mě tedy ne. Mě štve jedna jediná věc (viz box). Ani jsem neměl pocit, že by hra pouze recyklovala staré nápady. Jasně, je tu správa surovin (tří druhů: potravy, vajec, karet), produkce surovin, vykládání karet, spouštění efektů, volba akcí. Jenže to jsou natolik obecné mechanismy, že se jen těžko dá vymyslet něco, co by je neobsahovalo.

Mix, který nám autorka přinesla ve hře Na křídlech, je skvěle vyladěný, chlubí se pěkným peřím a královsky baví, takže tady za mě není co dodat. Vlastně ano, ještě bych podotknul, že hra má opravdu vynikající a zábavný sólo režim, který je příjemný na ovládání a představuje velkou výzvu k pokoření (obtížnost je nastavitelná).

Fantastická rodinná hra s přístupnými pravidly, dokonalými komponentami a neotřelým tématem, které vystupuje z řady fantasy/sci-fi kousků.
Na křídlech s puberťáky

Je mi vlastně líto, že to musím napsat, a trochu se v tuto chvíli stydím, ale udělám to. Téma hry se mi osobně líbí, ale nesmírně mě při hře otravovaly pubertální reakce ve všech skupinkách, do kterých jsem Na křídlech donesl. Nedospělé narážky na ptáky, vykládání, krmení, to vše je bohužel součástí této hry. Ona za to nemůže, ale vsadím se, že ve svém okolí taky máte zastydlé puberťáky, kteří se na dvojsmyslných narážkách popasou jako retardované krávy na ranní rosou zkropené louce. Nemáte-li rádi chvíle, kdy se za své kamarády stydíte, radši zůstaňte doma a hrajte si s ptá… ech… to nebylo moc výchovné, že…?