Moc Dračího paláce upadá. Lidé prchají, zdi se hroutí a šeptá se, že ani dračí stařešina mu již nevěnuje svoji přízeň. Ale mocenské vakuum musí být vždy vyplněno. Ambiciózní vládci okolních říší se potichu radují. Jeden z nich postaví nový Dračí palác, obrovský a honosný, který se stane novým centrem známého světa. Budete to právě vy?

Dračí palác
Autoři Hjalmar Hach, Luca Ricci, Lorenzo Silva
V ČR distribuuje Dino Toys
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 30–45 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 19. (abstraktní), 106. (rodinné), 557. (celkově)
Mechanismy Sbírání sad, umisťování dílků, draftování

Trojice designérů Hjalmar Hach, Luca Ricci a Lorenzo Silva má v součtu poměrně bohaté zkušenosti. Nezkušenější z nich, Lorenzo Silva, pracoval třeba na Steam Parku, Railroad Ink nebo Výbušných lektvarech a také oba zbylí borci už jsou podepsáni pod nejedním projektem. Jak se jim jejich společná práce povedla?

Znáte mahjong? Ne? Já upřímně také moc ne a asi největší zážitek, který jsem s mahjongem kdy prožil, bylo sledování skvělého českého seriálu Čtvrtá hvězda. Tak jako tak, tato tradiční asijská hazardní hra má poměrně složitá pravidla, kvůli kterým vznikla řada jednodušších verzí. Mahjongem se také inspirovaly některé deskové hry, mezi které se Dračí palác řadí. Pojďme nakouknout mezi jeho zdi a podívat se, co nám nabídne.

V oldschoolově vypadající krabici najdete řadu komponent. Především jsou to kameny, označené šesti druhy symbolů. Přesně ty kameny, o kterých jsem vždycky přemýšlel, jak se s nimi u všech rohatých vlastně hraje. Časem zjistíte, že tři druhy jsou tzv. frakční, které se dělí na vojenské, obchodní a farmářské a jsou trošku méně ceněné, a zbylé tři druhy (tedy roční období, větrné a dračí) jsou speciální a mají větší hodnotu. Ve velmi obecné rovině, protože s nimi ještě musíte něco předvést. Dále najdete moc pěkné plastové svatyně sloužící jako platidlo a zároveň zdroj bodů, žetony vítězných bodů, karty a několik desek. Na největších z nich, středových deskách, které jsou dvě a liší se určením pro daný počet hráčů, začne ostrá příprava. Než totiž Dračí palác rozkradete, abyste z jeho trosek vytvořili vaši verzi, musíte ho postavit!

Skládání Dračího paláce je velkým specifikem hry. Pokud se na to necítíte, není třeba se s ním moc zalamovat; prostě zvolíte jeden ze vzorů – třeba čtyři roční období, kasárna, dračí hlavu či zakázané město. Každý vzor je jiný, každý nabídne diametrálně odlišný herní zážitek. Pokud se cítíte, můžete si pak podle jednoduchých, avšak kreativitu nespoutávajících pravidel postavit vlastní Dračí palác. Kdo má rád lego, kdo rád tvoří, sem! Stavba Dračího paláce nabízí prakticky jakousi minihru ve hře, možnost se na deskové hře podílet tak, jak to moc často nevidíte. Zároveň hra nabízí dost kombinací, abyste se vymýšlením vlastního paláce nemuseli trápit, nechcete-li. Za nás super!

Nakonec před sebe položíte menší desku říše. Partie začíná! Ve svém tahu si můžete vzít dva stejné kameny z Dračího paláce, přičemž oba musí mít volnou alespoň jednu delší stranu a jeden z nich musí ležet v nejvyšším patře paláce. Nejde ho rozebírat od spodu, to dá rozum. Nebo si vezmete jeden kámen a k němu svatyni. V krizi nejvyšší, kdy máte dost svatyní nebo chcete soupeři zkazit život, můžete jeden kámen zničit a nafasovat za to vítězný bod. I ten může stačit k vítězství.

Z kamenů, které naberete, postavíte vlastní palác. Je vcelku jedno, jak bude divoký a kreativní či naopak prostý až křivý, jediným kritériem jsou vítězné body, které z něj vytěžíte. V momentu, kdy vedle sebe naskládáte alespoň čtyři stejné kameny, přičemž nemusí být ani ve stejných patrech, okamžitě tuto skupinu obodujete. Čím víc dílků, tím víc bodů, ale zároveň trochu riskujete, že partie skončí, než kameny spojíte. V tomto je hra trošku push your luck, i když vidíte původní palác a můžete tak odhadovat, co ještě budete moci sebrat a co ne. Obodovaná skupina vám zároveň umožní nasadit svatyni za další body. Kameny z ní pak otočíte lícem dolů a můžete pokračovat ve vertikálním růstu.

Se svatyněmi se pojí další taktické prvky. Čím výš se vám je podaří umístit, tím víc bodů za ně získáte. Když navíc spojíte skupinu speciálních kamenů, umisťujete hned dvě svatyně. Jenže svatyně vám kámen zablokuje, už na něm nemůžete pokračovat ve stavění. Kam je položit? Kdy je brát a kdy jít radši po kamenech? Kdy už další svatyni nepotřebujete a je lepší soupeři zkazit kámen a nahrát bod? Taktických variant prověřujících vaši nejen prostorovou představivost i matematické smýšlení je zde skutečně mnoho.

Ještě víc vám mozek zamotají karty duchů a draků. Ve standardní hře máte vyloženou jednu od každého druhu, ale tento počet můžete dle chuti měnit. Duchové slouží jako pomocníčci a výměnou za svatyni nebo kámen z vašeho paláce vám rádi nabídnou svoje služby. Třeba Duch hlubin vám umožní efektivněji brát kameny, Duch víry nabízí stavění svatyně navíc, Duch síly umožňuje přesouvat kameny ve vaší říši. Cena je vysoká, ale dobré využití ducha může zvrátit hru ve váš prospěch.

Draci pak fungují jako takové „questy“ – dávají vám podmínky, za jejichž splnění poskytnou vítězné body navíc. Drak chrabrosti oceňuje vysoké hromádky kamenů, Drak oddanosti touží po tom, abyste umisťovali kameny draků vedle svatyně, Drak mravní síly vás nutí stavět od krajů vaší říše atd. Vždycky je dobré mít po celou dobu trvání partie na paměti, jaký drak je na stole a jak se mu zavděčit. Občas vám může nahrát pořádnou hromadu bodů.

Dračí palác je pro mě hrou netušených možností. Naučíte se ji velmi snadno, ale osvojit si správnou strategii, dobře reagovat na vývoj partie a odhadnout, co kdy dostavět a co kdy pustit, to už vyžaduje pořádný kumšt. Složitost v jednoduchosti; přesně tak si představuji hru inspirovanou Čínou! Silnou stránkou je také fakt, že dobře funguje ve všech hráčích a ani ve čtyřech neztrácí na plynulosti. V pravidlech najdete také sólo mód, který prověří vaše schopnosti ve zkoušce dračího stařešiny.

Ačkoliv abstraktkám příliš neholduji, podle mého názoru se zde také podařilo propojení tématu se hrou. Brzy zapomenete na to, že jen kladete stejné kameny vedle sebe, a vstoupíte do uhrančivého světa čínské mytologie plného nadpřirozených bytostí, kouzel a zázraků. Pokud si k partii pustíte nějakou stylovou asijskou hudbu, jen tak se od hry neodtrhnete. Její další silnou stránkou je fakt, že dobře pobaví jak náročné, tak rodinné hráče. Dračí palác je jedním z nejpříjemnějších překvapení letošního roku, který se prosadí i v konkurenci epických figurkovek či propracovaných eur a nabídne vám to, co od hry čekáte – výbornou zábavu.

Komplexní abstraktka prověří vaši prostorovou představivost i schopnost jít štěstíčku naproti. A ještě ji můžete použít jako stavebnici.