Kdy se tahle cesta proměnila v peklo?
Jim se opíral o zábradlí a zvracel. Bylo mu zle, strašně zle a cítil, jak mu docházejí síly. Daniel na tom byl stejně. Příliš mnoho bouří a lijáků, příliš mnoho nepohodlí a utrpení na téhle malé, směšné kocábce. Začínal si myslet, že udělali chybu. Že je Bill Brewster blázen. Že tu do jednoho zemřou.
„Země!” zařval kdosi. „Země, země!” opakovali ostatní a celá posádka Mayfloweru vyběhla na palubu. Může to být pravda? Podařilo se jim dosáhnout Nového světa, kde budou konečně svobodní…?

Century III: Nový svět
Autor Emerson Matsuuchi
V ČR distribuuje Piatnik
Časová náročnost 30–45 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 213. (rodinné), 524. (strategické), 1 039. (celkově)
Mechanismy Umisťování dělníků, správa surovin, sbírání sad

Trilogie Century se uzavírá. Před 2 lety prorazil do světa úspěšných deskoherních designérů Emerson Matsuuchi, na jeho vstupence do dobré společnosti stálo jméno Century I: Cesta koření. Svižná rodinná karetka hodně zabodovala a druhý díl Zázraky Východu mě bavil ještě o kousek víc. Má celá série vzestupnou tendenci? Jaký je třetí díl s podtitulem Nový svět?

Všechny části trilogie mají společný základní princip: čtyři druhy surovin s odstupňovanou hodnotou, zisk, směna a vylepšování surovin prostřednictvím akcí a následný nákup bodů. V 1. díle, Cestě koření, jsme stavěli balíček akčních karet, které nám dávaly nové možnosti a akce. V Zázracích Východu šlo o plavbu na různé ostrovy, kde jsme zakládali obchodní stanice a využívali akce, které jednotlivé ostrovy nabízely. Po přesunu na americký kontinent se v Century III: Nový svět otevírá nový hlavní mechanismus – umisťování dělníků.

Aby to bylo stylové, tradiční čtyři druhy surovin nyní odpovídají kukuřici, masu, tabáku a kožešině, tedy artiklům obvyklým v Severní Americe v době průzkumu tohoto kontinentu. V krabici kromě spousty kostiček zobrazujících tyto suroviny najdeme ještě obligátní misky na suroviny, několik herních a hráčských desek z tvrdého papíru (bohužel ne z kartonu), karty a kartonové žetony a nakonec malé stylové meeplíky, opravdu titěrné postavičky ve čtyřech barvách.

Hraje se na vítězné body, které lze, podobně jako v prvním dílu, získávat primárně za nákup karet. V duchu worker placementů je zde ale ještě pár dalších kategorií bodů, kterých je možné dosáhnout. Každý hráč může získávat destičky se symboly, které na konci obodujete podle symbolů, které jsou na vašich bodovacích kartách. V Novém světě můžete i objevovat nová místa, za což si lze vysloužit i vítězné body, mimo jiné. Zbydou-li vám nějaké hodnotné suroviny (tedy ne nejobyčejnější kukuřice), připíšete si body i za ně.

Cesta, kterou se lze k bodům dostat, je dobře a zajímavě vymyšlená. Umisťování dělníků zde vypadá následovně: zvolíte si místo na mapce a dle jeho požadavků (tzn. kolik dělníků vyžaduje, aby např. vydalo své zdroje) umístíte dělníky a splníte akci. Tou může být zisk surovin, jejich směna na lepší či rozměnění na více horších, případně zisk bonusové destičky. Poslední akcí je nákup karty za suroviny, které vyžaduje.

Potud jde o v podstatě obyčejný worker placement, který by na dnešní dobu rozhodně nestačil. Naštěstí se ale autor plácl přes kapsu a nasypal do hry ještě další dobré nápady. Umisťovat dělníky můžete i na obsazené pole, které vám někdo vyfoukl před nosem. Jen musíte poslat o dělníka navíc a soupeři pomůžete, protože ty jeho pošlete domů (oproti očekáváním jsou dokonce naživu, takže je může hned použít). Bodovací karty obsahují i různé bonusy, které vylepšují vaše akce. V nabídce je zisk nového dělníka, surovina navíc při aktivaci konkrétních políček, snížení počtu dělníků, které musíte posílat na vybrané akce, a do čtveřice ještě možnost objevit nové políčko, resp. odkrýt destičku, která ho zakrývá. Na destičce je ještě další přilepšení a nové políčko se rovná nové akci pro všechny hráče.

Hráči se střídají v tazích, partie nemá žádný pevně daný počet kol, hru ukončuje nákup osmé bodovací karty. Zajímavé je, že můžete kdykoliv své dělníky stahovat, nemusíte tak činit pouze, když už nemáte žádného v nabídce. Vyplatí se také sledovat, jaké akce se hodí soupeřům, protože když tam šikovně vlezete těsně před nimi, můžete se dočkat vytěsnění svých dělníků. Tím pádem je pak nemusíte pracně nahánět po herním plánu, ale můžete s nimi rovnou hrát.

Základní bodování karet je sice přímočaré a bez nápadu, jenže body z karet jsou jen částí vašeho výsledného skóre. Klíčové je, jak se vám podaří sesypat na hromadu plody z dalších bodovacích kategorií. Především body za symboly dle vašich získaných bonusových destiček jsou nápadité a vnáší do výběru karet nový twist. Kdo pojede jen na karty s co nejvyšší bodovou hodnotou, ten šeredně zapláče. Zanedbat efekty, které jednotlivé karty přináší, je poukázkou na hubené časy.

Líbilo se mi, jak z počátečních efektů jednotlivých políček lze díky novým možnostem z karet těžit více, výhodnost akcí se mění v průběhu partie, což jejímu průběhu dodává skvělou energii. Svižný průběh jednotlivých tahů, možnost zvolit návrat svých dělníků, složení bonusových destiček, měnění síly efektů akcí, to vše dává dohromady dobře ubíhající, zábavnou, a především komplexnější hru, než byly dva předchozí díly. Jako by se autor snažil vychovávat své publikum, na postupně se ztěžujících mechanismech učit hlavní principy trilogie a krok za krokem přidávat prvky navíc. V druhém díle přibyly bonusové destičky a odkrývání bonusů za umístění obchodních stanic, v Novém světě pak zisk nových dělníků a rozdílné možnosti pro hráče prostřednictvím nákupu karet (resp. z efektů těchto karet).

Nový svět je velmi povedená záležitost, které při vstupu do první ligy vyloženě překáží jen pár nedostatků. Tím hlavním je nekvalitní provedení některých komponent. Konkrétně mi vadily desky a hráčské destičky. Udělat těch pár kousků z kartonu, byl by zážitek ze hry mnohem lepší. Druhou výtkou je, že ač se hra graficky povedla velmi slušně, nelze se ubránit pocitu, že téma hry nehraje moc velkou roli a působí trochu suše. Oproti cestování lodičkou ve druhém dílu je tady prostě trochu mdlo.

Jak kombinovat jednotlivé díly Century

I+II – dobrodružství z pouště na moře přidává k pohybu po ostrovech z druhého dílu ještě karty kupců. Ty slouží k hraní svých efektů i k pohybu lodí, který již není možné provádět zadarmo. Stavba obchodních míst, obchodování, nákup bodových destiček v přístavech a zisk bonusových destiček, to vše zůstává stejné jako v Zázracích Východu.

I+III – Modulární destičky z Nového světa tvoří odlišný herní plán, ten nabízí prolnutí lesa s pouští z Cesty koření a přináší nový prvek, obchodní stezku. Stezka je tvořena kartami z prvního dílu, které hráči postupně získávají. Každému z nich umožňují sestavit vlastní mix akcí, které může využívat. Boduje se stejně jako v Novém světě, tedy karty, bonusové dílky dle symbolů na kartách, dílky průzkumu s body a hodnotnější zboží v zásobě.

II+III – z Východu vstříc bohatství Nového světa: na herním plánu jednu z původních desek nahradí deska obsahující akce pro pohyb lodí a aktivace obchodního místa a políčka s lodí. Vedle herního plánu je nachystaná menší mapa ostrovů, po kterých se dá plavit, a získávat tak další možnosti akcí. K bodům z Nového světa se přidávají ještě bonusy za odkrytá políčka s obchodními místy na desce hráče (používá se druhá strana hráčské desky).

I+II+III – Rozvoj rodinné obchodní společnosti od obchodu s kořením až po využití příležitostí, které se naskytly v Novém světě. Komplexní varianta s větším herním plánem a spoustou možností. Kromě základních akcí z Nového světa lze využívat akcí na vyložených kartách z Cesty koření, které poté skladujete u sebe a za každou čtvrtou získáváte bonusovou destičku. Je tu také minimapa ostrovů, po které se lze plavit, a tím využívat jak další akce, tak budovat obchodní místa a získávat bonusy z hráčské desky. Body lze získat za bodovací karty, bonusové dílky, odkrytá políčka hráčské desky, dílky průzkumu a hodnotnější zboží v zásobě.

Trumfem, který má Nový svět, potažmo celá trilogie, v rukávu, je fakt, že jde o trilogii. Pokud vlastníte všechny tři hry ze série, odemyká vám to parádně rozmanitou škálu možností, co si s nimi užít. Můžete tak jednotlivé díly kombinovat, k dispozici jsou celkem čtyři varianty (viz box Jak kombinovat jednotlivé díly Century). Máte chuť na rychlou karetku? Střihněte si samostatně jedničku. Jste na opačném konci náladového spektra a chcete hutnou komplexní eurovku se spoustou možností co dělat? Zkombinujte všechny tři díly a vydejte se na cestu napříč třemi staletími, od kořenářů až po objevitele Nového světa

Svižný a zábavný worker placement s několika dobrými nápady. Century III: Nový svět je středně obtížná eurovka, jejíž kouzlo se naplno rozvine při kombinaci s předchozími díly série.