Mnozí tento příběh známe. Arogantní princ je za svou pýchu potrestán prokletím a jenom čistá láska ho může zachránit. Jenže co když dívka, kterou jeho sluha unese z Washingtonu do princovy pohádkové říše, trpí mozkovou obrnou a o nějakém zamilování nemůže být ani řeč? To už není ta klasická Kráska a zvíře, jakou známe, že? Temné a osamělé prokletí z pera Brigid Kemmererové je netradičním retellingem známé pohádky, obohaceným o vážná a stále aktuální témata.

Brigid Kemmererová u nás zatím není příliš známou spisovatelkou, přestože se v zahraničí řadí k bestsellerovým autorům. Do povědomí českých čtenářů se dostala teprve v roce 2019, kdy nakladatelství CooBoo vydalo její knihu pro dospívající Dopisy ztraceným, a krátce nato i Temné a osamělé prokletí.

Retellingy pohádek se stále těší velké oblibě. Vznikají převyprávění Zimní královny, Popelky i Červené Karkulky, ale největší oblibě se těší právě Kráska a zvíře. Svědčí o tom díla jako Na lovu od Meagan Spoonerové nebo populární Dvůr trnů a růží od Sarah J. Maasové. Proto jsem se domnívala, že příběh Krásky a zvířete už nelze zajímavě zpracovat a k Temnému a osamělému prokletí jsem přistupovala se skepsí. Jenže jsem byla příjemně překvapená. Tahle kniha je důkazem, že i z tisíckrát omílané pohádky jde pořád vytěžit něco, co má potenciál čtenáře zaujmout.

Příběh sám o sobě není příliš zajímavý. V hlavních bodech se striktně drží pohádkové předlohy, tudíž je snadno předvídatelný. A nevytrhne to ani motiv blížící se války v pohádkové říši, který je tam v podstatě navíc. Příliš nepomáhá ani jazyk, kterým je zápletka vyprávěna, protože proti svým konkurentům z řad retellingů je chudý, řekla bych až strohý. Někdy čtenář narazí na zvláštní větné konstrukce, které bijí do očí jako mizerný překlad, jindy zase na slova, která si musí vyhledat v odborném slovníku, aby rozklíčoval jejich význam. V tomhle ohledu tedy Temné a osamělé prokletí pohořelo.

Co ho ale vrací zpátky do hry, jsou definitivně postavy. Nesympatický charakter bys v něm s loučí pohledal (když pomineme hlavní zápornou postavu, která byla podle mého zbytečně vyhnaná do extrému). Slabé dějové lince rozhodně pomohlo střídání pohledů zakletého prince Rhena a hlavní hrdinky Harper, které jsme už ale mohli vidět v dříve zmiňované knize Na lovu.

Trendem poslední doby v Young Adult fantasy literatuře je házet kosti LGBT komunitě v podobě vedlejších queer romancí, nad čímž by moje srdíčko možná zaplesalo, kdyby se z každé nakonec nevyklubal manipulativní a celkově nezdravý vztah. Proto, když jsem narazila na gay romanci v Temném a osamělém prokletí, jsem se měla na pozoru. Tahle kniha je ale snad prvním příkladem dobré reprezentace, na kterou jsem v tomto žánru dosud narazila. Ten vztah je přirozený, nenásilný a díky své okrajovosti je malá šance, že by někomu mohl dělat kuří oka. Všechno pro to, aby se vlk nažral a koza zůstala celá.

Temné a osamělé prokletí je vůbec pestré, co se reprezentace týče. Hlavní hrdinka, jak jsem již zmiňovala, má mozkovou obrnu, na což jsem nenarazila v žádném jiném díle. Je tedy přirozené, že mi dělalo vrásky, jak se autorka s takhle velkým soustem popasuje. A musím říct, že to zvládla na výbornou. Harper nehořekuje nad nespravedlností osudu, jak jsem se obávala, že tomu bude, ale aktivně se svým znevýhodněním pracuje. Autorka zároveň její nemoc zohledňuje a nedělá z ní nadčlověka. Harper si musí každé vítězství tvrdě vydřít, a tak je to správně. Protože život skutečně není fér, ale je na nás, jak se s tím naučíme vypořádat. To je neskutečně silné poselství a za něj si tohle dílo zaslouží velký palec nahoru.

Abychom si to tedy shrnuli – Temné a osamělé prokletí je nepochybně pozoruhodná kniha, ne však kvůli tomu, že by oplývala silným příběhem nebo byla po jazykové stránce bez poskvrnky. Co ji činí zajímavou je lidský přístup k postavám a celkové poselství, které šíří. Určitě bych ji doporučila všem, kteří ještě nezanevřeli na pohádkové retellingy. Navzdory všem svým nešvarům stojí totiž za to.

Vydal: CooBoo, 2019

Autor: Brigid Kemmererová

Přeložila: Magdaléna Stárková