Obě dvě hry jsou krásné, vychytané a úžasné. Obě jsou si tak podobné – a přesto je každá z nich jiná. Kterou tedy zvolit? Tohle dilema může rozseknout jen duel, jenž zatřese celým světem. Titán proti Titánovi. Souboj Titánů!

V prvním díle naší nové rubriky si představíme pravé kolosy deskoherní scény. Pohybovat se budeme jako obvykle především v lokalizovaných hrách. A začínáme rovnou v kategorii supertěžkých vah – doslova, protože takový Gloomhaven váží cca 10 kg. A protože tenhle souboj je v opravdu volném stylu, bojovat se bude v celé řadě disciplín. Hadžime!

Mechanika – Tahle přebíjená bude zatraceně tvrdá, ale větší pecku dá přeci jen Gloomhaven. Jeho princip tvorby balíčku, používání kombinace vršku a spodku karet, jejich management a balíček modifikátorů jsou originálními, dobře fungujícími prvky. Pár ran ale uštědří i Descent. Oldschoolové, ale stále funkční používání vyložených schopností a klasické házení kostkami ve stylu stolních rpg jsou jistotou, na kterou se dá klidně vsadit. Přesto toto kolo patří hlavně díky neotřelosti Gloomhavenu.

Rozvoj postav – každá rpg-like hra potřebuje především dobrý rozvoj postav. Gloomhaven vám umožní kupovat předměty a nabírat si do balíčku nové karty – a Descent úplně to samé. Expy, zlaťáky, předměty, tady těžko najít rozdíl, takže jeden z našich soupeřů vydechuje s krvácejícím nosem a druhý má naštípnutá žebra. Remíza.

Vývoj světa – v téhle disciplíně Gloomhaven mlátí, zatímco Descent schytává. Jasně, možná není úplně fér ji zařadit. Descent se o tento prvek nijak nesnaží. Jenže souboj Titánů není fér, jsou to bezohledná jatka, při nichž je mrakodrap běžně užívanou zbraní. A momentálně je tím, kdo šlape patou po obličeji soupeře, Gloomhaven. Protože přelepky na mapě, změny režimů a setkání s minulostí jsou prostě boží.

PříběhDescent se vydýchal a začíná ukazovat, že se s ním musí počítat. V příběhu je to totiž právě on, kdo mlátí Gloomhavenem o náměstí, až z něj lítají chlupy. Ačkoliv se příběhová nit vede napříč celou kampaní Gloomhavenu, nepomůže mu ani jeho černý humor. Descent totiž nabízí parádní kampaně a třeba ve Stínu Nerekhallu jeho scénáristé ukázali, že umí. Kolo vyhrává Descent.

Vizuál – oba bijci jsou v téhle disciplíně naprosto vyrovnanými soupeři. Krásné figurky, barevné mapy, vymazlené kartičky, spousty žetonků… Tady vítěze zkrátka nenajdeme a rozhodovat se, kterou hru si zvolíte, podle grafiky, to je slepá myšlenková větev. Remíza.

Přístupnost – v tomhle kole si Gloomhaven bude krýt obličej, zatímco jej Descent řeže urvanou střechou AZ Toweru. Základní balení + rozšíření stojí stejně jako Gloomhaven, ale čert to vem. Hlavní je, že Descent hrajete hodinu po nákupu, zatímco Gloomhaven jste ještě ani nevybalili. Taky k němu potřebujete insert, hodí se vám aplikace, chystání každé mise trvá nějakou dobu… Myslím, že nováček ve světě her by vůbec netušil, co s tím vším má vlastně dělat. Pokud nemáte trpělivost, ale stejně si chcete zahrát deskové rpg, silnějším z obou Titánů je jednoznačně Descent.

Originalita – Odhlédněme nyní od mechanismů, které jsme už probrali. Descent nabízí pořádnou palici, Vládce zla, který hraje trošku jinou hru než ostatní, ale přitom také leveluje, získává nové možnosti a mezi misemi se rozhodně nenudí. Kooperativnost Gloomhavenu je zde trošku suchá. Jenže to je poslední kopanec do ledvin, který Gloomhaven schytá. Jeho princip osobních questů a odchodů do důchodu a možnost vyměnit několik hrdinů přeci jen vede. Kolo vyhrává Gloomhaven.

Znovuhratelnost – Pojďme si na rovinu říct, že Gloomhaven se svými 100+ misemi žádnou znovuhratelnost nepotřebuje. Než ho dohrajete, z pracáku vám přestane chodit podpora a musíte zase do fabriky k pásu. Z tohoto pohledu by byl jasným vítězem, jenže Descent není taky žádné ořezávátko. Každá postava je odlišná, hrát za Vládce zla je taky úplně jiné, kampaně jsou variabilní a nabízí víc levelů, než stihnete během jednoho tažení dojet. I v tomto kole skončí bitka remízou.

_

Zatímco hasiči evakuují zničené město, policisté se marně snaží zastavit rabování a investoři brečí nad rozmlácenými mrakodrapy, náš souboj Titánů spěje ke svému vrcholu. Jeho vítězem se o jednu zlomenou kost stává Gloomhaven. Je originálnější, má drobet vychytanější mechanismy a nabízí vývoj světa, jaký jsme ještě neviděli. Jenže pokud nejste zkušení hráči nebo nehodláte hraní věnovat stovky hodin, nebude pro vás zkrocení tohoto Titána žádná sranda, takže bacha. V tom případě byste měli sáhnout radši po Descentu.

Koho byste chtěli vidět v Souboji Titánů příště? Napište nám!