Po skončení Velké války se evropské národy snaží zapomenout na staré spory a obnovit vše, co bylo zničeno. Brány Továrny jsou zavřené, spáleniště zarůstají trávou a lidé začínají znovu získávat naději v lepší zítřky. Jenže co když se mýlí? Aniž by to věděli, svět stojí na křižovatce a brzy se ukáže, zda se pole opět nepromění ve válečné zóny…

Scythe: Vzestup Fenrise
Autoři Ryan Lopez DeVinaspre, Jamey Stegmaier
Počet hráčů 1–7 hráčů
Časová náročnost 75–150 minut
Vhodné od 12 let
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 10. (celkově)
Mechanismy Pohyb po mapě, kontrola nad územím, asymetrie frakcí, budování enginu, příběhová kampaň

Sága Scythe se uzavírá. Jedna z nejúspěšnějších deskoherních značek z nedávné doby dostala svůj poslední přídavek s názvem Vzestup Fenrise (dobře, ještě po Fenrisovi přišel modulární herní plán, ale to už je vážně vše!). A protože jsme byli v Česku hodní, Albi ho přeložilo jako všechna předchozí rozšíření. Kose se u nás prostě daří a já dost dobře rozumím proč.

Ve svém závěrečném příspěvku do světa Scythe se Jamey Stegmaier pustil do oblíbené disciplíny poslední doby: tvorby příběhové kampaně. Dal dohromady celkem 8 dílů příběhu, během kterých se svět alternativní historie po roce 1921 změní k nepoznání.

Jako každou kampaň, i Vzestup Fenrise je lepší hrát ve stabilní hráčské skupině. Já tak učinil opět ve dvou (stejně jako u Charterstone) a s klidným svědomím to mohu doporučit. Pozitiva i negativa jsou stejná jako u běžného Scythe. Tedy: čím méně hráčů, tím více místa na herním plánu a nižší míra konfliktu. Kampaň začíná v podstatě téměř obyčejnou partií Scythe, ale ve vzduchu už visí velké změny.

A ty se skutečně odehrají, v každé jednotlivé kapitole se hraje o klasické vítězství na body, ale k tomu se snažíte plnit ještě další úkoly, které ovlivní následující partie. Teď je asi ta správná chvíle zmínit, že krabice s Fenrisem je pořádný macek, je tedy jasné, že musí obsahovat pořádnou porci nových komponent. Přirovnal bych to k takovému deskohernímu adventnímu kalendáři. Jak postupujete kampaní, vylupujete nové žetonky, otevíráte krabičky i krabice, ze kterých se na vás valí… a tohle už vám neřeknu, protože spoilery jsou fuj, ošklivá věc.

Jenže jak vám o Vzestupu Fenrise něco napsat? Zkusím některé novinky přirovnat k něčemu, co můžete znát odjinud. Začínáme: pamatujete na rozšíření Předehra k Marsu: Teraformaci? Něco podobného čeká i tady, prvek sloužící k urychlení a zefektivnění partie – moc fajn. Co má snad každý rád v Gloomhavenu? Jasně, utrácení zlaťáků a vylepšování možností pro další scénář. I něco na tento způsob ve Vzestupu Fenrise je, aby se vaše startovní schopnosti občas proměnily. Charterstone jste hráli? Pokud ne, vězte, že práce na téhle legacy hře Jameyho inspirovala i pro tento přídavek k Scythe. Konkrétně mám na mysli vyškrtávání bonusových políček za hvězdy získané při partii, které jako by z oka vypadlo vyškrtávání na krabičce v Charterstone.

Už máte aspoň rámcovou představu? Je toho prostě slušná nálož a do doposud (dobře, alternativní konce partie z Titánů nebes přinesly hodně oživení) hodně statického světa Scythe přináší Vzestup Fenrise pořádný příliv nové krve. I tak se ale podařilo zachovat vyváženost hry, příběh, který se v průběhu osmi sezení odehrává, dodržuje všechna pravidla nastavená v základní hře a předchozích rozšířeních, takže se nemusíte bát, že by utrpěl balanc. I zde tedy pořád platí, že některé frakce by neměly být kombinovány s konkrétními deskami ekonomik (dívám se na vás, vlastenečtí Krymané a průmysloví Rusvěti!).

Druhá část obsahu se točí okolo modulů, které slouží k ozvláštnění hry. Je jich celkem 13 a většinu z nich poprvé vyzkoušíte při kampani, takže si je můžete hned osahat i v rámci příběhu o Vzestupu Fenrise. Máte možnost kampaň přeskočit a moduly vyzkoušet rovnou, ale zkazíte si tím některá příběhová překvapení – osobně to nedoporučuji. Jak ale kampaň dohrajete, vsadím se s vámi, že některé moduly už od té chvíle budou nedílnou součástí vašich partií Scythe. Fungují prostě skvěle. I když je pro mnoho lidí nejspíš hlavním tahákem tohoto rozšíření příběhová kampaň, vězte, že krabici by klidně utáhl jen ten obsah navíc, který vyplokáte a vytaháte z krabiček. Až tak dobře jsou jednotlivé nové prvky vymyšleny.

Samotná kampaň je ZNOVUHRATELNÁ, protože nedochází k žádným úpravám komponent. Jasně, pokud budete hrát se stejným týmem parťáků či parťaček, překvapené výrazy si při dalším průchodu budete muset nacvičit před zrcadlem, ale to neznamená, že by kampaň nešlo zkusit znovu (a jinak). Prohodíte si frakce, budete tušit, o co zhruba v každé kapitole jde, a o to lítější řež si užijete. A když budete toužit jen po jedné partičce, vezmete všechny peckózní věci navíc, které s Fenrisem dorazily, a dáte si pěkně občerstvenou, ale v jádru pořád starou dobrou Kosu.

Máte rádi Scythe? Tak už vypněte počítač, případně odložte mobil a valte pro svoji kopii s Fenrisem. Připadá vám už Scythe monotónní a přestal vás bavit? I pro vás má Fenris dost pilulek k léčbě vašeho bebíčka. No a vy, kteří nemůžete Scythe přijít na jméno, dovolte mi otázku: Co vás sem proboha přivedlo?

Poslední a nejultimátnější přídavek k Scythe je ztělesněním závěrečných kapitol. Má příběh, porci obsahu navíc a přináší dost obměn, aby si zasloužil uzavřít celou sérii Scythe.