Vincent byl královský architekt, který občas trpěl hamižností. Aby vydělal dost peněz na svůj studijní pobyt ve slunném Španělsku, přijal dvě zakázky zároveň, jenže teď neví, které z nich věnovat celého svého génia a kterou předat svým učedníkům. Tolik se bál, aby se ani jeden z klientů necítil ošizen, že se rozhodl obětovat vlastní pohodlí a vyprojektovat oba zámky!

Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka
Autoři Matthew O’MalleyBen Rosset
Počet hráčů 2–7 hráčů
Časová náročnost 45–60 minut
Vhodné od 10 let
Pořadí na BoardGameGeeku 113. (rodinné), 341. (strategické), 643. (celkově)
Mechanismy Draft, sbírání sad, umisťování destiček, spolupráce

Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka (odteď už jen MDZŠKL) je společný výtvor Matthewa O’Malleyho a Bena Rosseta. Ti si spolu předtím střihli jinou společnou hru, Between Two Cities, která posloužila jako inspirace právě pro MDZŠKL. Hra je jednou z novinek letošního line-upu vydavatelství MINDOK a kromě „dvou měst“ se inspirovala i starší hrou Zámky šíleného krále Ludvíka (u nás taky MINDOK). K takovým fúzím jsem jinak skeptický, ale tady jsem tušil, že by mohla být kombinace mechanismů dvou her ku prospěchu.

MDZŠKL je méně až středně náročná hra, v níž si hráči budují zámky, ve kterých by byl ochotný přebývat i ten nejnáročnější panovník. Zámky plní místnostmi, které získávají při draftu. Ten hráči provádí, podobně jako v 7 divech světa, zároveň, vždy si vyberou dvě destičky a pošlou ty zbývající hráči po své pravé nebo levé ruce (podle toho, v kterém kole se partie nachází). A proč dvě destičky a ne jen jednu? Je na čase vpustit do příběhu největší zápletku tohoto díla, kterou už hráči znalí Between Two Cities dávno tušili. Každý hráč totiž staví ne jeden, ale rovnou dva zámky, a to po jednom se svými sousedy po pravici a levici!

Je díky tomuto mechanismu MDZŠKL kooperativní hra? To rozhodně není. Stavíte sice dvě společná díla, jenže hodnoceni budete za to slabší z nich. Očekává se od vás tedy, že budete schopni budovat se svými sousedy dva srovnatelně dobré zámky s co nejvyšší hodnotou. Tím hra přináší ke stolu tolik svěžího vánku, že by vás to skoro odfouklo.

Základní pravidla jsou ale v podstatě velmi jednoduchá. Z destiček v ruce si dvě ponecháte a zbytek pošlete. Takto učiníte celkem čtyřikrát v prvním kole a čtyřikrát v kole druhém. Na tomto jednoznačném a snadno pochopitelném základu MDZŠKL rozehrává velmi příjemné taktické tornádo. Místností je totiž několik druhů a k zisku bodů potřebují, aby zámek splňoval různé podmínky, většinou z pohledu pozice v rámci zámku a místností v jejich sousedství (pro detailnější popis viz box Druhy místností a bonusy). Bodování je pořádně náročné a různorodé, není tedy jednoduché rozhodnout se, kam přiložit jakou destičku. Situaci ještě komplikuje získávání bonusů za třetí, resp. pátou místnost stejného typu v zámku.

Osm tahů je odehráno (za necelou hodinu) a dostáváme se k závěrečnému vyhodnocení partie. To nějakou chvilku zabere, kategorií pro bodování je celkem 13 a minimálně po první hře vám zorientování se v zámcích potrvá. Jinak je ale získávání bodů vymyšleno moc hezky. Jen fakt, že ve hře de facto nezvítězí hráč s nejlepším zámkem okolo stolu, působí lehce nevypointovaně.

Druhy místností a bonusy

Jídelny – pokrmy z jídelen se roznáší do sousedních místností, proto je třeba jídelny umisťovat tak, aby konkrétní typy místností byly nad nimi nebo vedle nich. Za třetí jídelnu dostanete možnost umístit jednu místnost zdarma.

Obytné – lidé v obytných místnostech chtějí být uprostřed dění, takže tyto pokoje získávají body, když jsou ze všech stran obklopeny místnostmi konkrétního typu. Bonusem za třetí obytnou místnost je povolání řemeslníka do trůnního sálu. Ten pak přinese body na konci hry za počet symbolů v celém zámku, které odpovídají jeho symbolu.

Obslužné – obslužné místnosti potřebují být propojeny s konkrétními typy místností, aby vše na zámku pěkně odsýpalo. Třetí obslužná místnost přinese bonusovou kartu s body navíc za splnění určitých podmínek.

Venkovní – venkovní místnosti vždy bodují všechny místnosti jednoho daného typu v celém zámku. Třetí venkovní místnost má bonus ve formě venkovního plácku s Kašnou za 5 bodů.

Ložnice – ložnice motivují k diverzitě zámku. Pokud máte všechny typy místností, ložnice přispěje k bodovému kontu čtyřmi body. Bonus za třetí ložnici je umístění Věže, která se krásně vyjímá v nejvyšším sloupci vašeho zámku.

Chodby – chodby byste měli obestavět místnostmi, které mají výzdobu shodnou s danou chodbou (symbol v pravém rohu), pak se body jen posypou. Díky třetí chodbě umístíte foyer, což je místnost, která dává body za každou místnost kolem sebe, nehledě na typ a další vlastnosti.

Sklepní – každý zámek musí být postaven na pevném základu. Sklepní místnosti jsou bodované podle místností nad nimi, vždy chtějí nad sebou jeden typ místnosti. Za třetí sklep si můžete vybrat kterýkoliv bonus, který má jiný typ místnosti.

Ještě jeden zajímavý prvek jsem pominul. Když si vybíráte dvě destičky, nesmíte se bavit se svými sousedy, jakmile ale máte zvoleno, rozjede se diskuze a stavba zámku se na chvíli promění v opravdovou spolupráci. Pokud se vám podaří tohle pravidlo dodržet, dodá to hře šťávu, takže zde doporučuji striktně se držet pravidel. Ostatně, radit si můžete při umisťování destiček, třeba i o tom, co vám soused poslal a co by se mohlo do vašeho zámku hodit.

Hra je zábavná a skvěle odsýpá, ale bohužel trpí pár (doslova dvěma) ergonomickými nedostatky. Za prvé, destičky jsou tak malé, že titěrné texty skoro nejde přečíst a symboly a barvy místností se od sebe nedají rychle rozeznat (ale zvyknete si). Za druhé, tím, že budujete zámky se sousedy, dochází často k situaci, že minimálně jeden ze zámků je natočen nakřivo, takže musíte vykrucovat hlavu, abyste si ho mohli dobře prohlížet. Navíc i přes malé destičky může zámek narůst do šířky nebo do výšky a může vám dělat problém vtěsnat ho do místa na stole.

Co se mi líbilo, je krásná grafika destiček, také nemůžu dost vynachválit geniální insert, který z přípravy partie dělá procházku růžovým sadem. Herně bylo moc příjemné dosahování bonusů za třetí a pátou místnost daného typu. Snaha o získávání bonusů je skvělý taktický prvek, který dodává i onen pověstný pocit uspokojení (na ten si já hodně potrpím). Ústřední mechanismus, tedy stavba zámku se sousedem, jsem osobně ocenil, protože se jedná o hodně neotřelou mechaniku, která prostě funguje. S přijetím u ostatních hráčů už to tak jednoznačné nebylo. Obecně se dá říct, že ti zkušenější tento prvek přijali a díky tomu si hru užili, ti méně zkušení ovšem v prvních přibližně dvou partiích tápali, což jim zážitek ze hry kazilo. Možná je to českou mentalitou? Máme radši, když sousedova koza chcípne, než s ním kooperativně stavět kozí chlívek?

Takže jak to tedy s MDZŠKL je? Je to nejlepší svižná strategická rodinná hra? Není, tenhle titul si ponechává starší konkurence. Je to vynikající rodinná hra, která utáhne sedm lidí zároveň, rychle ji nachystáte a přináší ke stolu něco neotřelého? Tak to si pište, že ano!

Svižná rodinka, kterou si užijete v jakémkoliv počtu hráčů a přitom okusíte roli královského stavitele. Bonusem je rychle chystání i úklid hry díky geniálnímu insertu.