Romány odehrávající se ve školním prostředí jsou už trochu ohrané. Když se navíc přidá i magie, každý si vzpomene na Harryho Pottera a přijde čas na nemilosrdné srovnávání. Klára Kubíčková na to ovšem ve své knize Kde zní zpěv krkavců šla trochu jinak.

I přesto by se dala atmosféra celého příběhu přirovnat k populárnějšímu mladému čaroději. Čtenář se velice brzy dostává do výchovného ústavu na Krkavčím vrchu, který je umístěn ve starém hradě. V něm se má mladá dívka Elfryd naučit slušnějším mravům a zbavit se představ o tom, že umí kouzlit. Za čarodějnici přitom označovali i její matku, která zemřela v ústavu pro choromyslné. Krkavčí vrch ovšem není jen tak obyčejným místem. Vychovatelé jsou v něm pořádně tvrdí, nebojí se udělovat přísné tresty, a navíc se Elfryd začne zjevovat tajemná žena. Tajemství číhají na každém rohu a jejich odhalení bude velice dramatické.

V tomto případě se tedy nejedná o kouzelnickou školu. Její zaměstnanci se naopak snaží vyhnat představy o čárech z hlavy hlavní hrdinky. I přesto je celé prostředí ústavu kouzly přímo nasáklé a jejich milovníci si tedy přijdou na své. No alespoň částečně.

Rozhodně se totiž nedočkáte nějakých vystřelených blesků nebo přeměny kovu na zlato. Velká část kouzel zde funguje jen v náznacích a mladá čarodějka s nimi docela šetří. Magie je totiž v tomto příběhu vnímána úplně jinak než třeba ve zmiňovaném Potterovi. Elfryd ji využívá zejména k ovládání krkavců, kteří jsou na hradě usídlení a vlastně hrají docela důležitou roli. Jedna z dalších postav potom umí číst myšlenky a nebude samozřejmě chybět ani černá magie, i když je tentokrát nazývána jinými slovy.

Většina postav je ženského pohlaví, ať už se jedná o mladé slečny na převýchovu nebo jejich vychovatelky. Několik mužských zástupců zde ovšem sehraje rovněž docela důležitou roli. Dívky jsou vylíčeny jako velice neposlušné, a přestože se jejich vychovatelé snaží je tvrdými tresty umravnit, ony se nikdy úplně nepodřídí.

Bojují za vlastní svobodu, a proti nespravedlnostem, které jsou proti nim každý den páchány. Zároveň se postupem času velice sblíží a dokazují i čtenářům, nakolik je důležité přátelství, důvěra a spolupráce. Klára Kubíčková asi neměla vyloženě za cíl vložit do knihy nějaké poučení nebo hlubší myšlenky. Přesto se jí to povedlo a určitým způsobem některé situace mohou motivovat i v reálném životě.

Zejména druhá polovina potom začíná být daleko akčnější, události nabírají na zajímavosti a postupně vzrůstá napětí. Zápletka totiž není vůbec špatná, i když je určená především mladším čtenářkám a čtenářům. Výraznou stopu v ní nechává i duchovno a posmrtný život, díky čemuž se chvílemi dostává téměř do hlubin hororu. Několik mrazivých momentů působí vcelku přesvědčivě a tvůrkyni se daří vytvořit strašidelnou atmosféru.

Kniha je poměrně útlá. Na 224 stranách se autorce povedlo vytvořit působivé kulisy nápravného ústavu, který by asi nikdo z nás nechtěl navštěvovat. Prostředí působí na čtenáře veskrze temným dojmem, což podtrhuje i starý hrad a všudypřítomní krkavci.

Na dospělého jedince sice může román Kde zní zpěv krkavců chvílemi působit trochu naivně, ale jeho zaměření je především na mladší čtenáře. Ti se dočkají velice poutavého, chvílemi mrazivého, a především kouzelného příběhu, který je tak trochu jiným nástupcem Harry Pottera.

Vydal: Fragment, 2019
Autor: Klára Kubíčková
ISBN: 978-80-253-4338-8