„Ovládni strach.

Ovládneš svět.“

Druhý díl fantasy série Nikdynoc nás opět přivádí k Mii, která se stala Čepelí Rudé církve, avšak její cíl – zabití konzula Scaevy a kardinála Duoma – je stále daleko, jelikož musí vyřizovat účty Rudé církve. Mii se však naskytne příležitost, oba muži se budou účastnit velkých her v Božím hrobě, a proto se Mia rozhodne stát členkou gladiátorských kolegií, aby s nimi mohla jednou provždy skoncovat. Cesta je však nelehká a plná spiknutí, intrik a tajemství…

Na pokračování série Nikdynoc jsme nemuseli čekat příliš dlouho. Boží hrob se prvnímu dílu podobá více, než si chceme připustit. Anebo je to snad autorův záměr? Samozřejmě teď nemluvím o rozsahu či grafickém zpracování (které je opravdu krásně vyvedené). Hned v první kapitole, stejně jako v první knize, se dovídáme, jaká je smrt a co je možné při ní prožít. V tomto případě je autorův záměr opravdu lehce odhalitelný – čtenáře šokovat a navnadit na další čtení… Světe div se, ono to funguje. Ta zvrácená chuť zjistit, co se stane potom, „než začne kůže černat a oči bělat a břicho se nafukovat jako hrozivý balón“ je snad v každém z nás.

Boží hrob má opravdu silný začátek, Jay Kristoff nás hází rovnou doprostřed dění plného intrik a krve. Kniha je dle mého názoru mnohem více akční než její předchůdkyně. Je zde vidět krásný posun, kdy se z téměř nezkušené vražedkyně Mii, stala profesionálka. Tomuto faktu je děj lehce podřízen. A samozřejmě zde nechybí ani trocha té erotiky, se kterou si Kristoff opravdu vyhrál a peprně (občas i na několika stranách) popisuje sexuální zkušenosti hlavní hrdinky.

Samotný charakter protagonistky příběhu se taktéž vyvinul. Na počátku to byla naivní holčička, která si šla za svým cílem hlava nehlava a nyní mladá slečna, která dokáže o svých činech více přemýšlet a dala by se označit i jako více sympatická. Nicméně arogance u ní stále přetrvává a někteří čtenáři to nemusí skousnout.

Výrazně rušivým elementem celé knihy pro mě (opět) byly poznámky pod čarou. Autor se snaží čtenáře více vtáhnout do onoho fantasy světa a občas i pobavit, ale jinak jsou pro příběh zcela postradatelné. V zásadě vás jenom odtrhávají od hlavního příběhu, protože autor měl zrovna potřebu vám něco nutně sdělit. Nutno podotknout, že poznámek se v knize vyskytuje opravdu nemálo a některé z nich zabírají a tři čtvrtiny stránky.

Boží hrob se řadí do žánru Young Adult, což je velmi vhodné. Suma sumárum, zde máme atraktivní mladou hrdinku s temným příběhem zvláštními schopnosti, která se snaží vyrovnat se s vlastní minulostí. A na těchto faktorech právě Ya stojí a funguje. Takže pokud jste příznivcem žánru, toto dílo byste minout neměli.

A samozřejmě je nutné nejprve přečíst první díl…

Originální název: Godsgrave

Překlad: Adéla Michalíková