Život dobrodruha, to není jen medovina, hrdinské činy, noci prohýřené v nevěstinci či bestie sražené na kolena. Jsou to také traumata a utrpení, temné stránky osobnosti, tvrdé vydělávání peněz a kariéra v oboru, který na dálku smrdí krchovem. Jenže někdo to dělat musí, že? A ten někdo jste vy! Chyťte kostky a pomodlete se, aby k vám byly sudičky milostivé…

Hrdina v kostce
Autor Keith Matejka
V ČR distribuuje REXhry
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 60–90 minut
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 142. (strategické), 209. (celkově)
Mechanismy Sbírání sad, házení kostkami, různé schopnosti hráčů, draftování karet

Keith Matejka není v deskoherním oboru žádný nováček a na kontě má třeba válku žab Bullfrogs nebo pěstitelskou Odysseu Herbaceous. Jeho nejznámějším dílem je ale Hrdina v kostce (v ČJ REXhry), v rámci jehož světa už vznikají další hry (například Cartographers). Co tato stále ještě nová hra nabízí?

Vaším cílem bude stvořit si co nejlepšího hrdinu v dobrém duchu rpg her. Pamatujete si, jak jste v Dračáku házeli kostkami a modlili se, aby váš bojovník nebyl slabý jako čaj a kouzelník pitomý jako hřebínek na sphynx? Tak tohle teď budete dělat celou hru! Na druhou stranu, když to pokazíte, nemusíte se bát, že byste se vzniklým rekem museli rok hrát. Maximálně si odnesete bramborovou medaili. Protože Hrdina v kostce je kompetitivní hra, ve které jde o vítězné body.

Základní princip je podobný jako třeba v Sagradě. Budete fasovat kostky, které vkládáte do chlívků pro vlastnosti vašich postav. Musíte tedy určit, jestli chcete moudrého starce nebo svalnatého bijce. V tom vám silně pomůže vaše kartička povolání, která říká, jaké kombinace máte jak bodované. Třeba kouzelník získá hodně bodů, pokud má vážně nabušenou inteligenci, ale za sílu skoro nic, a taky jí moc nepotřebuje. Stejně zvedá akorát hrnek s kafem. Kromě toho, když do atributu vrazíte kostku, dá vám nějakou jednorázovou schopnost, třeba díky síle kostku otočíte a z jedničky je hned šestka. A kdo je tu chcípák, he?

Kostky jsou také různé barvy. Některé barevné kombinace vám dle zadání nahrají další skóre. Za žluté kostky jsou pak finanční prémie. Váš hrdina má také své vnitřní touhy – je to soudce, nebo spíš mizera? Protože soudci určitě nepomůže, když bude umět dobře krást, a mizera se zase ošívá, má-li být čestný. Můžete je donutit k popření vlastní identity, ale mínusové body vás neminou.

Už tohle samo o sobě by stačilo na hru, ale už jsem zmínil, že zde figurují také peníze. Za ně nakupujete nové zbraně a zbroje, talenty či dovednosti. Spousta z nich vám dá možnost, jak získat vítězné body navíc – zbroje za nasbírané části, talenty za to, když splníte nějaké podmínky. Pokud jste třeba Pošetilý, nahrajete extra body, když vaší postavě nebude přebývat zbytečná inteligence. Myslet stejně bolí! Ostatní vám pak pomůžou při samotné hře, typicky třeba čachrují s hodnotami na hozených kostkách.

Ačkoliv je hra na seznámení poměrně jednoduchá, brzy zjistíte, že váš hrdina je hladový po strategickém myšlení a dobrých rozhodnutích. Kterou kostku vzít a kam ji umístit? Máte tolik variant! Žádná vám nedá tolik bodů, kolik chcete – stvořit ideálního hrdinu je prakticky nemožné a brzy se budete muset smířit s tím, že halt není žádný krasavec nebo má ruce, se kterýma se sotva nají. Musíte dělat kompromisy, počítat a taktizovat, být o krok napřed a v optimálním případě také tušit, jakou kostku či kartu nenechat vašim spoluhráčům.

Vaše přemýšlení ovlivní také to, jakou jste si vzali rasu (viz box), a výběr karet, které si můžete koupit. O karty mimochodem pořádáte něco jako miniaukci, takže zase o rozhodnutí navíc! Nezapomínejte, že zbraní nemůžete používat nekonečně a že některé karty ovlivní dění v jiné části pestré mozaiky vašeho charakteru.

Dostupné rasy

Lidé – V každé rpg hře jsou lidé rasou, která umí všechno, ale nic pořádně. A stejně je tomu i v Hrdinovi v kostce. Jenže tady se vám univerzálnost hodí, protože nevíte, jaké budete mít povolání. A lidé jsou… tak nějak lidštější než ostatní. Sakra, můj hrdina přeci nebude zrůda!

Orkové – Jsou silní a hloupí. Ideální, pokud potřebujete někomu rozbít lebku a zbytečně se neobtěžovat otázkami jako proč a co vlastně udělal. Někdy jen hrdina jen násilník, který byl ve správný čas na správném místě.

Půlčíci – Co ztrácí tahle rasa na síle, to získává v charismatu. Jsou totiž jako děti; na práci k ničemu, ale stejně je máte rádi. Jen jestli to není tím, že u sebe vždycky mají váček naditý Dolanským listím, o které se rádi podělí. Musí, jak jsme zmínili, se silou jsou na tom bídně.

Elfové – I přes pověstnou nesmrtelnost jsou elfové nepříliš odolným národem, který se mračí, má-li snést trochu nepohodlí. Díky své obratnosti si ale vždycky poradí. Copak jste viděli elfa, který by se měl špatně? A Sapkowského svět nepočítáme. Tam se mají špatně všichni.

Trpaslíci – Jak jsou malí, tak jsou škaredí a nepočítejte s tím, že by se nějaký trpaslík kdy stal lvem salónů. Možná křečkem. Jenže jejich brutální odolnost z nich dělá skvělé hrdiny. V dungeonu či divočině totiž Guth-Jarkovský moc díru do světa neudělá. To spíš vznikne pár děr do něj.

Žaborození – Pokud si koupíte verzi s promo obsahem, dostanete taky žabí mužíky. Nejsou to žádní siláci, ale jejich obratnost je legendární. Určitě z nich budou vynikající zloději. A navíc hrát za žabičku je prostě nádhera. Jsou tak roztomilé, že byste je hned olízli… ne, nic. Zapomeňte na to.

Díky této bohatosti jsem si Hrdinu v kostce skutečně oblíbil. Dává vám roleplayingový pocit, že si skutečně vyrábíte hrdinu, ale zároveň nejste zklamaní, že tenhle meč v podstatě nebude sekat. Díky spoustě flavour textů a pěkným ilustracím pořád vnímáte fantasy atmosféru, ačkoliv je hra spíše matematická. Odpůrce na kost holých eur kromě toho přesvědčí i malou mírou náhody. O moc víc jí podle mě není, vždycky totiž máte tolik možností, že svádět prohru na kostky by bylo ubohé. Ale občas to udělám, jsem přeci jen spíš mizera než soudce.

Počítejte s tím, že hra není pro ty, kteří přišli zažít opravdové dobrodružství. To sáhněte radši po Gloomhavenu nebo Descentu (jejich duel). Ale pro zralé rpg hráče, kteří mají rádi i nekonfliktní hry a hodit si na odolnost pro ně voní nostalgií, pro nadšené europařany či milovníky deskoherní matematiky jde o vynikající volbu.

Vychytané euro ukryté za silné, lákavé téma nabídne zážitek pro všechny geeky, europařany i rpg veterány.