Již dávno se pyšný Nerekhall zřekl kacířství a temné magie. Jenže co když vládci tohoto města lhali? Co když je Nerekhall až do morku prolezlý korupcí a zlem? Je na malé skupině dobrodruhů, aby se vydali do jeho uliček a na vlastní kůži zjistili, co se tam děje, když zhasnou svíčky a nocí se ozve šepot podivných hlasů, jenž narušuje samotné předivo reality…

Descent: Stín Nerekhallu
Auto Justin Kemppainen
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 90 minut
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 91. (celkově)
Mechanismy Pohyb po mapě, házení kostkami, role playing, různé schopnosti hráčů, modifikovatelná hrací plocha

Justin Kemppainen možná nepatří mezi největší jména světového deskoherního designu, ale rozhodně není žádný zelenáč. Na kontě má třeba práci na Imperial Assaultu, Milostném dopisu, Warhammer Questu či několika rozšířeních Descentu.

Co nás tedy v nové expanzi čeká? Za prvé, přesuneme se z nehostinné divočiny do ulic Nerekhallu. To poznáte nejenom na nových dílcích, které nabízejí ulice a zákoutí města, ale především na questech. Hned v tom prvním budete na náměstí přihlížet popravě, která se ale zvrhne v masakr, později budete třeba hledat kata, hasit občanskou válku či ve stokách pátrat po mýtickém krysím králi. Atmosféricky super, ale ještě musím ocenit jednu věc, mechanismy těchto questů. Nejsou totiž – jak se u Descenta občas zadařilo – překombinované, zato nabízí vrchovitou porci kreativity. V některých plní úkoly vládce zla a hrdinové mu brání, jinde se do bitky zapojí neutrální démon jako třetí strana, někdy musíte prostě jen co nejrychleji utíkat. Za jejich pestrost má od nás rozšíření velkou jedničku.

Do akce se můžete vrhnout se čtyřmi novými hrdiny. Více se o nich dozvíte v boxu, nicméně každý je poměrně originální a zábavný. Velice se mi líbila specializace bojovníka, která dělá z tupého bijce obratného běžce a vládci zla tak nejednou zamotá hlavu. Ten dostal kromě pár nových univerzálních karet také zcela novou specializaci nazvanou Stínomancer. Stínomancer má v rukávu řadu obludných pastí a triků, například zahalí monstra temnotou, takže na ně nejde útočit zblízka, létá s příšerami či vám ovládne hrdinu, který praští svého kamaráda a pořádně dobru zkomplikuje tah. Samozřejmostí jsou nové příšery, zde se můžete těšit na hejna vzteklých krys, metamorfy nebo démony. Jejda, neprozradil jsem vám, že s tím Nerekhallem to není tak úplně v suchu…?

Možná největší novinkou je vliv. Objeví se jen v některých misích, ale pořádně je opepří. Vládce zla si totiž na začátku partie vybere z daných možností, co se v misi stane. Je kat prolezlý temnotou, nebo je to jen podivín? Zkomplikuje vám hledání artefaktu smečka barghestů, nebo zával v chodbách? Pokud se zlo rozhodne správně, hrdiny potká nepříjemný průšvih – ale především, mají se zase čeho bát. Ve hře se tak objevuje další prvek napětí, který přispívá k její atmosféře.

A zase ta appka…

…řeknou si možná někteří z vás. Ano, i Descent se dočkal vlastní aplikace nazvané Road to Legend. Ta plně nahrazuje vládce zla, čímž umožňuje hrát kooperativně. Ale nečekejte kopírku originálních misí – aplikace nabízí zbrusu nové kampaně, stačí hru fyzicky vlastnit a máte desítky hodin nového obsahu, protože řada z nich je zadarmo. Další pak můžete dokoupit. Pravda, hra připomíná Putování po Středozemi tak nápadně, až zakoulíte očima, ale proč sakra ne? Vždyť to funguje! Jedinou slabinou je tak paradoxně právě absence vládce zla, o jehož roli je vždycky velká tahanice a jehož nečisté triky dělají Descent prostě výjimečným.

Vládce zla jistě ocení možnost zkorumpovat ctihodné občany Nerekhallu. Pokud tak učiní, může je do konce hry používat tím, že jejich kartu přiřadí lordovi svých metamorfů. Ten díky ní získá speciální schopnosti, třeba nové kostky do obrany či útoku, aktivovanou dovednost nebo možnost efektivněji dorážet nemocné a zraněné. V kůži mistra popravčího je zkrátka veselo! A kdo hraje vládce zla, má zase další možnosti na výběr.

Kromě toho rozšíření nabízí řadu dalších komponent, tedy karty předmětů, velitele, karty setkání (zatracení psi, copak není v Nerekhallu žádný antoušek?), žetony spojené s efekty karet a podobně.

Hrdinové Nerekhallu

Tentokrát nám autoři hry naservírovali hned čtyři nové hrdiny a čtyři nové specializace. Protože se k sobě moc hezky hodí, představíme vám je v jednom celku. Můžete ale samozřejmě kombinovat nové charaktery a specializace s těmi starými.

Orkell Rorýs, bojovník: Hbitý Orkell se nezastaví, ani když ho zkusíte umlátit kyjem. Pokaždé, když slízne ránu, o políčko pouteče a jeho hrdinský čin vám umožní vyhrabat se z bezvědomí s plnými životy a bez ztráty akcí. Tyto vrozené dispozice výborně doplňuje specializace bojovník, která mu nabízí řadu benefitů v samotných šarvátkách, například průraznost nebo zvýšené zdraví, a další možnosti, jak se hýbat nad běžný rámec. Tento sekerami vířící kolos se prostě bez ohledu na šrámy řítí stále vpřed.

Poutnice Tinashi, stínový chodec: Tinashi, která zůstala uvězněná mezi naším a stínovým světem, je neúnavná. Pokaždé, když zabije nestvůru, obnoví svoji energii. Jejím hrdinským činem je teleportace přes tři políčka. V Nerekhallu se může stát třeba stínovým chodcem, který si na pomoc povolává stínovou duši. Její kvílení budí strach a každá nestvůra, která se s ní setká, utrpí mnohem větší zranění než obvykle. Duše také umí řadu triků, díky nimž se nepřátelé rozechvějí, jen co ucítí její mrazivou přítomnost.

Rendiel, bard: S veselou písničkou na rtech se světem putuje mnohem snáze a Rendiel to dobře ví. Je specialistou na vzkřišování svých kolegů, které dodává sílu nejen jim, ale i jemu samotnému. Bardovské schopnosti jsou pak zaměřené na podporu kolegů, jež léčí, obnovují jejich výdrž, přidávají na síle jejich ranám či zlepšují jejich obranu. Zejména ve hře s více hráči je tak bard významnou posilou.

Ravaella Lightfoot, kouzelnice: Ravaella se díky svým obranným kouzlům nemusí bát žádného nepřítele. Nikdy nehodí armor 0, a když použije svůj hrdinský čin, zastaví klidně i dračí útok. Jako kouzelnice dokáže vytvořit kopie sebe sama, dvojníky, kteří jí pomáhají v útoku i obraně, zpomalují či odstrkují nepřátele nebo jí pomůžou utéct z boje. Kdo tuhle gnómku podcení, brzy pochopí, jak strašlivě – a naposledy – se zmýlil.

Nerekhall přináší hráčům nejen chytlavou novou kampaň plnou skvělých, z hlediska herních mechanik vychytaných misí. Především jim dopřeje mnohem více možností výběru. Vládce zla bude tleskat, protože tomu nadělilo rozšíření nejvíc nového obsahu. Ani hrdinové se ale nemají čeho bát. Tedy, vlastně mají. Zla, které se ukrývá za hradbami Nerekhallu!

Obsahově bohaté rozšíření nabídne chytlavou kampaň, drsné hrdiny a přehršel možností pro vládce zla.