Český deskoherní rybníček se zahušťuje, na trhu se už téměř před rokem objevilo nové vydavatelství TLAMA Games, jehož prvními počiny byly doplňky k deskovkám, a letos v dubnu vyšla první deskovka. Název vydavatelství vychází z příjmení zakladatele, Miroslava Tlamichy, kterého jsme vyzpovídali. TLAMA Games zatím na český trh přineslo lokalizovanou verzi obří eurovky Escape Plan a krásný worker placement Gugong, na cestě má dva díly série ze Západního království (naše previews Architektů a Paladinů) a také kickstarterovky Fuji Koro a On Mars.

  • Jak tě napadlo založit deskoherní vydavatelství?

Mého spolupracovníka a kamaráda Jakuba Doležela napadlo lokalizovat Escape plan. Kontaktoval Eagle-Gryphon Games a pak zkoušel nabízet tento titul zavedeným českým vydavatelům. Nikdo neprojevil zájem. Obrátil se tedy na mě, protože mám dlouholeté zkušenosti s grafikou, sazbou a podnikáním. Nedávalo mi moc smysl jen prostě vydat jednu hru. Vytvořili jsme tedy koncept a dlouhodobější plán a vzniklo TLAMA games. A od té doby mám radost, že můžeme lidem přibližovat deskoherní svět.

  • Jaká je tvá strategie ohledně lokalizací?

Snažíme se vybírat hry, které za to stojí a mohly by se prodávat. Usilujeme spíše o menší náklady u jednotlivých titulů, což nám umožňuje vydat více her. Zároveň to představuje menší riziko, kdyby se hra moc neprodávala. U některých titulů se snažíme ponechat i angličtinu a mít možnost hry prodávat i do zahraničí.

  • Máš už domluvenou nějakou další hru po On Mars?

Mám, jelikož se hry často domlouvají řadu měsíců dopředu. Ale jako vždy počkám na vhodný okamžik prozradit další titul (pozn. redakce: v době vydání rozhovoru už byla další hra oznámena. Jde o novou, karetní verzi eurohry Lorenzo Il Magnifico s názvem Masters of Renaissance: Lorenzo Il Magnifico). Každopádně kromě lokalizací pomalu připravujeme i první autorskou hru na Kickstarter. Tak uvidíme.

  • Jak ses dostal ke hře Escape Plan (pozn. redakce: přeložena jsou pravidla, herní komponenty jsou jazykově nezávislé) a proč na začátek tak velkou hru?

Kontaktovali jsme vydavatelství a nakonec jednali přímo s Rickem (majitelem), který se dokonce toho času vyskytl v Praze. Pozval nás na večeři a po pár dnech s manželkou navštívili i náš soukromý herní večer. Tak vzniklo naše pouto k Eagle-Gryphon Games. Proč Escape plan? Protože za to podle nás prostě stojí.

  • Podle čeho vybíráš hry k překladu?

Primárně podle toho, co se nám líbí a chtěli bychom to přinést širší hráčské veřejnosti. Snažíme se myslet i na to, zda by se daný titul dobře prodával. No a pak jsou tu další kritéria: zda je hru vůbec možné lokalizovat (zda to vydavatel umožňuje či zda ji nemá již nasmlouvánu někdo jiný), jak velký náklad je třeba vyrobit a v neposlední řadě, zda je u hry přijatelná marže, abychom hru mohli distribuovat i velkoobchodně. Když se nám ale titul nezamlouvá, tak přes to nejede vlak.

  • Kolik lidí tvoří tým TLAMA Games?

Aktuálně 4 lidé, z toho 2 na plný úvazek. Dále pak cca 10 spolupracovníků, kteří se podílí na překladech, korekturách a dalších věcech, které jsou třeba, když vydáváte a prodáváte hry. Krom toho jsem nadšený z hráčské komunity a řad dobrovolníků, kteří nám všemožně pomáhají.

  • Všiml jsem si, že kromě e-shopu provozuješ i kamennou prodejnu s hernou (pozn. autora: mezitím jsem s deskovkovou bandou hernu sám navštívil). Jakým směrem ji chceš rozvíjet?

Zatím máme pravidelné středeční večery (až noci) přístupné pro veřejnost. Je to vlastně pokračování soukromých herních večerů, které jsem dříve řadu let pořádal doma. Takže je herna pro mě tak trochu srdeční záležitost a na středeční večery nedám dopustit. Postupně bychom rádi občas organizovali nějaké turnaje a termíny volného hraní rozšířili. Herna slouží také jako showroom a doplňková služba k vydavatelství a prodejně. Před nedávnem jsme navíc spustili službu půjčování her. Hry je možné si online rezervovat a pak si je vyzvednout.

  • Jaké byly tvé deskoherní začátky?

Když nepočítám domácí Dostihy a sázky nebo Člověče v dětských letech, tak jsem se k deskovým hrám dostal někdy před deseti lety a po objevení dnes už skoro historické herní klasiky v podobě Osadníků a Carcassonnu jsem se postupně propracoval k hráčským titulům, jako byla toho času třeba Terra Mystica. V posledních letech jsem se celkem úspěšně účastnil i různých turnajů, abych následně zjistil, že mě hry především baví, chci si je užívat a nepotřebuji v nich soutěžit.

  • Jaký typ her máš nejradši? Co je tvoje oblíbená hra v poslední době?

Nejraději mám strategické hry se zajímavými herními mechanismy a pokud možno i nosným tématem. Pak také silné příběhové hry. Z poslední doby kromě našich titulů, které jsme se často rozhodli lokalizovat proto, že se mi líbí, je to ze strategických her třeba Teotihuacan nebo Sierra West. Z těch zážitkových pak třeba Nemesis nebo Panství hrůzy. Dlouhodobě oblíbená hra je třeba Nations či Great Western Trail. Pak taky nedám dopustit na řadu kratších rodinných her či výplňovek, které si najdou na stole taky své místo.

  • Máš raději spíše eurovky, nebo ameritrashe?

Řekl bych, že na obojí jsem v té velké kupě titulů posledních let trochu vybíravý. Preferuji spíše eurovky, ale dobrým ameritrashem nepohrdnu. Navíc se tyhle dvě škatulky čím dál víc propojují a na trhu se objevují velmi povedené „hybridy”, které si moc užívám.

  • Čím se bavíš ve volném čase?

Bude to znít překvapivě, ale hlavně deskovkama.:) Jelikož už moc volného času kromě času stráveného s rodinou nemám. Jen je trochu škoda, že náš skoro dvouletý syn zatím těžší eurovky nezvládá. Vlastně jsem přetavil svůj největší koníček posledních let v práci, která mě baví. Jen na hraní je teď spíš méně času než dříve.