Zloději dýmu, není typická fantasy. Tématiku zastupují démoni. Jejich dým se získává po jejich smrti, můžeme tomu říkat “duše” a navíc je nelegální. Přesto však jej bohatší členové společnosti rádi užívají jako drogu. Na černém trhu se najde spousta lidí, kteří za něj rádi zaplatí. Známe však všechny jeho účinky? Proč je nelegální a proč za jeho držení můžeme skončit i na šibenici? Co má společného se skupinou malých chlapců?

Kniha je vyprávěna z pohledu pěti postav.

Ústřední postavou, která i všechny příběhové linky také nakonec propojí, je malá divoška Tash. Její rodina se o ni nestarala zrovna nejlépe a tak se dostala k lovci démonů Gravellovi. Díky tomu má nyní mnohem bohatší život, co se dobrodružství týče. Dělat návnadu démonům, kdy jde leckdy o život, není jen tak.

Dále tady máme princeznu Catherine. Catherino poslání, jak už to ve středověkých společnostech bývalo, je být dobrou manželkou, figurkou ve hře dospělých. Sňatek z povinnosti však nedopadne úplně podle představ ani jedné ze tří stran.

Ambrose byl mou nejoblíbenější postavou. Ambrose slouží ve vojsku krále z Brigantska, je také osobním strážcem princezny. Tuto mužskou postavu si oblíbí nejedna čtenářka (ale neprozradím proč). Ambrose je vždy a za každou cenu věrný své přísaze a své rodině. Oproti jiným postavám, měl nejlépe popsán charakter. Věrnost, čest a láska mu nejsou cizí. Jeho činy korespondovaly s jeho přesvědčeními.

March si v životě zažil své. Zůstal mezi posledními žijícími členy svého rodu se stříbrnýma očima. Rodinu mu vyvraždili, a aby toho nebylo málo, je nucen sloužit u toho, kdo to vše způsobil. Slíbil si tedy, že se jednoho dne pomstí.

Edyon vyrůstal na tržišti a přestože jeho matka je významná obchodnice, tak si přilepšuje sem a tam různými krádežemi jen pro ten okamžik vzrušení z toho, že by jej někdo mohl chytit. Jenže je to jen malý nevýrazný zlodějíček, nebo se v něm skrývá něco víc?

Jelikož je kniha titul YA, tedy pro mladší čtenáře, tak nehledejme příliš propracovaný svět a komplikovaný děj. Je to taková knížka oddechová, u které se nemusí přemýšlet. Napsaná je ovšem čtivě. Nesmíme ji však srovnávat s jinými notoricky známými ságami pro dospělé čtenáře. Za sebe můžu říci, že vzhledem k cílové skupině je kniha tak akorát. Trochu intrik, trochu lásky a špetka fantasy prvků. Co mi trošku vadilo, bylo to, že by svět z knihy mohl být trošku více popsán. Moc jsem si ho neuměla představit. A kromě démonů při lovu dýmu se v knize jiné nadpřirozené bytosti či vlastnosti neobjeví. Naopak, co bych vyzdvihla je postava Catherine, která se nesmíří pouze s osudem ženy, která nemá žádné práva, ale využije alespoň těch zbraní, které jako žena má a využije je naplno. S touto postavou jsem byla také spokojena. Neprotiřečí si a jednání je zcela logické. Malá Tash si získala mé sympatie. Jak je malá, tak je drzá. Umí i velké chlapi srovnat do latě a její posedlost botami byla roztomilá. Která žena nečeká na výplatu jak na smilování, aby si mohla něco koupit, co má vyhlédnuté celý měsíc?

Oproti ženským postavám mě nezaujal ani March, ani Edyon. Edyon, jak často bylo zmiňováno je naivní, ale pro mě i nevýrazný. March naopak byl takový podpantofláček. Ani s jedním jsem nesympatizovala a dá se říci, že mi bylo jedno, jak jejich dějová linka dopadne.

Jelikož jsou Zloději dýmu první knihou ze série, tak, jak to tak bývá, rozuzlení a tu největší petardu se dozvídáme na konci. Proto se těším na díl druhý, abych se dozvěděla, jak se dále vyvinou osudy mých oblíbených postav.

Vydalo: Albatros, 2019

Počet stran: 416

Překlad: Jana Jašová