Sezení na drátě, to je věda a chaos do ní nepatří. Každý z ptáků má přesně stanovené místo v souladu s přísnou hierarchií, jejíž étos… Proboha, co to bylo za ránu? Prasklá pneumatika? Výstřel z kanónu? Zmatení ptáci zběsile víří křídly a pípají jako o život. Nastává apokalypsa!

Krabčáci
Autor Stefan Alexander
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 20 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Pořadí na BoardGameGeeku 510. (rodinné), 2 074. (celkově)
Mechanismy Sbírání sad, správa karet na ruce

Čim-ča-ra-ra-čim-čim-čim, přilétají Krabčáci, nová pohledná karetní hra. Pro jejich autora, Stefana Alexandera, jde o průlomový počin. Krabičku s kartami ptáčků, kteří jako by vypadli z nějaké 8-bitové videohry z osmdesátek (ilustrace má na svědomí Kristiaan der Nederlanden), nám přináší vydavatelství MINDOK.

Kompaktní karetka se může pyšnit opravdu krásnými ilustracemi, které zaujmou každého, kdo hru uvidí. V Krabčácích je celkem 8 druhů krabicoidních ptáků, každý z nich jinak vzácný. A vy je budete sbírat, ovšem ne jen tak.

Na stole jsou čtyři „dráty“, na nichž trůní tři ptáci v řadě. Ve svém tahu (v úvodu každého kola z osmi karet, které máte v ruce) vyložíte všechny karty jednoho druhu ptáků dle své volby a necháte je přisednout na některý z drátů. Pokud mají tito vyložení opeřenci na drátě své příbuzné, okamžitě se s nimi sesednou dohromady a vyplaší všechny ptáky, kteří se nachází mezi nimi. Tito vyplašení jedinci „vzlétnou“ a usídlí se ve vaší ruce – právě jste získali nové karty! Pokud by se vám nezadařilo získat nic ze stolu, můžete si místo toho vzít dvě náhodné karty z dobíracího balíčku.

Pokud už máte dostatek ptáků jednoho druhu (u nejvzácnějších plameňáků stačí dvě, u těch nejobyčejnějších krabčáků šest), můžete vyložit hejno. Tím získáte jednu kartu vyložených ptáků z hejna a přidáte ji do své sbírky (případně dvě karty, pokud sesbíráte a vyložíte ještě o 50 % stejných karet navíc). V Krabčácích se neboduje, neexistují druhá místa, tady se jde jen o titul! Ten získá hráč, který buď posbírá sedm různých druhů ptáčků, nebo dvě trojice některých druhů.

Pravidla jsou daná, jak se tenhle kousek chová během partie? Velmi svižně, zábavně, ale přitom překvapivě strategicky. Sbírání karet není vůbec jednoduché, situace na drátech se každou chvíli mění, takže nějaké zdlouhavé plánování je zbytečné, je třeba být flexibilní. Hrozba, která celou partii obchází je, že pokud se některý z hráčů zbaví všech karet, kolo okamžitě končí. Takže vaše nasyslené karty pěkně odhodíte, zaskřípete zuby a doberete si nové ptáky.

Při partii by se hodilo sledovat soupeře, snažit se nedávat jim na stůl karty, které by se jim mohly dobře vyjímat v jejich sbírce. Jenže v tempu hry to moc nejde a ani byste si to nejspíš neužili, Krabčáky je lepší nechat pěkně plynout, sem tam popřemýšlet, co by se vám hodilo, ale jinak zbytečně nezdržovat. Síla téhle hry je v rychlosti a přístupnosti, taktizovat se dá, ale míra náhody říká, že velké přemýšlení je kontraproduktivní. Každopádně ale platí, že vykládat karty je potřeba promyšleně, jen se v tom moc nezamotat.

Ke Krabčákům posadíte až pět hráčů a tempo hry bude stále příjemné. Tím, že v tahu každého hráče dojde k jedné (vyložení karet) až maximálně dvěma akcím (vyložení hejna), nehrozí, že by se hra zasekla na mrtvém bodě. To je dáno tím, že tento jednoduchý zábavný filler umně kombinuje jednoduše uchopitelné mechanismy pokoušení štěstí (jak dlouho čekat, než vyložíte hejno) a sbírání sad. To z něj činí nenáročnou, ale zábavnou kapesní hru na výlety či rodinné sešlosti. A snadno ji pochopí i děti.

Na hnízdě postaveném z jednoduchých pravidel a krásných ilustrací hřadují krabicoidní ptáci, které je radost sbírat a vyplní mezeru mezi většími hrami nebo zkrátí dlouhou chvíli na rodinné oslavě.