V roce 2016 jsme se dozvěděli o ambiciózním plánu vydavatelství Albi, když nám oznámili, že vydají kickstarterový hit Scythe v češtině. V dubnu 2017 se tak z Albi doku spustila na vodu vlajková loď a jedna z největších her té doby, atmosférická a graficky vyladěná strategie Scythe. A zažila parádní úspěch, první várka se vyprodala, dotisk jde také na odbyt, vyšla dvě důležitá rozšíření (Invaze z dálek s dvěma frakcemi, Titáni nebes s obřími vzducholoděmi) a letos se sága Scythe završí dvěma přídavky. Ten menší z nich, Nová setkání, vám představím v tomto článku. Velké rozšíření s kampaní a novými moduly, Vzestup Fenrise, zrovna testujeme, takže podrobná recenze už je v procesu výroby.

Co tedy skýtá kompaktní krabička Nová setkání? Odpověď je jednoduchá: 32 nových karet setkání. Pro připomenutí, karty setkání jsou klíčový prvek z hlediska budování atmosféry při partiích Scythe. Postava, kterou ve hře ovládáte, chodí po krajině a při příchodu na políčko s žetonem setkání odhalí jednu kartu z balíčku, která obsahuje a) nádhernou ilustraci přibližující událost, o které pojednává, b) popis situace (vaše postava potkala živé tvory či stroje ze světa Scythe), c) tři možná řešení, jak se situací naložit. Atmosféru navozují všechny tři části, ale pouze to, které řešení zvolíte, má vliv na hru. Rozhodnutí jsou většinou postavená na škále od záporácké reakce až po „Co by udělal Mirek Dušín” a mají dopad na vaši odměnu či postih. Jste-li dobří a někomu pomůžete, něco vás to stojí (typicky peníze), ale efekt je jinak pozitivní. Pokud se rozhodnete nechat za setkáním s vámi hořkou pachuť (či smrad smrti), často vám to ubere popularitu, ale získáte silný efekt, který vám pomůže se s tím morálně srovnat.

V základní hře je takových karet setkání necelá třicítka, ale i tak nějaký čas zabere, než se vám začnou opakovat. Jenže začnou. A protože všichni mají rádi novinky, Jamey Stegmaier mezi fandy vyhlásil úkol navrhnout nová setkání. Návrhů prý přišla spousta a autor hry je zpracoval do podoby 32 nových karet. Aby se nejednalo jen o nový stejný obsah, přimíchal do mixu ještě dva nové prvky, tajnou část některých setkání a možnost nechat si kartu u sebe pro pozdější použití. Tajná část funguje tak, že ji při zisku kartu nečtete nahlas, místo toho si kartu necháte u sebe a můžete se snažit splnit tajný úkol. Odměnou může být například zisk hvězdy či jiné výhody do zbytku partie. V druhém případě buď použití karty volí hráč, nebo ho spouští herní situace.

Jakmile jsme do hry zapojili nové karty, vedlo to k mírné změně taktiky všech hráčů, skoro všichni byli zvědaví na nové prvky, takže po mapě běhaly postavy a sbíraly žetony setkání jak na běžícím páse. I poté, co vyprchalo prvotní nadšení, bylo znát, že možnost setkávat se dostala nový impuls do žil, její využívání se stalo častějším než dříve. Nedílnou součástí objevování nových karet samozřejmě bylo kochání se nádhernými ilustracemi, kterými je univerzum Scythe pověstné.

Karty setkání jsou klíčový prvek budování atmosféry při partii Scythe, nová porce zážitků a příběhů pro vaše postavy je tedy něco, co se do hry rozhodně hodí. Na kartách je vidět, že se tvůrci (fanoušci) opravdu vyřádili, spousta situací je vtipných či bizarních, což hře dodává parádní šťávu. Pořád však jde o spíše dílčí změny (i přes neoddiskutovatelný vliv na mechanismy), které jsou nutné hlavně pro zaryté fandy této strategie (a kompletisty).  Pokud tedy máte doma pouze základní hru a dumáte, čím obohatit váš herní zážitek, připlaťte si raději za rozšíření Invaze z dálek nebo Titáni nebes. Pokud byste ale tyto přídavky již měli, dávají Nová setkání největší smysl z aktuálně dokoupitelných produktů. Kašlete na větší herní plán, realistické suroviny nebo kovové mince, v Nových setkáních je ten obsah, který potřebujete.