Ačkoliv se ulice už od rána plnily arkhamskými občany, přesto jsem se cítil podivně sám. Samozřejmě, byl jsem zde cizincem, ale v žádném jiném městě na světě na mě tak nedoléhala ponurá, beznadějná atmosféra. Zvlášť dnes, v den slavností! Oči místních obyvatel mi připadaly mrtvé a prázdné a já se nemohl dočkat, až Arkham opustím. Mohl jsem ale tušit, že ani mé triviální přání nebude zde, na tomto prokletém místě, tak snadné splnit…

Panství hrůzy: Svatyně soumraku
Autoři Kara Centell-Dunk, Grace Holdinghaus
Počet hráčů 1–5 hráčů
Časová náročnost 120–180 minut
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 28. (celkově)
Mechanismy Pohyb po lokaci, házení kostkami, kooperativní hra, hraní rolí, různé schopnosti hráčů, modifikovatelný herní plán

Když se objeví deskovka s dobrým příběhem, je to radost. Abstraktní partie strategií prostě podle mě potřebují proložit partičkou hry, která nedbá jen na výpočet vítězných bodů, místo toho se snaží vás pohltit a odvyprávět pohádku nebo třeba horor. A Panství hrůzy to rozhodně umí. Ostatní hry z univerza mistra Lovecrafta (Eldritch Horror, Temné znamení) máme v redakci moc rádi, ale v poslední době se vracíme hlavně k tomuto kousku, který mistrně propojuje deskoherní zážitek s doprovodnou appkou. Ta v Panstvích neruší, nýbrž pomáhá udržovat napětí, ovládá protivníky a posouvá příběh během partie.

V základní hře jsme si mohli užít celkem čtyři scénáře s rozdílnou délkou hry a různorodou obtížností. První rozšíření Svatyně soumraku přináší kromě fyzických komponent dva nové scénáře, točící se okolo lóže Stříbrného soumraku. Tato lóže je spolek vlivných obyvatel Arkhamu, kteří v ostatních lidech z okolí vzbuzují posvátnou úctu až hrůzu. Organizují tradiční soumračné slavnosti, které rozzáří ulice jinak ponurého města, jenže za pozlátkem se skrývá temné tajemství.

Vaše skupinka vyšetřovatelů může být posílena o vlivného politika Charlieho Kanea nebo mistryni bojových umění Lily Chen, která se umí ohánět končetinami lépe než mnozí jiní zbraněmi. Dalším přídavkem je nový typ monstra, Přízrak. Z hlediska mechanismů hru oživily žetony zadržení, které mohou vyšetřovatelé používat pro zpomalení nestvůr, čímž se jim uvolní ruce pro vyšetřování a jiné užitečné činnosti.

V prvním scénáři také zhusta využijete nové lokace (některé se dokonce hýbou!). Přehlídka alegorických vozů je příjemným, graficky velmi povedeným osvěžením, které nás potěšilo. Příběhově jde o solidní standard v rámci všech scénářů k Panstvím hrůzy, rozlohou se řadí mezi největší lokace, mapy vypadají velmi dobře a šikovně využívají velkou část zásoby všech mapových dílků, to se v tomto rozšíření povedlo na výbornou.

Zatímco první scénář se odehrává v duchu snahy vyšetřovatelů někam se dostat, ten druhý představuje úsilí utéct ze spárů lóže, uniknout jejich vražednému rituálu a vzít s sebou co nejvíce nebožáků, kteří se do sítě chytili před vámi. Obtížnost prvního scénáře pro nás byla  velkou výzvou (hlavně z pohledu času a rozlehlosti lokací), s druhým se šlo poprat o něco jednodušeji.

Jako výhodu rozšíření vidím jeho kompaktnost, jedná se o propojený příběh, který je hezky ohraničen a dá se hrát bez návaznosti na jiné scénáře ze základu hry. Poskytuje mírně odlišný zážitek, což bych si přesně představoval. Žádné velké zásahy do fungující hry, prostě dostatek nového obsahu. No, dostatek, Svatyně soumraku do hry přináší cca 7–8 hodin vydatné zábavy (pokud se vám podaří projít oba scénáře napoprvé). Kromě toho nabídne několik nových komponent (kromě výše zmíněného ještě nové předměty a nové karty zranění a strachu) a dva nové příběhy (což je poloviční dávka oproti základu, ve kterém měl navíc první scénář nádech delšího tutoriálu). Málo toho rozhodně není, a pokud jste už dohráli všechny scénáře ze základní hry, nemáte co řešit. Pokud vám ovšem ještě nějaké zbývají, může se vám zdát cena za nový obsah vysoká. Jenže koupí rozšíření si nejen pořídíte nové dva scénáře, ale podpoříte vydavatele a dáte tak najevo, že má smysl lokalizovat další rozšíření. A to chceme přece všichni, vždyť děs a hrůza v Arkhamu nás tolik baví!

Kvalitní nový obsah do famózní hororové příběhovky, který zabaví na 2 či více herních večerů. Máte-li odehrané základní scénáře, pak pro vás není co řešit, kupujte, nebudou!